صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۴۵۷۷۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 21 فروردین‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): شب قدر مناسبتی است برای اینکه دل‌های‌مان را با مقام والای امیرمؤمنان و سرور متقیان عالم قدری آشنا کنیم و درس بگیریم. هر چه که در فضائل ماه رمضان و وظایف بندگان صالح در این ماه بر زبان جاری شود و بتوان گفت، امیرالمؤمنین(علیه‌الصلاه و السلام) نمونه‌ کامل آن و برجسته‌ترین الگو برای آن خصوصیت است.(1387/6/29) *ایام سوگواری مولی‌الموحدین امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) تسلیت باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
معاویه زمانه‌ات را بشناس
جنگ‌شناختی همیشه بوده و هست. جنگ‌شناختی یعنی همین که جوان غسانی در سپاه شام در جنگ صفین شمشیر به دست گرفته و دلاورانه می‌جنگید و علت جنگیدنش را نماز نخواندن اميرالمؤمنين علی(علیه‌السلام) می‌دانست. جنگ شناختی یعنی همین که در بحبوحه جنگ صفین، این قدر فضای ذهنی و ادراکی بر علیه امام علی(علیه‌السلام) تنگ شده بود که برخی مانند ربیع بن خثیم که جزو زُهّاد ثَمانیه یا هشت زاهد معروف قرن اول بود در حقانیت طرفین شک کرده بودند.
اینهایی که در جنگ صفین و در نزاع معاویه و امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) آمدند و گفتند: «انّا قد شککنا فی هذا القتال» ما در جنگ شک کردیم اینها انسان‌های کمی نبودند، همگی قراء قرآن و از صحابی عبدالله بن مسعود بودند. 
جنگ شناختی مانند آتش افتادن به جنگل است تر و خشک نمی‌کند؛ از ربیع بن خثیم تا آن جوانک غسانی را اسیر خود می‌کند. کسی که بر فرق علی(علیه‌السلام) ضربه می‌زند علی را می‌شناخت، مقامش را می‌شناخت و حتی در برخی روایات تاریخی تنها کسی بود که سه بار دستان امام را گرفته و با ایشان بیعت کرده بود. اما یکی از عواملی که باعث می‌شود اشقی الاشقیاء شود فریفته شدن در همین وسوسه‌های شناختی و ادراکی است.
معاویه مرد؛ اما داستان فریفتن‌ها و فریفته‌شدن‌ها باقی است. امروز معاویه‌ها تکثیر شده‌اند یکی از آنتن‌های ملکه و آل‌سعود بیرون می‌زند یکی از لابه‌لای توئیتر و اینستاگرام. فرق نمی‌کند ممکن است معمم باشد و چند روزی لُمعه دمشقیه و یا مکاسب خوانده باشد و یا مُکَلّایی از دل مکاتب فلسفی و سیاسی و یا شاید بازیکنی که به غیر از دریبل زدن چیزی در وجودش نمی‌توان یافت.
امروز هم مانند هماورد صفین آنچه نیاز است اول شناخت عرصه است. اول باید شناخت که حق کجاست و باطل کیست؟ چرا که اولین توصیه حضرت امیر این بود که فرمود: «ان الحق و الباطل لا یعرفان باقدار الرجال، اعرف الحق تعرف اهله، و اعرف الباطل تعرف اهله»؛ حق با شخصیت‌‌ها شناخته نمی‌‌شود؛ حق را بشناس تا اهل آن‌ را بشناسی و باطل را بشناس تا اهل باطل را بشناسی.
گام دوم عمار شدن و جهاد تبیین است؛ آنچه شمشیر مالک را تیز می‌کرد زبان بران عمار یاسر بود و شمشیرش آنگاه کند شد که جنگ شناختی تاثیرش را گذاشت و علی(علیه‌السلام) دستور به برگشت داد.  
یعقوب ربیعی
 
▼ گزارش روز
پیروزی در مسیر همگرایی
رژیم صهیونیستی که به بهانه عید پسح به نمازگزاران در مسجد الاقصی حمله کردند با واکنش گروهای مقاومت مواجه شدند و اقداماتی از جنوب لبنان و نوار غزه علیه صهیونیست‌ها انجام شد. بعد از این قضایا رژیم صهیونیستی در یک پاسخ ضعیف مناطقی از جنوب لبنان که عمدتا خالی از سکنه بود و مناطقی از نوار غزه که عمدتا فاقد ارزش استراتژیک بود را مورد حمله قرار داد. این واکنش به قدری ضعیف بود که رئیس موساد نیز به آن اذعان کرد. در رابطه با این مسئله و اتفاقات اخیر ذکر برخی نکات مهم می‌باشد.
1ـ واکنش ضعیف رژیم صهیونیستی به حملات رخ داده نشان داد که این رژیم توان ورود به یک جنگ گسترده ولو چند روزه یا چندساعته را ندارد و این امر خود را در طول ادوار گذشته نشان داده است. رژیمی که از جنگ ۵۱ روزه به جنگ چند ساعته رسیده است که خود نشان‌دهنده فروپاشی آن است.
2ـ همگرایی گروه‌های مقاومت در وقایع اخیر بسیار محرز بود و این امر نشان داد که گروه‌های مقاومت بر روی مسئله فلسطین و هتک حرمت مسجدالاقصی در یک جبهه واحد قرار خواهند گرفت.
3ـ رژیم صهیونیستی برای فرار از بحران‌های داخلی به دنبال انتقال این بحران‌ها به خارج از مناطق اشغالی است و در همین راستا حملاتی را به سوریه انجام داد تا از این طریق یک اجماع داخلی به وجود بیاورد و احزاب چپ را با خود همراه کند.
4ـ رژیم صهیونیستی هیچگاه به سمت درگیری منطقه‌ای نخواهد رفت، زیرا توان آن را ندارد. بنابراین سعی دارد در مقطع فعلی راهبرد کنترل تنش را در دستور کار قرار دهد و وارد یک درگیری تمام‌عیار نشود.
5ـ این رژیم توان درگیری در چند جبهه را ندارد و بعد از اتفاقات اخیر برخی از مقامات صهیونیست اعلام کردند که نباید حزب‌الله را وارد درگیری کرد، زیرا ورود حزب‌الله به منزله شکست قطعی صهیونیست‌ها و انجام ضربات مهلک خواهد شد و بنابر اذعان خود صهیونیست‌ها باید در ساعات اولیه منتظر فرود صدها موشک بر سر سرزمین‌های اشغالی بود.
در مجموع می‌توان اینگونه عنوان کرد که وقوع چالش‌های امنیتی در کنار اعتراضات گسترده وضعیت را برای این رژیم وخیم کرده است و تمام توان کابینه نتانیاهو بر انتقال بحران به خارج از مرزهای اشغالی است تا بتواند بر این مشکلات فائق آید.    
محمدرضا فرهادی
 
▼ خبر ویژه
روزهای سخت انرژی برای جهان
«تغییراتی اتفاق می‌افتد که در 100 سال گذشته رخ نداده است. ما با هم این کار را انجام می‌دهیم.» شی‌ جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در حالی‌که دست پوتین را به گرمی برای خداحافظی در دست گرفته بود، این جمله را گفت: پوتین هم لبخند گرمی زد و ابراز موافقت کرد. براساس گزارش فایننشال‌تایمز احتمالا تقاضای سوخت در سه ماهه آخر سال 2023 از عرضه پیشی می‌گیرد و همین موضوع به افزایش قیمت نفت منجر می‌شود. قیمت نفت در حال حاضر حدود 75 دلار است و کارشناسان عقیده دارند که احتمالا در پایان سال 2023 نفت به 90 دلار در هر بشکه می‌رسد. مسئله اساسی دیگر گاز است. زمستان 2023 چالش تأمین گاز برای اروپا دوباره زنده می‌شود و این‌بار اروپا باید با رشد اقتصادی منفی، کاهش ارزش یورو و قیمت‌های به‌شدت افزایش‌ یافته انرژی، برای گرمایش مردم و روشن ماندن صنایع، سوخت تأمین کند. لوفیگارو، روزنامه فرانسوی در گزارشی نوشت: «تا زمانی که جنگ روسیه و اوکراین ادامه دارد، هر زمستان برای اروپا، زمستان سخت است.» با همه این تفاسیر احتمالا زمستان 2023 دوباره باید منتظر جهش قیمت سوخت در دنیا باشیم.
 
▼ اخبار 
1ـ نرخ دلار آزاد را قبول نداریم
فرزین، رئیس بانک مرکزی گفت: «نرخ بازار آزاد را قبول نداریم. این نرخ صرفا براساس انتظارات تورمی ناشی از اخبار منفی شکل می‌گیرد. ما الان تقریبا صادرات غیرنفتی‌مان به اندازه واردات می‌شود. حتی اگر نفت نفروشیم باز هم با صادرات غیرنفتی می‌توانیم دخل‌وخرج‌مان را هماهنگ کنیم. وقتی مردم پول‌شان را به دلار تبدیل می‌کنند، دلیلی جز ترس و اضطراب ندارد. این را دشمنان ما به‌ خوبی فهمیده‌اند و با رسانه‌های‌شان ترس و اضطراب و دلهره را تولید می‌کنند و این هم روی نرخ و رفتار اقتصادی تأثیر می‌گذارد. این در حالی است که ما بازار کالا را کنترل کرده‌ایم. ۲۸۵۰۰ نرخی است که روی آن می‌ایستیم و به‌ خوبی هم جواب می‌دهد. در کشور یک نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان داریم که ثابت است و ممکن است یک تا دو درصد تغییر کند. نرخ ارز دیگر، نرخی است که در مرکز مبادله ارز و طلا در محدود ۲ تا ۳ درصد جابه‌جا می‌شود؛ بنابراین ثابت است. نرخ‌های تلگرامی ارز ساختگی و تحریف شده است و هیچکدام از نیازهای کشور با این نرخ تأمين نمی‌شود.»
 
2ـ کلاهبرداری به اسم واکسن
جهانپور سخنگوى سابق وزارت بهداشت در رشته توئیتی نوشت: «رهبر انقلاب در دیدار شعرا فرمودند: «در سال ۱۳۹۹ پول واکسن را گرفتند و به بهانه‌های مختلف واکسن را ندادند.» اشاره رهبری به پیش پرداخت برای دریافت 8/16 میلیون دز واکسن از کوواکس است که علی‌رغم موانع ایذایی ناشی از تحریم آمریکا، توسط بانک مرکزی با همکاری ۲ بانک ایرانی و ۳ بانک اروپایی در اولین روز بعد از تعطیلات ژانویه ۲۰۲۱ به حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی واریز شد. از 6/3 میلیون دز واکسن وعده داده شده برای محموله نخست آن هم با تأخیر تا پایان بهار ۲۰۲۱ تنها ۲/۲ میلیون دز واکسن تحویل گردید و سایر محموله‌ها نیز با تأخیر از برنامه وعده داده شده تحویل شد یا اساسا محقق نگردید. خرید از کواکس هم ربطی به خرید واکسن آمریکایی فایزر نداشت.»
 
3ـ ناراحتی مکرون از وابستگی اروپا
ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه از وابستگی اروپا به آمریکا انتقاد کرده و گفت: اروپا باید وابستگی‌ به آمریکا را کم کند. اروپا باید در برابر فشار برای تبدیل شدن به دنباله‌روی آمریکا مقاومت کند. اروپایی‌ها همین الان نمی‌توانند بحران اوکراین را حل کنند، پس چطور ما می‌توانیم در مورد تایوان بگوییم: «مراقب باشید، اگر اشتباهی انجام دهید ما آنجا خواهیم بود؟» اگر تنش‌ها بین آمریکا و چین بیشتر شود، ما زمان و منابع لازم برای تأمین مالی استقلال راهبردی خود را نخواهیم داشت و به بنده و نوکر تبدیل خواهیم شد. اروپا باید حتی وابستگی خود به فراسرزمینی‌ بودن دلار آمریکا را کاهش دهد.
 
4ـ خشم اژدها بر سر تایوانی‌ها
پس از سفر رئیس‌جمهور تایوان به آمریکا دولتی چین گزارش کرد ارتش این کشور در دومین روز از رزمایش‌های نظامی خود در اطراف تایوان، حملات دقیقی را به مواضع کلیدی در تایوان و مناطق دریایی اطراف این جزیره را شبیه‌سازی کرد. یک منبع امنیتی تایوان گفته تمرین‌های نظامی چین شامل حملات شبیه‌سازی شده به گروه‌های ناو هواپیمابر و تمرین ضد زیردریایی است. وزارت دفاع تایوان اعلام کرده ۵۸ هواپیمای چینی از جمله جنگنده‌های «سوخوـ۳۰» و بمب‌افکن‌های «6ـH» و ۹ کشتی را در اطراف جزیره مشاهده کرده‌ و نیروهای پدافند هوایی در حالت آماده باش کامل هستند.
 
5ـ خبر بد برای غرب‌گرایان
محمد ایمانی در کانال شخصی‌اش نوشت: «خبر بد برای جریان غرب‌گرا اینکه با جود همه تلاش‌ها برای بزک کردن آمریکا، ملت ایران در غرب آسیا بالاترین بی‌اعتمادی را نسبت به آمریکا دارند. نظرسنجی مؤسسه گالوپ نشان می‌دهد ۸۱ در صد مردم ایران اعتمادی به آمریکا ندارند. مردم تونس، ترکیه، فلسطین و عراق با ۷۸ تا ۷۵ درصد، در رده‌های بعدی قرار دارند.»
 
▼ اخبار کوتاه
انفجار در سرزمین‌های اشغالی/ شب گذشته یک خودروی رژیم صهیونیستی که حامل دو سرنشین بود، هدف انفجار قرار گرفت و سرنشینان به شدت زخمی شدند که احتمال مرگ آنان بسیار بالاست. برخی منابع خبری معتقدند این افراد از شخصیت‌های امنیتی رژیم صهیونیستی بوده‌اند. شهر لاد (lod) در حومه جنوب شرقی تل‌آویو قرار گرفته که ضریب امنیتی بسیار بالایی دارد و انجام چنین عملیاتی بی‌شک کار یک سرویس اطلاعاتی قدرتمند است.
 
از شرایط آبی چه خبر؟/ با وجود ۲۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای کشور، میزان پرشدگی سدها به ۵۸ درصد رسیده و در زمان حاضر ۴۲ درصد ظرفیت مخازن سدهای کشور خالی است. وضعیت بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۱) تا ۱۹ فروردین امسال نشان‌دهنده رشد هفت درصدی است، اما با این وجود نیمی از کشور کاهش بارش را تجربه کرده است.
 
روزهای آخر اشغالگری/ هئیت سعودی برای اولین بار با مقامات دولت نجات ملی یمن در صنعا دیدار کرد. یک منبع آگاه در دولت نجات ملی یمن اعلام کرد، هیئت عربستان سعودی که شامگاه یک‌شنبه وارد صنعاء، پایتخت یمن شده بود، با مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن دیدار کرد.
 
دوربین‌هایی برای ثبت کشف حجاب/ رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: دوربین‌های ثبت تخلف رانندگی چندمنظوره است و کشف‌ حجاب را هم ثبت و اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند. این دوربین‌ها برای شهرداری است که هر دستگاهی اطلاعات مورد نیاز خود را از آن می‌گیرد.
 
صهیونیست‌ها علیه بی‌بی‌/ ساکنان تل‌آویو شنبه شب به دلیل همزمانی اعتراضات علیه نتانیاهو با جشن عید پسح، تصویر بزرگی از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به شکل فرعون به نمایش گذاشتند. عید پسح یادآور نجات قوم بنی‌اسرائیل از دست فرعون مصر است.
 
رزمایشی برای مقابله با روسیه/ ناتو قصد دارد به‌ عنوان بخشی از مقابله با روسیه، در بازه زمانی ۲۲ خرداد تا ۲ تیرماه، بزرگ‌ترین رزمایش پدافند هوایی خود را بر فراز لهستان، رومانی، جمهوری چک، آلمان و کشورهای بالتیک برگزار کند.
 
سفر هیئت فنی ایران به عربستان/ براساس اعلام منابع خبری، هیئت فنی ایران این هفته برای بازدید از سفارت‌خانه تهران در ریاض و فراهم کردن مقدمات بازگشایی سفارت ایران در عربستان، راهی این کشور خواهد شد.
 
دیوارنگاره جدید میدان فلسطین/ همزمان با افزایش درگیری‌ها در مناطق اشغالی فلسطین و در آستانه روز قدس از دیوارنگاره میدان فلسطین تهران با شعار «در قدس افطار خواهیم کرد» رونمایی شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات