حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۳۴۵۶۲

شهید طهرانی‌مقدم؛ بزرگ‌مردی از قبیله اقتدار

«شهید حسن طهرانی مقدم» دانشمند موشکی ایران در ۶ آبان ماه ۱۳۳۸ در محله سرچشمه تهران متولد شد. به علت شغل پدرش (محمود طهرانی مقدم)، که به پیشه خیاطی مشغول بود،


 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، این روزها که حرف و حدیث‌ها از مذاکرات و توافق هسته‌ای بسیار است و برخی کارشناسان و تحلیلگران حرف از دست پُر ایران در مذاکرات و ترس غرب از ایران قدرتمند 2021 می زنند، بیش از هر زمان دیگری پی به اقتدار ایران اسلامی می‌بریم، اقتداری که در سایه بزرگمردانی چون شهید حسن طهرانی مقدم رقم خورد. شهیدی که به سبب تلاش‌‎های بی وقفه در عرصه استقلال و خودکفایی توان موشکی کشور به نام «پدر موشکی» ایران لقب گرفت. تلاش‌هایی که ماحصل آن امروز توان بالای موشکی ایران است و سبب شده آنهایی که چشم دیدن ایران را نداشتند امروز از دریچه دیگری خیلی محتاطانه‌تر در مقابل با ما رفتار کنند. چرا که پیش از این در مسیر دست‌یابی به خودکفایی نظامی و اقتدار ایران شهیدانی چون شهید طهرانی مقدم دست از جان خود شستند و عزت و اقدار را برای ایران اسلامی به ارمغان آوردند.


درباره طهرانی مقدم؛ در کوچه  پس کوچه‌های کودکی
«شهید حسن طهرانی مقدم» دانشمند موشکی ایران در ۶ آبان ماه ۱۳۳۸ در محله سرچشمه تهران متولد شد. به علت شغل پدرش (محمود طهرانی مقدم)، که به پیشه خیاطی مشغول بود، کودکی و نوجوانی خود را در کوچه پس کوچه های محله شکوفه و بهارستان گذارند و در همان محله تحصیلات دوره دبیرستان را به اتمام رساند.
 
در سال 1348 در مسجد زینب کبرای سرچشمه، زیر نظر آیت‌ الله سیدعلی لواسانی امام جماعت و مدیر مسجد، ‌ تعلیمات دینی و مقدمات آشنایی با اسلام را فرا گرفت و به همراه برادرانش در گروه سرود مسجد شروع به فعالیت کرد. این گروه سرود، هسته‌ اصلی گروه سرودی بود که در روز ۱۲ بهمن ۵۷ در فرودگاه مهرآباد و در مراسم استقبال از امام(ره) به اجرای برنامه پرداخت.
 
ورود به مقاطع علمی همراه با تلاش های انقلابی
طهرانی مقدم در 1356 در رشته صنایع  برش قطعات صنعتی در مقطع فوق دیپلم مدرسه عالی تکنیکیوم نفیسی پذیرفته شد و در همزمان با اوج ‌گیری فعالیتهای انقلابی، تحت تاثیر برادرش به صف انقلابیون پیوست. وی در روزهای منجر به انقلاب در فعالیت‌های زیرزمینی، نارنجک‌های دستی می ساخت. یکی از خاطرات به یادگار مانده از شهید طهرانی مقدم در روزهای انقلاب مصادره خودروی نظامی ارتش پهلوی در شب ۲۲ بهمن در میدان امام حسین بود. در آن شب طهرانی مقدم با پرتاب نارنجک دستی این خودروی نظامی ارتش را مصادره و سرهنگ سوار بر خودرو را به دستگیر کرده بود.
 
طهرانی مقدم در سال ۱۳۵۸، در مقطع لیسانس رشته مهندسی صنایع پذیرفته و به موفق اخذ مدرک مهندسی در این رشته شد. وی در ۲۱ سالگی و در ابتدای شکل‌گیری رسمی سپاه پاسداران، به عنوان مسئول اطلاعات منطقه‌ ۳ سپاه شمال، مشغول به فعالیت شد.
 
نخستین جرقه‌ها برای تحقیقات توسعه نظامی
ناآرامی‌های تجزیه‌ طلبانه در نقاط مرزی کردستان، طهرانی مقدم سپاه را متوجه ضرورت تقویت صبغه و توسعه صنایع نظامی کرد. شاید همین روزها نخستین جرقه‌های تلاش طهرانی مقدم در عرصه تولید و تجهیز نظامی و افزودن بر قدرت کشور شد.
 
 شهریور ۱۳۵۹ و در آستانه هجوم رژیم بعث عراق، حداکثر توان رزمی سپاه، تعداد معدودی گردان‌های رزمی، تعدادی خمپاره‌انداز و آرپی‌جی و تیربار بود در حالیکه حتی منافقان خیلی مجهزتر بوده و توپخانه هم داشتند. جنگی نابرابر آغاز شد و عراق با تمام توان و تجهیز از سوی کشورهای غربی به انواع سلاح های کوچک و بزرگ و دوربرد و نزدیک برد به میدان آمد و ایران با کمک توان داخلی و شهدایی چون طهرانی مقدم وارد عرصه توسعه صنایع دفاعی شد و خیلی زود با مصادره برخی ادوات نظامی دشمن نخستین تلاش ها برای تقویت نظامی ایران توسط طهرانی مقدم و همرزمانش آغاز شد.
 
از تاسیس توپخانه تا ساخت راکت های 150 بُرد
طهرانی مقدم بعد از عملیات ثامن‌الائمه، متوجه ضعف آتش پشتیبانی خودی مستقر در خطوط مقدم جنگ شد و در پاییز ۱۳۶۰ طرح ساماندهی آتش پشتیبانی (خمپاره‌اندازها) را به صورت سنجیده و مدون تقدیم حسن باقری کرد و در 1361 توپخانه سپاه را تاسیس کرد.
در 1362‌ مسئولیت راه‌اندازی و سازماندهی یگان موشکی سپاه را بر عهده گرفت و توانست با ساخت موشک های دوربرد و نزدیک برد باشگاه افسران ارتش عراق در بغداد را هدف اصابت موشک قرار داده و حدود ۲۰۰ نفر از فرماندهان عراقی را به هلاکت برساند.
 
طهرانی مقدم از همان سال‌ها تلاش‌ها و تحقیقات بسیاری برای استقلال در صنعت موشکی ایران کرد و در سال 66 به روایت سردار نامی «به یک سامانه موشکی و راکت ساخت داخل دست پیدا کردیم به نام راکت نازعات، که بردش بین ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر است و با تلاش‌هایی که انجام داده بودند به ۱۵۰ کیلومتر رسیده بود.»
 
تلاش پدر موشکی ایران در افزایش توان نظامی
پس از اتمام جنگ شهید طهرانی مقدم در راستای افزایش توان و قدرت نظامی و موشکی کشور تلاش‌های بسیاری کرد و موفق به دستیابی به سامانه‌های موشکی پر قدرتی شد. در سال 84 جانشین نیروی هوا فضای سپاه شد و سال 85 به ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه منصوب شد و تا آخرین دقایق عمر این دانشمند و سردار پر تلاش انقلاب در مسیر افزایش توان و قدرت نظامی کشور سپری شد.
 
 وی تا لحظه شهادت در ایجاد یک توان علمی و دانشی پایه و زیر بنایی مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی بود و در روز شهادتش یعنی در ۲۱ آبان ۱۳۹۰ در پادگان مدرس شهرستان ملارد در حالی که برای آزمایش موشکی، آماده می‌شد، بر اثر انفجار زاغه مهمات به شهادت رسید.
 
طهرانی مقدم ها و ایران مقتدر 2021
شهید حسن طهرانی‌مقدم از بنیانگذاران اصلی صنایع موشکی ایران اسلامی و بنیانگذار توپخانه و موشکی سپاه در دوران پر افتخار هشت سال دفاع مقدس و مسئول سازمان خودکفایی و تحقیقات صنعتی سپاه پاسداران، بود. این شهید گرانقدر تقریبا ۲۵ سال از عمر خود را در ایجاد و توسعه این بخش از توان دفاعی قرار داده بود و به عنوان پدر موشکی ایران لقب گرفت.
 
طهرانی مقدم و دیگر پاسداران و جان برکفان ایران اسلامی بودند که با تلاش ها، تحقیقات و کارهای علمی و پژوهشی خود در راستای اقتدار ایران، سبب ساز قدرت نظامی امروز ایران در جهان شدند تا جایی که نفتکش ایرانی دزدیده شده در آب های دریای عمان توسط همین توان نظامی به راحتی از چنگ سربازان پر مدعای آمریکا ستانده می شود و کشورهای 5+1 برای نشستن پای میز مذاکره به سبب همین اقتدار، رفتاری محتاطانه از خود به خرج می دهند و رژیم صهیونستی دست از پا کوتاه‌تر برای دشمنی با ایران به دنبال یارکشی منطقه ای است که قطعا راه‌ به جایی نخواهد برد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
0
2
خدا رحمت کند. مردی که ایران را در دنیا ممتاز کرد.
سهیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
0
1
مرد میدان و عمل بوده است.
علی احمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
0
0
از نظر شخصیتی انسان بسیار وارسته ای بودند. علاقه ای رهبری به چی داشت قابل تحسین است. خدا رحمت کندش. در ولایت مداری حرف نداشت.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
0
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات