حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۶۴۷۶

خضر عدنان شهید راه مقاومت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت خضر عدنان موسی متولد 24 مارس 1978 در شهار عرابه استان جنین واقع در شمال کرانه باختری بود.
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت خضر عدنان موسی متولد 24 مارس 1978 در شهار عرابه استان جنین واقع در شمال کرانه باختری بود. تحصیلات دوره ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود به پایان رساند و با کارنامه خوب در سال 1996 وارد دانشگاه «برزیت» در رام‌الله و در سال 2001 میلادی موفق به اخذ مدرک لیسانس ریاضیات اقتصادی شد. خضر عدنان دوره کارشناسی ارشد را نیز در همین رشته در دانشگاه برزیت گذراند. عدنان که در 44 سالگی به شهادت رسید، دارای 9 فرزند است که کوچکترین فرزندش 1.5 سال و بزرگترینِ آنها 14 سال دارد. خضر یکی از برجسته‌ترین اسرای فلسطینی است که سابقه اعتصاب غذا و تحمل گرسنگی طولانی مدت دارد. وی پیش از این اعتصاب غذای بزرگ و عجیب که نزدیک به سه ماه طول کشید، پنج بار دیگر به مدت طولانی اعتصاب غذا کرده بود.

رکورددار اعتصاب غذاهای طولانی
اسیر برجسته فلسطینی در سال 2004 به مدت 25 روز، سال 2012 به مدت 66 روز، سال 2015 به مدت 56 روز ، سال 2018 به مدت 59 روز، سال 2021 به مدت 25 روز اعتصاب غذا کرده بود و در نهایت در آخرین اعتصاب غذای خود که 86 روز طول کشید و بزرگترین اعتصاب غذای وی بود، صبح روز سه‌شنبه دوم می به شهادت رسید. خضر عدنان از دو دهه قبل بارها اسارت در زندان‌های رژیم اشغالگر را تجربه کرده بود و پنجم فوریه گذشته نظامیان رژیم اشغالگر با یورش به منزلش در استان جنین وی را بازداشت و خانه‌اش را تخریب کردند.

زندگی سیاسی شهید خضر عدنان از همان دوران تحصیل وی در دانشگاه آغاز شد و به خدمت جنبش جهاد اسلامی درآمد. وی هنگامی که دانشجو بود به وسیله صهیونیست‌ها به اسارت گرفته شد، چهار ماه در بازداشت اداری بود و بعد از آزادی بلافاصله بازداشت شد.

نخستین بازداشت وی به وسیله تشکیلات خودگردان فلسطین که در هماهنگی امنیتی با اشغالگران صهیونیست کار می‌کند، انجام شد. عناصر این تشکیلات، خضر عدنان را به اتهام تحریک دانشجویان به پرتاب سنگ به سمت لیونل ژوسپن، نخست‌وزیر وقت فرانسه در دانشگاه برزیت در سال 1998 بازداشت کردند. وی به مدت 10 روز اعتصاب غذا کرد و درنهایت از بازداشت اداری آزاد شد.

عدنان در این دوره یعنی از می 2004 تا آوریل 2005 میلادی 13 بار بازداشت شد . اعتصاب غذا روش برجسته خضر برای مقابله با جنایت های رژیم اشغالگر بود، در این دوره در اعتراض به حبس در انفرادی 28 روز اعتصاب غذا کرد و تا خروج از سلول انفرادی، دست از اعتصاب نکشید. وی بار دیگر در اکتبر 2010 بازداشت و بعد از 12 روز اعتصاب غذا آزاد شد.

خضر عدنان در مجموع هشت سال در زندان‌های رژیم اشغالگر بود. معروف‌ترین بازداشت وی به دسامبر 2011 مربوط است که بعد از 65 روز اعتصاب غذا موفق شد آوریل 2012 از بازداشت اداری آزاد شود. عدنان بعد از آزادی از زندان‌های رژیم اشغالگر، فعالیت مؤثری در کمپین‌های همبستگی با اسرا و حمایت از آنها داشت تا اینکه بار دیگر در سال 2014 در یکی از ایست‌بازرسی‌های رژیم اشغالگر در جنوب جنین به وسیله نظامیان این رژیم بازداشت شد.

عدنان در همه دوره‌های بازداشت خود با اعتصاب غذا موفق شده بود آزادی‌اش را به دست آورد. همسر عدنان می‌گوید، وی هرگز ماندن در زندان‌های دشمن را تحمل نمی‌کرد و این پیام را به اشغالگران می‌فرستاد که آزادگان برای اینکه در زندان بمانند خلق نشده‌اند؛ بلکه باید آزاد باشند و به اهداف والای خود در زندگی برسند.

در آخرین بازداشت خضر عدنان، رژیم اشغالگر کیفرخواستی علیه وی تنظیم کرد. این اسیر آزاده فلسطینی با وجود وخامت اوضاع جسمانی حاضر نشد تا آخرین لحظه دست از اعتصاب غذا بکشد و به ادامه اعتصاب تا زمان آزادی خود تأکید کرد. همسرش می‌گوید، وی تنها آب می‌نوشید و روحیه بالایی داشت.

شرایط غیرانسانی زندان‌های رژیم اشغالگر
شهید خضر عدنان در دوره دانشجویی و زندگی سیاسی خود تجربه حبس در سلول انفرادی «الرمله» که یکی از بدنام‌ترین زندان‌های رژیم اشغالگر است، داشت. این زندان سلول‌هایی کوچکتر از قبر دارد و انواع حشرات و حتی موش‌ها در آنجا زندگی می‌کنند. سلول‌های این زندان منفذی برای تهویه هوا نیز ندارند.

حسن سلامه، اسیر برجسته فلسطینی در زندان‌های رژیم اشغالگر در بخشی از کتاب «5 هزار روز در برزخ» درباره این زندان می‌نویسد: زندان الرمله یکی از بزرگترین و قدیمی ترین زندان‌های رژیم صهیونیستی است که در سرزمین اشغالی ما بنا شده و تجربه حبس در انفرادی آن را دارم. سلول قدیمی الرمله یکی از بدترین سلول‌ها در این زندان است؛ سلولی زیرزمینی که به محض ورود بوی تعفن احساس می‌کنی. بسیاری از قهرمانان فلسطینی که درباره آنها صحبت کردم همچون عبدالعزیز الرنتیسی، شهید صلاح شحاده، یحیی السنوار و همه رزمندگانی که در عملیات‌های بزرگ علیه دشمن مشارکت کردند، حبس در این سلول را تجربه کرده بودند.

عدنان در انفرادی زندان الرمله به طور مکرر در شرایط غیرانسانی تفتیش می‌شد و حتی اجازه استحمام نداشت. وی به دلیل اعتصاب غذا در این سلول قدرت تکلم و بینایی خود را تا مدتی از دست داده بود. خضر پیش از زندان الرمله، تجربه حبس در سلول‌های زندان «الجلمه» را نیز داشت و در این سلول‌ها به وسیله زندانبانان به شدت زیر فشار و شکنجه قرار می‌گرفت و وضعیت جسمانی بسیار بدی داشت. به ویژه اینکه او به دلیل اعتصاب غذاهای فراوان در زندان‌های متعدد رژیم اشغالگر، دچار مشکلات و بیماری‌های زیادی شده بود. تفتیش‌های مکرر و انتقال مداوم از سلولی به سلول دیگر و دادگاهی به دادگاه دیگر یکی دیگر از انواع شکنجه‌هایی بود که خضر عدنان متحمل می‌شد.

اعتصاب غذا از گذشته تاکنون یکی از روش‌های معمول اسرای فلسطینی برای تحقق خواسته‌های خود و مقابله با جنایات رژیم اشغالگر است که در این میان خضر عدنان رکورددار اعتصاب غذا در زندان‌های دشمن به شمار می‌رفت. اصرار و پافشاری اسرای فلسطین بر اعتصاب غذا آن هم درحالی که می‌دانند ممکن است به قیمت جانشان تمام شود، بیانگر آن است مرگ را به ذلت و ماندن در اسارت دشمن اشغالگر ترجیح می‌دهند؛ به ویژه با شرایط غیرانسانی که اسرا در این زندان‌ها دارند مانند تفتیش با بدن برهنه، ضرب و شتم شدید درحالی که دست و پاهایشان بسته است، محرومیت از خواب و ....

وصیتنامه شهید خضر عدنان
شهید خضر عدنان در پنجاه و هشتمین روز اعتصاب غذای خودش در اسارت،این وصیت نامه را نوشت. در شرایطی که نفس انسان به شهادت نزدیک می‌شود، نوشتن وصیت‌نامه بر ما واجب است.
بسم الله الرحمن الرحیم
«الذین آمنوا لا خوف علیهم ولا هم یحزنون» (آگاه باشید که بر دوستان خدا نه بیمی است و نه آنان اندوهگین می ‏شوند)، «ولن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» (خداوند هیچ گاه برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلّط باز نخواهد نمود.)، «وحق علینا نصر المؤمنین» (و یاری مؤمنان حقّی بر عهده ماست.)
ستایش برای پروردگاری که من را به اعتصاب غذا برای آزادی موفق گرداند. ستایش برای او که نعمت‌هایش قابل شمارش نیست و درود و سلام بر حضرت محمد صلی الله علیه و اهل بیت ایشان.
این سخنان را خطاب به شما در حالی از زندان الرمله می‌فرستم که چربی و گوشت بدنم آب شده و استخوان‌هایم هم در حال از بین رفتن است و دیگر توانی در بدنم ندارم. این وصیت من برای خانواده، فرزندان، همسرم و ملتم است.

همسرم و فرزندانم، شما را به تقوای الهی و چنگ زدن به ریسمان محکم او و بی‌نیازی از دیگران با تکیه به فضل الهی، توصیه می‌کنم. به شما توصیه می‌کنم در هر زمان و مکانی حرف حق را بزنید. شما را به صله ارحام، نماز، زکات، رعایت حرام‌ها و حق الهی در جان، مال، رفتار و اندیشه توصیه می‌کنم. بدانید که بهترین خانه‌ها در فلسطین، خانه‌های شهدا، اسیران، جانبازان و صالحان است. شما را به رعایت حقوق عموها، خاله ها، اقوام، همسایه‌ها و همه کسانی که بر ما حقی دارند، توصیه می‌کنم. از شما می‌خواهم تا هیچ حق مادی و معنوی بر گردن من باقی نگذارید، زیرا دوستدار شما بیش از هر چیز به رحمت الهی نیازمند است.
 
اگر شهید شدم، به اشغالگران اجازه کالبدشکافی ندهید و من را کنار پدرم دفن کنید و روی قبر من بنویسید: قبر عبد فقیر خدا خضر عدنان، برای اینکه او، والدینش و مسلمانان مشمول رحمت الهی شوند دعا کنید. قبر من ساده باشد. از خدا برای من تقاضای آمرزش، رحمت، آرامش و وسعت قبر کنید و دعا کنید قبر‌های ما را باغی از باغ‌های بهشت و نه گودالی از گودال‌های جهنم قرار دهد و همه اعمال ما را خالصانه برای خودش قبول کند.

«ام عبدالرحمن» (همسر شهید خضر عدنان) و فرزندانم معالی، بیسان، عبدالرحمن، محمد، علی، حمزه، مریم، عمر و زینب، مرا ببخشید. برادرانم ابوعدنان، ابوانس، ام نور و همه عموها، عمه‌ها و نزدیکان و دوستانم برای هر کوتاهی که در حق شما مرتکب شده ام، در حالی که این دنیا را ترک می‌کنم مرا ببخشید. مطمئن باشید که اگر نتوانستم به شما رسیدگی کنم، فقط برای عمل کردن به واجبات الهی بود.‌
 
ای ملت بزرگ، در این وصیت نامه به شما درود و سلام می‌فرستم، در حالی که به رحمت الهی و یاری و قدرت او اطمینان کامل دارم. این سرزمین الهی و متعلق به ماست. اینجا میعادگاه «وعده دیگر» (اشاره به سوره اسرا درباره یهودیان) است و اشغالگران هر کاری که انجام دادند و هر چه هم که به اشغالگری و ظلم خودشان ادامه دهند، شما مأیوس نشوید و بدانید که نصرت الهی نزدیک است و وعده نصرت و یاری رساندن او نزدیک‌تر است.
 به خانواده‌های شهدا و اسیران و همه آزادمردان و انقلابیون سلام و درود می‌فرستم. همسرم، فرزندانم، برادرانم و ملت ما، دعا کنید خداوند من را به عنوان یک شهید بااخلاص در راه خودش بپذیرد.

دوستدار شما خضر عدنان- بیمارستان الرمله

واکنش ها به شهادت خضر عدنان
به دنبال شهادت خضر عدنان، اسیر فلسطینی اعتصاب کننده در زندان های رژیم صهیونیستی و از رهبران جنبش جهاد اسلامی، این جنبش در کرانه باختری و غزه و شهر جنین اعتصاب عمومی اعلام کرد.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه: شهادت این مجاهد در بند، حقانیت و مظلومیت مقاومت ملت فلسطین را بیش از پیش به تصویر کشید. نحوه بازداشت و رفتار غیرانسانی رژیم صهیونیستی با این شهروند فلسطینی، نمونه بارزی از رفتار غیر انسانی و خشونت باری است که در بیش از هفت دهه گذشته به صورت سازمان یافته و گسترده ای به وسیله رژیم صهیونیستی علیه ملت و مجاهدان فلسطینی به کار گرفته شده و مصداق بارز جنایت علیه بشریت است. سکوت جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری، موجب گستاخی بیشتر رژیم آپارتاید صهیونیستی خواهد شد.زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین: با اراده خود راه شهادت را انتخاب کرده ایم و شیخ عدنان نمونه ای از این انتخاب بود. شهادت این شیخ گویای مسیری طولانی با عنوان مسیر ملتی شجاع و نستوه است و اگر این ملت کسانی مثل شیخ خضر را نداشتند، آرمان ما به باد می رفت. امروز ما مراتب وفاداری خود به همه شهدا و شیخ عدنان و همه کسانی که از این به بعد به کاروان شهدا ملحق می شوند را اعلام می کنیم و راه جهاد و مقاومت را تا آزادی خاک خود از قاتلان و جنایت کاران صهیونیست ادامه می دهیم. این وظیفه ما برای همیشه است و بیش از هر زمان دیگری به آن پایبند هستیم. ادامه نبرد تا آزادی فلسطین سرلوحه مبارزات ماست و این نبرد به هیچ قیمتی متوقف نخواهد شد.حازم قاسم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس): این جنایت نشان دهنده تروریستی و فاشیستی بودن رژیم اشغالگر است. شهادت شیخ عدنان در صفحات با شکوه تاریخ مردم فلسطین نوشته خواهد شد و خون وی انگیزه ای برای افزایش اقدامات انقلابی و مقاومتی علیه اشغالگران خواهد بود. این اتفاق میزان تروریستی و ​​فاشیستی بودن مسئولان زندان رژیم صهیونیستی را آشکار می کند که عمداً شیخ خضر را به این شکل به شهادت رساندند. حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای علاوه بر تسلیت شهادت اسیر فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی، از جامعه جهانی خواست برای رسوا ساختن جنایات این رژیم اقدام جدی انجام دهند.طارق سلمی، سخنگوی جهاد اسلامی: اعلام می کنیم همه گزیته ها برای پاسخ به این جنایت پیش روی مقاومت و مقاومت است که زمان و چگونگی رویارویی با رژیم صهیونیستی را تعیین می کند.وزارت امور خارجه فلسطین: رژیم صهیونیستی را مسئول کامل جنایتی که به شهادت خضر عدنان انجامید، می دانیم.وزارت امور اسیران و آزادگان فلسطینی: خواستار دریافت فوری پیکر شهید خضر عدنان برای تشییع شایسته وی و تاریخ مبارزاتش هستیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات