صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۴۳۹۱۸

تقویت سیستم ایمنی

پایگاه بصیرت / عمار محمدی‌نژاد

تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از راه‌های مهم محافظت در مقابل بیماری‌هاست. افزایش دریافت غذاهای چرب، نوشیدنی‌های شیرین و پر کالری، کم تحرکی، افزایش زمان تماشای تلویزیون و استفاده از رایانه از علل اصلی اضافه وزن و چاقی است که متأسفانه سلامت را به خطر می‌اندازد. هر خانواده می‌تواند با مدیریت مطلوب از رژیم غذایی متعادل و سالمی برخوردار شود و خود را در مقابل بیماری‌ها مقاوم کند.
داشتن برنامه غذایی مناسب، فعالیت بدنی و مدیریت استرس بهترین راه حفظ سلامت، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از بیماری و کنترل وزن است. برنامه غذایی مناسب به معنای مصرف متعادل و متنوع همه گروه‌های غذایی یا جایگزین آنها شامل انواع میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل، لبنیات کم چرب، انواع گوشت‌ها (قرمز، مرغ، ماهی و طیور) حبوبات و تخم مرغ است.
صرف وعده‌های اصلی غذایی و میان وعده طی روز، به ویژه صبحانه کامل اهمیت دارد. استفاده از تخم‌مرغ، شیر کم‌چرب، پنیر کم‌چرب و کم‌نمک، نان و غلات سبوس‌دار و میوه و سبزی در وعده صبحانه مفید است. از انواع میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده شود. مصرف انار، سیب، مرکبات، توت‌فرنگی، زردآلو، طالبی، موز، انبه، هندوانه یا هر نوع میوه دیگری که در دسترس است.
مصرف سبزی‌هایی نظیر هویج، کدو حلوایی، انواع فلفل، سبزی‌های دارای برگ سبز (اسفناج و کاهو)، گوجه فرنگی، خیار، انواع کلم و سایر میوه‌ها و سبزی‌ها. مصرف انواع مرکبات (پرتقال و نارنگی و لیمو ترش و نارنج) به صورت منظم، مرکبات حاوی ویتامین C هستند که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند.
مصرف مایعات، آب آشامیدنی سالم که بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی است، آب میوه‌های تازه، دوغ کم‌نمک و بدون گاز، شربت‌های خانگی کم شیرین و مصرف نان‌های سبوس‌دار، چرا که غلات کامل حاوی ویتامین‌های گروه B و سلنیوم هستند که می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات