صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۴۸۵۵

این فضای غم‌آور!

پایگاه بصیرت / امیرمهدی صالحی
بر اساس آماری که به تازگی مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا منتشر کرده است، دختران دبیرستانی که به طور جدی به خودکشی فکر کرده‌اند و برای آن برنامه‌ریزی داشته و از افسردگی شدید رنج می‌برند، 60 درصد افزایش یافته است! بر اساس این گزارش، سلامت روان دانش‌آموزان آمریکایی به طور کلی رو به فروپاشی است.
از جمله یافته‌های قابل توجه این مرکز در این گزارش می‌توان به این موارد اشاره کرد: 57 درصد از دختران دبیرستانی در آمریکا  در سال 2021 احساس غم و اندوه یا ناامیدی داشتند، 30 درصد از زنان به طور جدی در سال 2021 اقدام به خودکشی را در نظر گرفتند که 24 درصد از آنان برنامه خودکشی داشتند و این، 60 درصد افزایش نسبت به 10 سال گذشته را نشان می‌دهد.
سلامت روان نوجوانان در سراسر جهان وضعیت خوبی ندارد؛ اما در کشورهای غربی و مدعی زندگی شاد  و آزاد ، کماکان وضعیت بدتری نسبت به دیگر جوامعی دارند که برخی عرف‌ها و هنجارهای فرهنگی را از گذشته رعایت می‌کنند. 
نکته قابل توجه این است که این گزارش وجود افکار نژادپرستی در جامعه غربی را نه تنها بار دیگر اثبات می‌کند؛ بلکه بر خلاف ادعای آنها مبنی بر کاهش نژادپرستی، از افزایش آن حکایت دارد. بر این اساس، افکار خودکشی در میان گروه‌های نژادی در مقایسه با گذشته افزایش یافته است و دانشجویان سیاه‌پوست در مقایسه با 10 سال گذشته بیشتر به خودکشی فکر می‌کنند.
به طور کلی، بیش از 40 درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی آمریکا آنقدر غمگین یا ناامید هستند که نمی‌توانند در فعالیت‌های منظم خود شرکت کنند و حداقل دو هفته در طول سال نشانه‌ای از افسردگی داشته‌اند. 
افزایش ناامیدی و فکر به خودکشی در نوجوانان غربی، به ویژه دختران و زنان در حالی است که همیشه این جوامع مدعی تأثیر آزادی‌های بی‌قیدوبند جنسی در شادی و رضایت از زندگی انسان‌ها بوده‌اند. این در حالی است که آمارهای جدید این گزارش نشان می‌دهد، با وجود اینکه رفتارهای جنسی در نوجوانان آمریکایی بیش از پیش از چارچوب خارج شده است و حتی آزمایش‌های HIV هم در میان آنها کاهش پیدا کرده و دیگر آمار دقیق از مبتلایان این بیماری وجود ندارد، افسردگی و میل به خودکشی در میان دختران بسیار افزایش یافته است!
این گزارش وضعیت روانی نوجوانان آمریکایی در یک دهه گذشته را بررسی کرده و خود آمریکایی‌ها آن را منتشر کرده‌اند، بنابراین اغراقی در آن نیست. بر اساس این گزارش، نوجوانان آمریکایی در مدرسه احساس منزوی بودن بیشتری دارند. اما دلیل این فروپاشی روانی در نوجوانان غربی چیست؟
برخی مطالعات استفاده از رسانه‌های اجتماعی را با افزایش اضطراب و افسردگی در میان نوجوانان در سال‌های اخیر مرتبط دانسته‌اند. دکتر مارک سیگل، روانشناس آمریکایی در این باره معتقد است، رسانه‌های اجتماعی ارتباط بسیاری با موضوع دارند. او می‌گوید: «ارتباطات نقطه کلیدی است. مشارکت بیشتر والدین، ارتباطات زیاد، فعالیت‌های بعد از مدرسه، مشارکت بیشتر مدارس، همه اینها لازم و کارساز است و با این حال ما با دختران نوجوان مشکل داریم. نمی‌توان ارتباط بین مدارس و والدین را قطع کرد. رسانه‌های اجتماعی ارتباط‌ها را کمتر کرده است و به سمت منزوی شدن جامعه می‌رویم.»
شبکه‌های اجتماعی منشأ اصلی ایجاد حس باخت و خودکوچک‌بینی هستند و در این میان دختران بیش از پسران از آسیب‌های این فضا ضربه می‌بینند. دختر نوجوانی که در این فضا دائم خود را با مانکن‌ها و فیلترهای مجازی قیاس می‌کند و چیزی جز حس ناامیدی نصیبش نمی‌شود، در نهایت به طور جدی به خودکشی هم فکر خواهد کرد!
اما این حس ناامیدی ناشی از فضای مجازی به زودی گریبان‌گیر نوجوانان کشور خودمان هم خواهد شد. در ایران هرچند نسبت به جوامع غربی آمارها بسیار بهتر است؛ اما زنگ خطر تأثیرات سوء فضای مجازی بر روان نوجوانان به صدا در آمده است و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، در آینده با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم بود. در حال حاضر، مهم‌ترین راهکار، توجه والدین به ارتباط با فرزندان خود و رها نکردن آنها در این فضاست. اصلی‌ترین وظیفه‌ای که والدین نسبت به فرزندان خود در رابطه با فضای مجازی دارند، یاد دادن این نکته است که هیچ چیزِ این فضا، واقعی نیست و آدم‌ها برای غلو و پوشاندن ضعف‌های خود، در فضای مجازی فریاد می‌زنند و نباید درون زندگی خود را با بیرون زندگی افراد در فضای مجازی مقایسه کنند!
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات