اقتصادی >>  بانک >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۴۲۴۹۸

سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت 42 درصد می‌شود/ لایحه بودجه یکشنبه به مجلس ارائه می‌شود

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در مورد اینکه چه توافقی برای لایحه بودجه سال آینده بین دولت و مجلس صورت گرفته است، گفت: ابتدا قرار بود با پیشنهاد مجلس لایحه دو مرحله‌‌ای ارائه شود، اما با ایراد شورای نگهبان به این مصوبه، لایحه قطعاً یک مرحله‌ای خواهد بود و روز یکشنبه هفته آینده از سوی دولت به مجلس تقدیم می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که لایحه بودجه بر اساس کدام برنامه خواهد بود، گفت:‌ لایحه بر اساس سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه و قانون برنامه ششم توسعه خواهد بود، چون قانون برنامه ششم توسعه تا پایان سال اعتبار دارد، از طرفی مهلت اجرای قانون برنامه ششم توسعه یک سال تمدید خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه حداقل 6 ماه زمان لازم دارد، گفت:‌ لایحه بودجه سال 1402 فعلا بر اساس برنامه ششم و سیاست‌های کلی برنامه هفتم خواهد بود، بعد از آن باید برنامه هفتم با دقت بیشتری از سوی دولت تدوین و در مجلس تصویب شود.

میرتاج‌الدینی همچنین یادآور شد: از ویژگی‌های لایحه بودجه این است که بودجه شفاف، مسأله‌محور و عملیاتی باشد و احکام بودجه با تبصره‌ها جدا باشند، برخی از احکام بودجه ماهیت قانون دارد که باید جداگانه تصویب شود و بخش مهمی از بودجه شامل تبصره‌ها و مواد بودجه است، گاهی در خلال تصویب لایحه بودجه به قوانین دائمی متعرض می‌شود که باید  جلوی این مسأله گرفته شود.

وی تأکید کرد‌: لایحه بودجه باید مسأله‌محور، عملیاتی و منطبق با واقعیت جامعه باشد و مصارف بودجه مطابق منابع پایدار در بودجه باشد و کسری تراز عملیاتی در لایحه بودجه به حداقل کاهش پیدا کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه 1402 دومین لایحه بودجه دولت فعلی است، گفت:‌ در لایحه سال گذشته هم تلاش بر این بود که کسری تراز عملیاتی به حداقل کاهش پیدا کند و امسال هم باید یک طرف منابع پایدار قطعی و یک طرف مصارف دولت باشد که با صرفه‌جویی تنظیم شود و هر چه این دو به یکدیگر نزدیک شوند، تراز عملیاتی بودجه بهتر می‌شود.

میرتاج‌الدینی در پاسخ به این پرسش که سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفت و گاز چقدر خواهد بود، گفت: طبق قانون امسال سهم صندوق توسعه ملی 40 درصد بود و بر اساس قانون باید سالی دو درصد به آن اضافه شود، بنابراین سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفت و گاز سال آینده 42 درصد می‌شود.

وی در مورد بندی از قانون برنامه ششم که باید سالانه 10 درصد از بودجه جاری دولت از نفت کاهش پیدا کند، گفت: بر اساس همین بند سهم بودجه جاری دولت از نفت کاهش پیدا کرده و 2 درصد به سهم صندوق توسعه ملی اضافه می‌شود و این گام مهمی برای کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفت خواهد بود.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات