صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۴۵۹۳۴

اسرائیل در وضعیت امنیتی حاد قرار گرفته است

حملات پیاپی راکتی از سوریه، لبنان و غزه در کنار حملات مسلحانه یا تعرض‌ها از نوع غیرمسلحانه علیه اسرائیلی‌ها وضعیتی ایجاد کرد که تاکنون به‌طور زنجیره‌ای و با چنین سرعتی مشاهده نشده بود.

وبسایت رادیو فردا (ارگان رسمی سازمان سیا) در گزارشی نوشت: نگاه رسانه‌های اسرائیل در روزهای اخیر، متوجه وضعیت حاد امنیتی کم‌سابقه‌ای بود که زیرو بم زندگی روزانه و نهادهای نظامی و امنیتی و صحنۀ سیاست و دولت را درگیر خود کرد.

رادیو فردا می‌نویسد:

حملات پیاپی راکتی از سوریه، لبنان و غزه در کنار حملات مسلحانه یا تعرض‌ها از نوع غیرمسلحانه علیه اسرائیلی‌ها وضعیتی ایجاد کرد که تاکنون به‌طور زنجیره‌ای و با چنین سرعتی مشاهده نشده بود.

رسانه‌های اسرائیل ضمن بررسی «کارنامه ناموفق» صد روز نخست دولت نتانیاهو تأکید کردند مردم در میانه درگیری‌ سیاستمداران، به حال خود رها شده‌ و اسرائیل ضعیف شده است.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت اسرائیل حتی بدون آمریکا آماده است به ایران حمله کند. اما بسیاری از تحلیلگران در اسرائیل گفتند واکنش محدود به حملات متعدد از سوریه و لبنان و غزه نشان داد اسرائیل از درگیر شدن در چند جبهه نگرانی عمیق دارد؛ امری که امکان نمی‌دهد که به اقدام واقعی و وسیع علیه حزب‌الله دست بزند، ایران دیگر به جای خود.

روزنامه معاریو نوشت: اسرائیل خود را به «گیجی» می‌زند. در شرایطی که اکثر وزیران عضو کابینه بی‌تجربه هستند،تصمیم اتخاذشده نشان می‌دهد دولت علاقه‌ای ندارد وارد جنگی شود که پای حزب‌الله هم به آن کشیده شود.

ژنرال عاموس یادلین، فرمانده اسبق سازمان اطلاعات نظامی ارتش، در سایت ماکو نوشت: دولت اسرائیل واکنش ملایمی را در پیش گرفت و عملاً دست دشمنان خود را باز گذاشت.

پروفسور ایال زیسر، معاون ریاست دانشگاه تل‌آویو هم معتقد است: دولت کنونی اسرائیل در دوره ای کوتاه، تمامی دوستان عرب را از خود دور و رابطه راهبردی‌اش با واشینگتن را تضعیف کرد.

خاورمیانه منتظر اسرائیل نمانده و به سوی نظم جدیدی پیش می‌رود که در آن عربستان و سایر کشورهای عرب در حال بهبود رابطه با ایران و سوریه هستند.

ایال زیسر در ادامه نوشت: جای شگفتی نیست که ایران و شریکانش سعی دارند اسرائیل را در غزه، مسجدالاقصی، لبنان و سوریه به چالش بکشند. اسرائیل غرق در معضلات داخلی خود به یکی از کشورهای مشکل‌دار منطقه تبدیل شده که در آن سیاست خارجی و امنیتی به نبرد میان حکومت و مخالفانش به گوشه رانده می‌شوند. همسایگان جشن گرفته‌اند ولی ما نه‌تنها به مهمانی دعوت نشده‌ایم بلکه یکی از غذاهای این جشن هستیم».

باراک راوید، خبرنگار وب‌سایت والانیوز، جزئیات نشست کابینه نتانیاهو را فاش کرد. در این نشست هرتسی لوی، رئیس ستاد ارتش، معتقد بوده اگر اسرائیل حمله‌ای وسیع در واکنش به حملات راکتی شلیک‌شده از لبنان انجام دهد، یک درگیری همه‌جانبه رخ خواهد داد.

اما داوید بارنئا، رئیس موساد، خواهان انجام حملاتی گسترده علیه دولت لبنان و سازمان حزب‌الله شده. در نهایت نتانیاهو نظر رئیس ستاد را پذیرفته است.

بتانیاهو در واکنش به انتقادها، تمامی ناکامی‌های امنیتی را متوجه اپوزیسیون کرد و گفت: از یائیر لاپید پرسیدم وقتی می‌گویی «اسرائیل رو به فروپاشی است»، آیا دشمنان از این گفته شادمان نمی‌شوند و برای امنیت اسرائیل نقشه نمی‌کشند؟ پروفسور مردخای کیدار، افسر پیشین نهادهای اطلاعاتی هم هشدار داده که حملات ترکیبی متحدان ایران از سوریه، عراق، لبنان، یمن و غزه (سناریوی روز قیامت)، در آینده قابل پیش‎‌بینی کاملاً محتمل است؛ و ایران در حال برنامه‌ریزی آن است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات