اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۴۳۴۰۸

صادرات نفت ایران در غیاب برجام رکورد زد

به نقل رویترز، بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی شرکت‌های رهگیری خطوط کشتیرانی، صادرات نفت ایران در دو ماهه پایانی سال 2022 رکورد جدیدی را به ثبت رسانده و حتی شروع قوی‌ای را در سال 2023 و با وجود تداوم تحریم‌‌‌‌‌های آمریکا داشته است.

از زمان خروج آمریکا از برجام در سال 2018، صادرات نفت ایران محدود شده است، اما پس از روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، صادرات نفت کشورمان افزایش یافته و بر اساس برخی تخمین‌ها به بالاترین میزان از سال 2019 رسیده است. این در حالی است که شاهد توقف گفت‌وگوها برای احیای برجام هم هستیم.

موسسه بین‌المللی SVB اعلام کرده که ایران در ماه دسامبر به صورت متوسط روزانه، 1.137 میلیون بشکه نفت فروخته که نسبت به ماه نوامبر 42 هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: نسبت به دوران ریاست جمهوری ترامپ، ما شاهد اقدامات جدی برای مقابله با صادرات نفت ایران نیستیم. صادرات نفت ایران در ماه ژانویه سال جاری هم مانند چند ماه اخیر بسیار خوب بوده است.

به گفته وی؛ کاهش تقاضای نفت از سوی چین، و افزایش صادرات نفت روسیه به چین، اصلی‌ترین چالش ایران در صادرات نفت بوده؛ چراکه این کشور همچنان بخش اعظمی از نفت خود را راهی شرق آسیا و به خصوص چین می‌کند. ایران همچنین در حال کمک به ونزوئلا برای افزایش صادرات نفت این کشور است.

موسسه پترولجستیکز که محموله‌های نفتی را رصد می‌کند، اعلام کرده که شاهد روند افزایشی صادرات نفت ایران بوده است. به گونه‌ای که صادرات نفت ایران در ماه دسامبر به بالاترین میزان در سه سال گذشته رسیده است.

موسسه اطلاعاتی کپلر، اما میزان صادرات نفت کشورمان در ماه نوامبر را 1.23 میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات