صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۴۴۸۲۵

نماد سرکوب

پایگاه بصیرت / ثمانه اکوان

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی نوشت، عربستان سعودی در پی گسترش دایره محدودیت‌ها و هدف قرار گرفتن مخالفان و همچنین در پیش گرفتن ظلم در دوره پادشاهی ملک سلمان و پسرش محمدبن سلمان، حاکم دوفاکتوی این کشور، به نماد «سرکوب» در سراسر جهان تبدیل شده است.
نیویورک‌تایمز در این باره نوشت: «دادگاه‌های عربستان نسبت به گذشته مجازات‌های سخت‌تری برای شهروندانی که از حکومت انتقاد می‌کنند، وضع کرده‌اند؛ طوری که پیگرد قانونی برای توئیت‌های انتقادی به حبس از ۱۵ تا ۴۵ سال ختم می‌شود.» فعالان سعودی که در خارج از این کشور ساکن هستند، به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که نمی‌توانند به بازگشت به عربستان فکر کنند؛ چراکه آنها احساس امنیت نمی‌کنند. این فعالان همچنین می‌گویند، دامنه و چارچوب سرکوب در عربستان به شکل بی‌سابقه‌ای گسترده‌تر شده است.
در این گزارش آمده است: «حتی تا چند سال قبل، زنان از رانندگی اتومبیل در عربستان محروم بودند و فکر کردن در مورد یک مهمانی علنی برای جوانان تقریباً امکان‌پذیر نبود؛ اما برخی از این موارد در پی برنامه بلندپروازانه محمدبن سلمان تغییر یافته است. فعالان عربستانی رؤیای چنین اصلاحاتی را داشتند و سال‌ها برای دستیابی به آن جنگیدند، اما اکنون بیشتر آنها در زندان هستند.»
نیویورک‌تایمز در ادامه آورده است: «درست است که محدودیت‌های اجتماعی در عربستان کاهش یافته، اما همزمان با آن زمینه گفتمان سیاسی محدودتر شده است. از سال ۲۰۱۷ تاکنون، مقامات سعودی صدها شخصیت عمومی را از طیف‌های مختلف سیاسی، از جمله تأثیرگذار در اسنپ چت، روحانیون، میلیاردرها و بسیاری از شاهزاده‌ها را بازداشت کرده‌اند.»
قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست که در سال ۲۰۱۸ با دستور عوامل سعودی در استانبول خشم و اعتراض بین‌المللی را به همراه داشت، واضح‌ترین نمونه از یک کمپین سرکوب گسترده‌تر در عربستان است که پس از ترور وی عمیق‌تر و گسترده‌تر شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات