صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۴۹۴۰۳
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

بهرامی: حباب‌های مسکن و خودرو و سایر بازار‌ها در حال تخلیه شدن هستند

با قاطعیت می‌توان گفت حباب مسکن، خودرو، طلا و ارز همچنان به صورت کامل تخلیه نشده‌اند، اگر این تخلیه حبابی تا آخر سال جاری ادامه داشته باشد قطعا شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود البته به شرط آزادسازی واردات کالا‌ها تا شاهد رقابت بخش‌های تولیدی کشور باشیم.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با عطا بهرامی

به گزارش بصیرت، علی‌رغم اینکه طی چند سال گذشته بازار‌های مختلف البته بازار‌های مهمی که مورد نیاز و تقاضای مردم است مثل مسکن و خودرو با التهاب بزرگی مواجه شد به گونه‌ای که می‌توان گفت رشد‌های غیر متعارف قیمتی در این بازار‌ها زمینه‌ساز دلالی و سوداگری شد به گونه‌ای که خرید مسکن یا خودرو را برای اقشار متوسط به پایین جامعه بسیار دور از دسترس و در بعضی مواقع غیر ممکن کرد. در این موضوع تردیدی نیست سیاست‌های غلط و مخربی مثل عدم ساخت و ساز مسکن در دولت قبل و التهاباتی که بعد از ماجرای تشدید تحریم‌ها به واسطه خروج آمریکا از برجام رخ داد و منجر به افزایش انتظارات تورمی شد دلالی در بازار‌های خودرو، سکه، ارز و مسکن به شدت افزایش یافت به این خاطر بازار‌های نام برده دچار حباب قیمتی بسیار زیادی شدند، اما این روز‌ها خبر‌ها حاکی از کاهش قیمت و رکود است. بصیرت در گفتگو با کارشناس و تحلیلگر اقتصادی به این موضوع پرداخته که آیا بازار مسکن و خودرو در حال حاضر در حال تخلیه حباب است یا در وضعیت رکودی قرار گرفته است؟

عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و استاد دانشگاه در این‌باره معتقد است: یکی از موضوعاتی که منجر به توازن در بازار‌های مختلف از جمله بازار مسکن و خودرو می‌شود حفظ توازن در این بازارهاست. بازار مسکن و خودرو زمانی متوازن می‌شود که عرضه و تقاضا متناسب باشد در غیر این صورت شاهد برهم‌خوردگی و کاهش یا افزایش قیمت خواهیم بود که یا به زیان مصرف‌کننده تمام می‌شود یا تولیدکننده.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در این‌باره توضیح بیشتری داد و گفت: امروز بازار مسکن در حالت رکود نیست، اتفاقاً در حال تخلیه حباب بزرگی است که به دلیل اخبار منفی سال‌های گذشته و افزایش انتظارات تورمی ایجاد شده بود، بنابراین نمی‌توان گفت بازار مسکن و خودرو امروز وارد دوره رکود شده است.

وی در این‌باره بیان داشت: بازار مسکن تقریبا از چهار ماه گذشته تاکنون رفتاری شبیه سال ۹۸ از خود نشان می‌دهد، یعنی در حال عزیمت به وضعیت نرمال است، چرا که طبیعی بود با وجود حباب‌های قیمتی بازار خودرو، مسکن و و طلا عقب‌نشینی خواهند کرد لذا خالی شدن حباب دارایی‌هایی که حباب‌های سنگینی داشتند دور از انتظار نیست

عطا بهرامی در این زمینه معتقد است: به طور مثال بازار مسکن ۵۰ درصد حباب داشت و بازار خودرو ۳۰۰ درصد حباب داشت، هر چند با قاطعیت می‌توان گفت حباب مسکن، خودرو، طلا و ارز همچنان به صورت کامل تخلیه نشده‌اند، اگر این تخلیه حبابی تا آخر سال جاری ادامه داشته باشد قطعاً شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود البته به شرط آزادسازی واردات کالا‌ها تا شاهد رقابت بخش‌های تولیدی کشور باشیم.

عطا بهرامی با ارائه چند راهکار برای حل بخشی از معضل مسکن کشور گفت: دولت در بخش مسکن باید اقدامات درستی انجام دهد، چرا که اعطای وام و تسهیلات با عناوین مختلف برای خانه‌دار کردن مردم با اقساط بالا و توان مالی کم مردم معضل مسکن را حل نمی‌کند.

وی در این‌باره توضیح بیشتری داد و گفت: با توجه به اینکه میانگین ۵۰ درصد هزینه مسکن در شهرستان‌ها زمین است و در تهران ۸۰ تا ۹۰ درصد اگر دولت مشکل زمین را حل کند مشکل ساخت برطرف می‌شود، بنابراین برای حل مشکل مسکن باید به دنبال راهکار‌های اصولی و عملی باشیم نه اینکه خود را به اعطای وام و تسهیلات سرگرم کنیم، چرا که می‌دانیم همه موفق نمی‌شوند وام بگیرند یا اینکه توان مالی و دستمزدی که می‌گیرند یارای پرداخت اقساط بانکی را نمی‌دهد به این خاطر دولت برای حل معضل مسکن حداقل برای بخشی از مردم جامعه باید مشکل زمین را به صورت اصولی برطرف کند تا شاهد رقم خوردن نهضت ساخت واقعی مسکن باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات