صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۴۴۳۴۱
درخواست‌های زلنسکی از غرب همچنان رو به افزایش است

تردید اروپا

رئیس‌جمهور اوکراین که چندی پیش در سفر به آمریکا توانست نمایندگان کنگره و رئیس‌جمهور این کشور را وادار کند تا کمک‌های مالی و نظامی بیشتری به جنگ اوکراین کنند، هفته پیش در سفر به کشورهای اروپایی، قصد داشت آنها را وادارد تا برای مقابله با روسیه[...]
پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

رئیس‌جمهور اوکراین که چندی پیش در سفر به آمریکا توانست نمایندگان کنگره و رئیس‌جمهور این کشور را وادار کند تا کمک‌های مالی و نظامی بیشتری به جنگ اوکراین کنند، هفته پیش در سفر به کشورهای اروپایی، قصد داشت آنها را وادارد تا برای مقابله با روسیه، سلاح‌های قدرتمندتری را به او بدهند. زلنسکی هفته گذشته در سفر به انگلستان و فرانسه، خواهان دریافت سلاح‌هایی مانند تانک‌های لئوپارد 2 و جت‌های جنگنده شد. آمریکا و اتحادیه اروپا تاکنون ملاحظات زیادی برای ارائه این تسلیحات به اوکراین داشتند؛ اما با نزدیک‌شدن به دومین سال جنگ در این دور، به نظر می‌رسد غرب به دنبال پذیرش درخواست‌های زلنسکی است.
زلنسکی در سفر به بریتانیا، در پارلمان انگلیس سخنرانی کرد و ارسال جت‌های جنگنده را به «بال‌های آزادی» تشبیه کرد که می‌تواند در تغییر تعادل قوا در جنگ به‌نفع اوکراین، نقش مهمی ایفا کند.
زلنسکی در انگلستان نشان داد که بخش اعظمی از کمک‌های مالی و نظامی اروپا را مدیون لابی و مذاکرات انگلیس با کشورهای اروپایی است و به همین دلیل، ضمن قدردانی از «ریشی سوناک» نخست‌وزیر فعلی بریتانیا، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر سابق بریتانیا را به دلیل متحدکردن دیگران در «زمانی که اتحاد غیرممکن به نظر می‌رسید» ستود و از او تشکر کرد.
قدرت‌های غربی، ازجمله آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه در هفته‌های اخیر با توافق در مورد ارسال تانک‌های سنگین و سبک، خودروهای زرهی و توپخانه و موشک‌اندازهای دوربرد برای اوکراین، کمک‌های نظامی خود به این کشور را به شکل قابل‌ ملاحظه‌ای افزایش داده‌اند. با این‌ حال، سخنگوی ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه گفت که هنوز هیچ تصمیمی در مورد ارسال جت‌های جنگنده برای اوکراین اتخاذ نشده است. او افزود: «نخست‌وزیر به وزیر دفاع مأموریت داده تا احتمال ارسال جت‌های جنگنده را بررسی کند؛ ولی با صراحت اعلام می‌کنیم که این تصمیم در صورت اجرا، بخشی از یک برنامه درازمدت است و نه پاسخ به نیازهای عاجل اوکراین که بسیار مهم است.»
زلنسکی، پس از کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر انگلیس، از لندن به پاریس رفت و در ضیافت شامی با رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان شرکت کرد. در همانجا بود که خبر قطعی ارسال تانک‌های لئوپارد از آلمان به اوکراین مخابره شد.
در همین راستا در کنار «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان به متحدان اروپایی خود گفت که می‌توانند با تسریع در ارسال تسلیحات سنگین، دوربرد و جت‌های جنگنده به اوکراین، بازی را در جنگ با روسیه عوض کنند. وقت کم است.
زلنسکی شاید در سفر به پایتخت‌های اروپایی توانسته باشد فضای رسانه‌ای و افکار عمومی را از آن خود سازد و اعلام کند که اروپا به دنبال ارسال کمک‌های نظامی و تسلیحات پیشرفته‌تر به اوکراین است؛ اما باید دید آیا در عمل نیز این کمک‌ها به‌زودی به اوکراین انتقال داده خواهد شد یا نه؟
تصمیم اخیر کشورهای ناتو همچنین برای ارسال تانک لئوپارد به اوکراین به‌تازگی در بالاترین سطح در سازمان ملل مورد انتقاد قرار گرفت؛ چون تأمین سلاح‌های تهاجمی از اوکراین، مصداق بارز نقض منشور سازمان ملل اعلام شده است؛ بنابراین نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی برای اولین بار نظری مخالف با غرب پیدا کرده‌اند.
«اشپیگل» نیز در همین زمینه گزارش داد، لهستان مدعی است که همچنان مایل به ارسال تانک است؛ اما نمی‌تواند قطعات یدکی لازم را تأمین کند. کشور پرتغال اعلام کرده که مهمات بسیار گران است و دولت هلند هم نمی‌خواهد اصولاً قولی در هیچ زمینه‌ای بدهد.
در همین حال، اگرچه فقط کانادا اعلام کرد که اولین هواپیما را با بار چهار «لئوپارد ۲» وعده داده‌ شده راهی اوکراین کرده است،؛ اما در این وضعیت، التماس‌های رهبران اوکراین برای دریافت تسلیحات سنگین به‌طور فزاینده‌ای ناامیدکننده می‌شود. همان‌گونه که اشاره شد، صرف‌نظر از کشورهای حوزه ناتو، دیگر کشورهای جنگ نیز به‌تدریج به اهداف پنهان غرب به‌ویژه آمریکا در راه‌اندازی و ادامه این جنگ پی برده‌اند و نداهایی را که از درون ناتو برای حمایت از این جنگ بلند می‌شود، بی‌پاسخ می‌گذارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات