بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۴۵۱۵۲

تحلیل گاردین از پیامد‌های توافق ایران و سعودی

یکی دیگر از پیامد‌های بالقوه برقراری مجدد روابط دیپلماتیک این است که سعودی ممکن است کانال ماهواره‌ای ایران اینترنشنال مستقر در لندن خود را که با حمایت از معترضان در داخل ایران محبوبیت پیدا کرده است، مهار کند.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif گاردین پس از توافق ایران و سعودی بر سر از سرگیری روابط دیپلماتیک در تحلیلی نوشت، این توافق می‌تواند پیامد‌هایی برای تلاش‌های تحت رهبری ایالات متحده برای منزوی کردن اقتصادی ایران از طریق تحریم‌ها داشته باشد. اگر واقعاً روابط عربستان با تهران گرم شود، یکی از پیامد‌های آن احتمالاً سرمایه‌گذاری عربستان در داخل ایران خواهد بود.

* یکی دیگر از پیامد‌های بالقوه برقراری مجدد روابط دیپلماتیک این است که سعودی ممکن است کانال ماهواره‌ای ایران اینترنشنال مستقر در لندن خود را که با حمایت از معترضان در داخل ایران محبوبیت پیدا کرده است، مهار کند. شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه سعودی در اوایل این هفته در سخنرانی خود در لندن از روابط سعودی با چین دفاع کرد و گفت: چین بزرگترین شریک تجاری ما است. همچنین بزرگترین شریک تجاری اکثر کشورهاست. این واقعیتی است که ما باید با آن کنار بیاییم. چین برای ما شریک مهم و ارزشمندی در بسیاری از زمینه‌ها است. ما روابط کاری عالی در بسیاری از بخش‌ها داریم. ما این را بار‌ها گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم، ما همیشه به منافع خودمان نگاه خواهیم کرد و در غرب و شرق به دنبال آن خواهیم بود.

* در یمن، سعودی‌ها از دولت مخالف حوثی که تحت حمایت ایران در شمال یمن حکومت می‌کند، حمایت کرده، اما به دنبال راهی برای پایان دادن به جنگ با انجام گفتگو در عمان با حوثی هاست. سعودی امیدوار است که ایران حملات پهپادی و موشکی حوثی‌ها به پادشاهی را متوقف کند و ایران به مذاکرات عربستان با حوثی‌ها کمک کند. اما مقامات تاکید کردند که انتظارات حداقل در ابتدا پایین خواهد ماند. این توافق لزوماً به معنای تغییر رویکرد سعودی در قبال مناقشه فلسطین نیست. سعودی از پیوستن به توافقنامه ابراهیم که روابط بین اسرائیل و برخی کشور‌های عربی را عادی می‌کند، خودداری کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات