سیاسی >>  سیاسی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۴۳۹۷۲

مولد سازی مساله ملی است و بحث از آن با عینک سیاسی راه گشا نخواهد بود

صحبت در خصوص طرح مولدسازی بسیار است و ضرورت دارد که از جهات مختلف این مصوبه مورد واکاوی قرار گیرد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

مولد سازی رویکردی است که  حرکت به سمت آن یک تصمیم ملی باشد و نیاز دارد که موافق و مخالف آن نیز بر مبنای نگاه ملی و منافع ملی بحث و بررسی کنند. صحبت در خصوص طرح مولدسازی بسیار است و ضرورت دارد که از جهات مختلف این مصوبه مورد واکاوی قرار گیرد. موافقان استدلالی دارند و مخالفان که البته کفه ترازو به سمت آنان سنگینی می‌کند، نقدهای جدی و ساختاری به آن وارد می‌دانند. 
اما فارغ از موافقت‌ها و مخالفت‌ها، نکته مهم‌ دیگری در این بین وجود دارد و آن هم سیاسی‌کردن این موضوع و پرداختن به آن از زوایه و چهارچوب سیاسی است.
به بهانه این مصوبه بار دیگر مشاهده شد که برخی از رسانه‌های نزدیک به دولت،‌ به دفاع صرف از این مصوبه پرداخته و سعی در نادیده گرفتن پیامدهای منفی آن داشته‌اند. غالب این توجیهات، همان تفاسیری است که در دهه‌های گذشته در خصوص اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی مطرح می‌شد و حالا در قامت مولدسازی نمایان شده است؛ سیاست‌هایی که نتایج آن اظهر من‌الشمس است و نیاز به واکاوی ندارد و اساساً موضوع این نوشتار هم نیست.در نقطه مقابل، رسانه‌های منتقد دولت و نزدیک به اردوگاه اصلاح‌طلبان این مصوبه را زیر تیغ تیز نقد برده و به دلایل مختلف با آن مخالفت کرده‌اند؛ اگر چه تکیه‌گاه این رسانه‌ها، بیشتر روی آیین‌نامه اجرایی مصوبه و اعطای مصونیت قضایی به اعضای هیئت واگذاری است و غالباً از منظر تطابق یا عدم تطابق این مسئله با قانون اساسی نگریسته می‌شود.
حال گذری به آبان ۹۸ داشته باشیم؛ ۳ برابر کردن قیمت بنزین در دولت دوازدهم و مرور واکنش دو جریان موافق و منتقد دولت وقت؛ جایی که رسانه‌های نزدیک به دولت حسن‌ روحانی به دفاع از این اقدام پرداخته و در قامت توجیه‌گر ظاهر شدند؛ جنس دستاویزها هم مشابه برهه کنونی بود؛ توجیهاتی انتزاعی که هیچ‌گاه به واقعیت نزدیک نشدند. اما در اردوگاه منتقدان دولت دوازدهم شرایط متفاوت بود و این عمل با هجمه همه‌جانبه مواجه شد و کابینه حسن روحانی نقدهای گزنده‌ای را به خود دید. اگر چه در این فقره هم نفس عمل دولت از سوی مخالفان مورد مناقشه نبود و صرفاً ایرادات شکلی به نحوه اجرای آن مطرح شد.
بنابراین مرور روندها از گذشته تا کنون و تغییر موقعیت و مواضع جریان‌های سیاسی و رسانه‌های منتسب به آنان در مسائل اساسی و بنیادین، یک نکته را اثبات می‌کند؛ تفسیر چالش‌های کشور و نگریستن به آن‌ها با عینک سیاسی. در واقع تعلقات سیاسی است که تعیین کننده خط‌مشی و مواضع رسانه‌ها و جریانات است، نه ماهیت یک موضوع اساسی. اگر اولویت بر تقدم ماهیت بر تعلقات بود، این آشفتگی امروز و دیروز دیده نمی‌شود.
ماهیت و سمت و سوی دو طرح تعدیل نرخ بنزین و مولدسازی، یکسان است و قاعدتاً نباید تا این حد روایت متفاوت با گذشته را از سوی جریان چپ و راست شاهد باشیم. اما با تغییر دولت‌ها و جابجایی موقعیت‌ها، گروه‌های سیاسی و رسانه‌هایشان یک روز در قامت مدافع و روزی دیگر در قامت منتقد ظاهر می‌شوند و این آفتی است که باعث می‌شود به مسائل مهم ملی با عینک‌ آلوده سیاسی نگاه شود. 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات