اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۹۴۷۰

خون شهید سلیمانی بازارهای جهانی را به هم ریخت/ نفت به ۷۰ دلار رسید

امواج التهاب ناشی از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی کماکان بازار‌های بین المللی را در می‌نوردد. در تازه‌ترین تحولات منطقه، پارلمان عراق اخراج آمریکایی‌ها از عراق را تصویب و در مقابل، آمریکا عراق را تهدید به تحریم کرده است. این رویداد علاوه بر تهدید صریح مقامات کشورمان به انتقام از آمریکا، به ایجاد امواج جدید استرس در بازار‌های مالی دنیا منجر شد. به طوری که دیروز نرخ طلای جهانی رکورد ۷ ساله اش را شکست و قیمت نفت تا بیش از ۷۰ دلار نیز افزایش یافت. بورس کشور‌های عربی و آسیایی نیز فروریخت.

طلا رکورد ۷ ساله را شکست
بازار جهانی طلا که از روز جمعه شیب تند صعودی به خود گرفته و با ۲۵ دلار افزایش به رقم ۱۵۵۲ دلار رسیده بود، اولین روز کاری هفته جدید را با رکوردشکنی هفت ساله آغاز کرد به طوری که هر اونس طلا با ۲۷ دلار رشد، تا ۱۵۷۹ دلار بالا رفت.

سرکشی نفت به بیش از ۷۰ دلار
از سوی دیگر، قیمت نفت نیز در پی تهدید ترامپ به تحریم عراق که می‌تواند عرضه نفت به بازار‌ها را با اختلال مواجه کند، افزایش یافت. بر این اساس، هر چند پایگاه خبری بلومبرگ قیمت هر بشکه نفت برنت تا ظهر دیروز را بیش از ۷۰ دلار نیز گزارش کرد، اما شاخص نفت برنت در ادامه، اندکی روند اصلاحی در پیش گرفت و در نهایت تا بعد از ظهر، به ۶۹ دلار و ۵۶ سنت عقب نشینی کرد. این رقم نسبت به دو روز قبل، حدود یک دلار افزایش را نشان می‌دهد.

سقوط بورس‌های عربی، اروپایی و آسیایی
در این حال رویترز، از ریزش بورس‌های عربی در روز گذشته خبر داد. روندی که از چند روز اخیر آغاز شده است. این خبرگزاری افزود: در معاملات بورس‌های عربی، شاخص بورس ریاض عربستان ۲.۱ درصد، بورس قاهره مصر ۴.۴ درصد، بورس کویت ۴.۱ درصد، بورس دوحه قطر ۲.۱ درصد، بورس ابوظبی امارات ۱.۴ درصد و شاخص بورس دبی ۳.۱ درصد سقوط کردند. از سوی دیگر خبرگزاری ایرنا نیز از افت شاخص بورس‌های شرق آسیا از جمله تایلند، اندونزی، مالزی و فیلیپین بر اثر شدت یافتن تنش‌ها در آسیای غربی و انتظارات افزایش قیمت نفت خبر داد. همچنین بورس‌های اروپایی سقوط کردند.
به گزارش سی ان بی سی شاخص گسترده اروپا، پن یوروپین استاکس ۶۰۰، با سقوط ۱.۲ درصدی روبه رو شد، در حالی که سهام بانکی، خودرو و مواد شیمیایی، همگی ۱.۹ درصد سقوط کردند. داکس آلمان ۱.۳۴ درصد از ارزش خود را از دست داد و فوتسی انگلیس ۰.۸۹ درصد افت کرد؛ ضمن این که کاک فرانسه ۰.۹۲ درصد پایین آمد و فوتسی ایتالیا ۱.۱۷ درصد سقوط کرد.

ترکش‌های ترور سردار به اقتصاد آمریکا
سوای بورس‌های منطقه ای، ترور سردار سلیمانی بر شاخص دلار و نیز بورس اوراق مسکن آمریکا تاثیر منفی گذاشت. ایسنا به نقل از رویترز گزارش داد که شاخص دلار متاثر از افزایش تمایل سرمایه گذاران به خرید ارز‌های امن با افت ارزش مواجه شد. دیروز و در معاملات بازار‌های ارزی جهانی، هر دلار با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به ین ژاپن، به ۱۰۸ دلار و ۱۲۱ هزارم ین رسید که پایین‌ترین نرخ برابری دلار در مقابل ارز ژاپنی در سه ماه اخیر محسوب می‌شود. در این حال، خبرگزاری مهر به نقل از سی ان بی سی گزارش داد که نرخ سود وام ۳۰ ساله مسکن آمریکا به پایین‌ترین سطح یک ماهه خود سقوط کرده است. پشتوانه این نرخ، اوراق مسکن است که هم اینک به دلیل فرار سرمایه گذاران به سوی دارایی‌های امن تر، با افت مواجه شده است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات