صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۴۵۸۹۰

انتخاب روز قدس راهبردي بي‌بديل در جهان اسلام

امام خمینی (ره) با صدور پیامی در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ با دعوت از عموم مسلمانان و مستضعفان جهان، آخرین جمعه‌ي ماه مبارک رمضان را به عنوان روزِ قدس نام‌گذاری نمودند؛ ا
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ صابر محمدي

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif امام خمینی (ره) با صدور پیامی در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ با دعوت از عموم مسلمانان و مستضعفان جهان، آخرین جمعه‌ي ماه مبارک رمضان را به عنوان روزِ قدس نام‌گذاری نمودند؛ ابتکاری آگاهانه که با وجود گذشت بیش از چهل سال از صدور آن، همچنان توسط ملت‌های مسلمان و آزادگان جهان در جهت رهایی فلسطین از اشغال صهیونیست‌ها دنبال می‌شود.

* متن پیام امام خمینی (ره) بمناسبت روز قدس بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
من طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد نمودم که این روز‌ها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‌کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌تواند تعیین‌کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم. (صحیفه امام، ۱۳۸۹ش، ج۹، ص۲۶۷.)

تامل در روز قدس نشان می‌دهد که این ایده، راهبردی‌ترین رفتاری بود که توسط حضرت امام (ره) بکار گرفته شد تا مساله فلسطین بعنوان اولویت نخست مورد توجه قرار گیرد. سیاستی که باعث شد غرب نتواند با همراهی صهیونیست‌ها در طول ۵۰ سال گذشته هویت فلسطینی را از بین ببرد؛ بنابراین مهم‌ترین اهداف امام خمینی (ره) از نام‌گذاری روز قدس را می‌توان در آزادی فلسطین از اِشغال صهیونیست‌ها و در نتیجه رهایی مسلمانان در کشور‌های اسلامی و مستضعفان جهان از سلطه‌ي کشور‌های مستکبر دانست. از این مهمترین عامل در رسیدن به هدف روز قدس، اهمیت دادن به به آن روز جهت مهم جلوه دادن آن در جهان بخصوص در بین کشور‌های مسلمان است. در این روز می‌توان به خیانت غرب به جهان اسلام و در مجموع به جهان بشریت سخن گفت و حتی انشالله بعد از آزادسازی فلسطین از دست وقیح‌ترین افراد روی زمین، این روز را مادام‌العمر پاس داشت و در آن از جنایات صهیونیست‌ها سخن گفت و نوشت.

* برای رسیدن به هدف روز قدس باید: ایجاد همبستگی میان همه مسلمانان و مستضعفان، مقابله با اِشغالگری صهیونیست‌ها و کوتاه نمودن دست مستکبران از ممالک اسلامی، تبدیل مسئله‌ي فلسطین از موضوعی عربی به اسلامی، ترویج روحیه‌ي مقاومت و ایستادگی، زنده و در اولویت نگاه داشتن مسئله‌ي فلسطین و... را در اولویت قرارگیرد.

واکاوی شرایط امروزی جامعه فلسطینی و نوع رفتار صهیونیست‌ها با مردم مسلمان فلسطین نشان می‌دهد که امسال باید قدس نقش محوری را در ایجاد بستر‌های لازم برای آزادسازی قدس ایفا کند. این مهم با توجه به وضعیت منطقه و همگرایی که در منطقه بین کشور‌های اسلامی در حال تحقق یافتن است، همچنین قدرت گرفنتن محور مقاومت که نمود آن در بین فلسطینیان بیشتر است. باید مورد توجه قرار گیرد.

گرو‌ه‌های مقاومت فعال در فلسطین که از مرحله پرتاپ سنگ به وضعیت موشک‌پرانی به سمت صهیونیست‌ها رسیدند، نقش اساسی را تحقق اهداف روز قدس دارد؛ بنابراین توجه به آن‌ها در راستای سیاست‌های راهبردی معمار کبیر انقلاب است که نشان‌دهنده اتخاذ مسیر درست در سال‌های اخیر است.

* اهمیت روز قدس از منظر رهبری
روز حفظ امنیت کشور، ملت و دستاورد‌های انقلاب: "روز قدس پشتوانه‌ی امنیت کشور ما هم هست. این را همه‌ی آحاد مردم عزیز ما بدانند؛ هر یک نفری که روز قدس توی خیابان می‌آید، به سهم خود دارد به امنیت کشور و امنیت ملت و حفظ دستاورد‌های انقلابش کمک میکند. روز قدس روز بزرگی است، روز مهمی است. ان‌شاءاللَّه امسال، هم در کشور ما و هم در کشور‌های اسلامی دیگر، این روز، باعظمت‌تر از همیشه برگزار خواهد شد. " (۱۳۹۰/۰۶/۰۲)

روز دمیدن خون در رگ‌های امت اسلامی: "روز قدس، این حرکتی که امام بزرگوار ما آن را آغاز کردند و بحمداللّه روزبه‌روز بهتر و سال‌به‌سال گرمتر این حرکت ادامه دارد، یک حرکت بسیار عمیق و پرمعنائی است؛ این فقط یک راهپیمائی نیست؛ خونی است که در این روز در رگ‌های امت اسلامی می‌دود؛ علیرغم کسانی که می‌خواهند مسئله‌ی فلسطین و ملت فلسطین به دست فراموشی سپرده شود، این مسئله را روزبه‌روز زنده‌تر می‌کند؛ و همین‌جور خواهد بود. وظائف سنگینی بر دوش مسئولان کشور‌های اسلامی است، که امیدواریم خداوند همه را هدایت کند به آنچه که وظیفه‌ی آنهاست، و کمک کند که بتوانند این وظائف را انجام بدهند". (۱۳۹۱/۰۵/۲۹)

متوقف‌کننده حذف فلسطین از نقشه جغرافیای جهانی: " روز قدس، یک روزِ به معنای حقیقی کلمه، بین‌المللىِ اسلامی است؛ روزی است که ملت ایران می‌تواند با کمک ملت‌های مشتاق دیگر، که امروز خوشبختانه تعدادشان هم متعدد و زیاد شده، یک حرف حقی را فریاد کند که برای پنهان کردن آن حرف حق و خاموش کردن آن فریاد، شصت سال است که دستگاه استکبار دارد سرمایه‌گذاری می‌کند - البته حداقل شصت سال است، یعنی از زمان تشکیل دولت غاصب؛ والّا از مقدماتش شاید صد سال هم بیشتر است - شصت سال است که دارند سعی می‌کنند فلسطین را از نقشه‌ی جغرافیای جهانی حذف کنند. البته تا حدود زیادی هم موفق شده بودند. انقلاب اسلامی زد توی دهن اینها. ایجاد نظام جمهوری اسلامی و اعلان روز قدس و تبدیل سفارت رژیم غاصب به سفارت فلسطین در تهران، حرکت هشداردهنده و متوقف‌کننده و مهاجمی بود که در مقابل این نقشه‌ی استکباری ایستاد. امروز خوشبختانه این حرکت، روزبه‌روز توسعه پیدا کرده. (۱۳۹۰/۰۶/۰۲)

روز قدس مخصوص ایران نیست؛ روز دنیای اسلام است و لذا در همه دنیای اسلام، مسلمانان حضور خود را برای دفاع از برادران فلسطینی خود نشان دادند. مسلمانان در این روز اراده عمومی خود را برای مقابله با ترفند‌های آمریکا و اسرائیل در فلسطین مظلوم و خونین بروز دادند؛ اما ملت ما در این زمینه پیشتاز بوده است و امسال به شکل نمایانی این پیشتازی و عظمتِ اراده ملی را در ایران نشان داد. (۱۳۸۲/۰۹/۰۵)

* بهره سخن
وجود بحران‌های متعدد در سرزمین‌های اشغالی باعث شده است که رژیم صهیونیستی با تصور خروج از این بحران به مردم فلسطین در نوار غزه و سایر مناطق فلسطین حمله وحشیانه انجام دهد. روز قدس و اهمیت حضور در آن فرصتی است تا از آن طریق بتوان جنایات رژیم صهیونیستی را متوفق کرد. این روز می‌توان وحدت بین مسلمانان را در راستای مقابله با خطر صهیونیسم را گسترش دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات