صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۸۱۹۴
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

بهرامی: بخشی از دستاورد‌های همگرایی منطقه‌ای در توسعه تجارت خارجی خلاصه می‌شود

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: ایران در محورهایی، چون بخش ساختمانی دارای مزیت‌هایی است که می‌تواند کارشناس فنی به کشور‌های حوزه خلیج فارس اعزام کند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با عطا بهرامی

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، یکی از رویکرد‌های مهم دولت سیزدهم که قطع به یقین از آن می‌توان به عنوان رویکرد توسعه‌ای یاد کرد باز کردن در‌های کشور به روی ارتباط و تعامل هرچه بیشتر با کشور‌های مختلف، بخصوص کشور‌های همسایه و منطقه و غیرمعاند است. از سرگیری ارتباطات دو و چندجانبه با کشور‌های مختلف منطقه‌ای از آنجا حائز اهمیت است که علاوه بر تقویت امنیت منطقه‌ای، قطعاً دستاورد‌هایی نیز از این رهگذر برای توسعه اقتصاد و از سرگیری واردات و صادرات با کشور‌های یاد شده به دنبال خواهد داشت.

* عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی درخصوص آثار و دستاورد‌های توسعه روابط با کشور‌های همسایه و منطقه بر اقتصاد ایران معتقد است: قطع به یقین مراودات سیاسی در توسعه همکاری های اقتصادی بین کشور‌ها ازجمله جمهوری اسلامی ایران تاثیرگذار است، به این دلیل که بخشی از تعاملات اقتصادی کشور‌ها با یکدیگر به دلیل همسویی اتفاق می‌افتد.

* وی در این‌باره خاطر نشان کرد: به این معنا که اگر دو کشور همسویی چندانی با هم نداشته باشند و با هم دچار اختلاف‌های گسترده‌ای باشند دلیلی برای همکاری اقتصادی وجود ندارد، مگر اینکه در پاره‌ای از موارد مجبور به تامین نیاز‌های هم باشند.

* عطا بهرامی استاد اقتصاد بیان داشت: مساله حائز اهمیت این است که در روال عادی همه کشور‌های دنیا این دو موضوع را همسو می‌کنند، بنابراین رسیدن به همسویی بین کشور‌های مختلف، بخصوص کشور‌های همسایه و منطقه‌ای نیازمند مدیریتی تواناست که بتواند کشور‌ها را برای توسعه روابط اقتصادی به هم نزدیک‌تر کند، کاری که به نظر می‌رسد دولت سیزدهم به دنبال عینت بخشیدن به آن است.

* کارشناس و تحلیلگر اقتصادی بیان داشت: اصولاً کشور‌هایی که در این حوزه مدیریت بهتری دارند یعنی به صورتی چالاک‌تر عمل می‌کنند نسبت به سایر کشور‌هایی که دیر ارتباط می‌گیرند در امر صادرات و واردات و تجارت خارجی با همسایگان خود موفق‌تر عمل می‌کنند.

* وی خاطر نشان کرد: نکته مهمی که درباره کشور‌های عربی به عنوان نقد نسبت به سیاست‌های توسعه تجارت خارجی توسط برخی کارشناسان مطرح می‌شود که کشور‌های عربی کالایی برای صادر کردن به ایران ندارند، این است که در پاسخ باید به این موضوع اشاره کرد که لازم نیست حتماً ما از این کشور‌ها کالا وارد کنیم، همین که ایران بتواند کالای با کیفیت و رقابتی تولید و به کشور‌های همسایه صادر کند برای ما خوب است.

* عطا بهرامی معتقد است: با اینکه ممکن است ادعا شود کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس بازار بزرگی ندارند، اما در مجموع با مهاجرانی که در این کشور‌ها زندگی می‌کنند البته به غیر از عراق، نزدیک به ۵۰ میلیون نفر در این کشور‌ها می‌توانند بخشی از کالای خود را از کالای ایرانی تهیه کنند.

* وی در این‌باره معتقد است: اگر دولت توجه ویژه‌ای به حمایت از تولیدکنندگان با کالای با کیفیت قابل صادرات داشته باشد و ابزار صادرات را برای آن‌ها تسهیل کند قطع به یقین کشور‌های جنوب خلیج فارس خریدار کالای ایرانی خواهند شد.

* عطا بهرامی معتقد است: ایران در زمینه محورهایی، چون بخش ساختمانی دارای مزیت‌هایی است که می‌تواند کارشناس فنی به کشور‌های حوزه خلیج فارس اعزام کند. در بخش‌های فنی نیز این قابلیت برای ایران می‌تواند مفید باشد، اما تحقق هر کدام از موارد ذکر شده وابسته به برخورداری از دیپلماسی اقتصادی چابکی است.

* عطا بهرامی در این‌باره توضیح داد: به این معنا که باید سفارتخانه‌های ایران در کشور‌های مختلف بخصوص کشور‌های همسایه و حوزه خلیج فارس متمرکز بر اقتصاد باشد و وزارت خارجه متمرکز بر مسائل منطقه باشد، در حالی که متاسفانه تمرکز وزارت خارجه بیشتر روی اروپاست، یعنی بیشترین دفاتر ما در اروپا قرار دارند در حالی که ما با اروپا ۵ میلیارد یورو هم تبادل نداریم.

* وی در پایان گفتگو تاکید کرد: وزارت خارجه باید همپای وزارت صنعت و سایر نهاد‌های دخیل در امر توسعه تجارت خارجی به امر توسعه تجارت با کمک‌رسانی به بازرگانان و تجار پیشقدم باشد. بی‌شک اگر این مهم اتفاق بیفتد زمینه‌ساز میل و اشتیاق بیشتر تولیدکنندگان برای تولید کالای با کیفیت خواهد بود، هرچند دولت نیز با همکاری بانک مرکزی باید کاهش نرخ تورم را در دستور کار قرار دهد تا کالای ارزان و رقابتی برای صادرات داشته باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات