صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۵۴۵۸
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

بهرامی: کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد شرط تحقق شعار سال است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: برای تحقق شعار سال و عملیاتی کردن تاکید مکرر رهبر انقلاب بر رشد تولید و مهار تورم همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند تا حاشیه سود تولید بالا برود و سود در تولید باشد نه در فعالیت‌های مولد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با عطا بهرامی

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش بصیرت، عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص شعار مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال ۱۴۰۲ گفت: شعار مطرح شده از سوی رهبر انقلاب با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» شعاری است که تحقق آن در اتخاذ سیاست‌های درستی اتفاق می‌افتد که این دو مطالبه مهم به عنوان یک بسته اقتصادی باید دیده شود و به درستی مدیریت شود.

* وی در این‌باره گفت: به این دلیل تولید و مهار تورم باید در یک بسته کامل اقتصادی دیده و حمایت شود  چرا که تا زمانی که تورم بالاست تولید به صرفه نیست و این باید اتفاق بیفتد و به موازات هم پیش بروند تا تولید رشد کند، اشتغالزایی افزایش بیابد و کسب و کار‌ها رونق بگیرند و درآمد و رفاه مردم افزایش بیابد.

* وی در این‌باره توضیح داد: برای تحقق رشد تولید دولت باید راهبرد مقررات‌زدایی که در طول سال گذشته و بعد از روی کار آمدن در پیش گرفت را تداوم دهد چرا که مقررات‌زدایی از تولید از معدود بخش‌هایی است که دولت در آن تحرک داشت و در سال گذشته در بحث اعطای مجوز به فعالیت‌های تولیدی خوش درخشید و توانست بخش زیادی از کاغذ بازی‌ها و بروکراسی‌های اداری که مانع بسیار بزرگی در برابر حمایت از تولید بود را بردارد، اما این میزان برای رشد تولید و کاهش تورمی که از قبل افزایش تولید و صادرات ایجاد می‌شود کافی نیست.

* عطا بهرامی در این‌باره خاطر نشان کرد: برای تحقق رشد تولید و مهار تورم هر چه سریعتر و به صورت فوری و آنی لازم است دولت سیزدهم دست از تصدی‌گری در بخش‌های مختلف بردارد چرا که رشد تولید و مهار تورم با نگاه تصدی‌گرایانه محقق نمی‌شود.

* وی در این‌باره تصریح کرد: دولت نباید به هیچ وجه در امر قیمت‌گذاری دخالت کند. وقتی دولت وقت خود را حتی برای تعیین قیمت کمپوت می‌گذارد به این معناست که راه و مسیر اصلی برای رسیدن به مقصد رشد تولید را یا گم کرده یا اصلا نقشه راه را بلد نیست به این خاطر لازم است دولت به هیچ وجه در کنترل قیمت‌ها برای رشد تولید و مهار تورم دخالت نکند.

* عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: مشکل تورم با نظارت‌های آنی و مدیریت روزمره حل نمی‌شود چرا که تورم ریشه ساختاری در اقتصاد ایران دارد که باید با ارزیابی‌های درست و ریشه‌یابی درست مسائل تاثیرگذار بر افزایش تورم که عموما با اصلاحاتی در سیاست‌های پولی و بانکی و بودجه‌ای رقم می‌خورد محقق می‌شود.

* وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: برای تحقق شعار سال و عملیاتی کردن تاکید مکرر رهبر انقلاب بر رشد تولید و مهار تورم همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند تا حاشیه سود تولید بالا برود و سود در تولید باشد نه در فعالیت‌های مولد. شرط تحقق این مساله مهم در اقتصاد ایران کاهش نرخ تورم است چرا که با وجود تورم بالا سرمایه‌ها علاقه‌ای به حضور در فعالیت‌های مولد و بنگاه‌های تولیدی نخواهند داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات