صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۴۷۵۳۶
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

بهرامی: مبارزه با توزیع رانت به بهره‌وری اقتصادی منتهی می‌شود

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: بخشی از آنچه دولت و مجلس باید با آن مقابله کنند موضوع رانتی است که در وام‌های بانکی وجود دارد، موضوعی مسبوق به سابقه که متاسفانه در دولت‌های قبلی بار‌ها مطرح گردیده، اما به سرانجام و نتیجه مطلوبی نرسیده است.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با عطا بهرامی

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت درخصوص موضوع اهمیت شفافیت در اقتصاد و جلوگیری از توزیع رانت برای دست‌یابی به رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد عدالت اجتماعی گفت: یکی از محوری‌ترین شعار‌های انقلاب اسلامی مردم ایران که از جمله برترین مطالبات مردمی نیز به شمار می‌رود وجود و نهادینه‌سازی شفافیت و ایجاد عدالت اجتماعی است، موضوعی که اگر به طور کامل محقق شود قطع به یقین بخش مهمی از معضلات کنونی حل می‌شود و میزان رضایت اجتماعی به خودی خود افزایش می‌یابد.

* وی در ادامه افزود: اصولا وجود رانت یا توزیع رانت در هر اقتصادی بسان موریانه‌ای است که از ریشه و اساس اقتصاد را می‌جود و از بین می‌برد به این خاطر نهایت تلاش مسئولین مردمی باید براي از بین بردن توزیع رانت گذاشته شود.

* عطا بهرامی با اشاره به رانت‌هایی که متاسفانه در اقتصاد دیده شده و باید به صورت قطعی با آن مقابله کرد چرا که مطالبه مهم رهبر معظم انقلاب وجود شفافیت در کشور است گفت: دولت باید عزم جدی برای برخورد با توزیع رانت داشته باشد چرا که متاسفانه طی سال‌های گذشته شاهد این روند مخرب بوده‌ایم که چندین رانت در اقتصاد ایران توزیع شده که به شدت با موضوع مهمی، چون نهادینه‌سازی شفافیت مغایرت دارد.

* کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: دولت و مجلس انقلابی باید با توزیع رانت انرژی که برخی از آن بهره‌مند می‌شوند مقابله کند، چرا که انرژی باید به قیمت جهانی به فروش برسد و یارانه به دهک‌های ضعیف و ناتوان جامعه به عنوان حمایت تعلق بگیرد.

* عطا بهرامی خاطرنشان کرد: بخشی از آنچه دولت و مجلس باید با آن مقابله کنند موضوع رانتی است که در وام‌های بانکی وجود دارد، موضوعی مسبوق به سابقه که متاسفانه در دولت‌های قبلی بار‌ها مطرح گردیده، اما به سرانجام و نتیجه مطلوبی نرسیده است.

* کارشناس و تحلیلگر اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت باید با رانتی که از امضای طلایی برخی مدیران برای بعضی از نزدیکان اصحاب قدرت و ثروت عوایدی ایجاد می‌کند مبارزه کند و در آخر نیز باید به شدت جلوی توزیع رانت ارزی در هر شکلی گرفته شود چرا که در شرایط تحریم باید مراقب منابع ارزی کشور باشیم.

* عطا بهرامی معتقد است: دریک اقتصاد شفاف هر رانتی زیر سوال می‌رود اعم از رانتی که در ارز ترجیحی مثل سال‌های گذشته بین عده‌ای توزیع شد یا رانت ارز و طلا و رانتی که بابت ویلاسازی علی‌رغم اینکه در شمال کشور ممنوع شده، اما برخی به واسطه این رانت‌ها تا نوک کوه هم ساخت و ساز کرده‌اند.

* عطا بهرامی معتقد است: در صورتی می‌توانیم اقتصادی با رشد بالا داشته باشیم که از رانت خبری نباشد در این صورت شاهد بهره‌وری بالایی در اقتصاد خواهیم بود. در صورتی که شفافیت بر اقتصاد کشور به طور کامل حاکم شود قطعاً شاهد از بین رفتن و حذف یکایک معضلات و گره‌های کوری خواهیم بود که در اقتصاد دیده می‌شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات