حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۸۸۲۱

سردار جعفری: شهدا پس از شهادت نیز هدف‌شان را دنبال می‌کنند

آیین گرامیداشت سی و ششمین سالگرد شهادت سردار غلامرضا آزادی معاون عملیات قرارگاه قدس دفاع مقدس، با عنوان یادواره «قدسیان بر بال ملائک» امروز ۲۱ تیر ۱۴۰۲ برگزار شد.

سردار جعفری: شهدا پس از شهادت نیز هدف‌شان را دنبال می‌کنند

در این مراسم خاطرات شهید توسط همرزمان و آشنایان او مرور شد.

این مراسم که به همت ستاد بزرگداشت شهدای قرارگاه قدس، طلایه داران دفاع مقدس و با همکاری سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای خاوران تهران برنامه‌ریزی شده بود، میزبان افرادی چون سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار محمداسماعیل کوثری جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه، سردار محمدعلی جعفری فرمانده قرارگاه قدس در زمان دفاع مقدس، عبدالله حاجی‌صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه، حاج صادق  آهنگران مداح اهل بیت و شماری از دوستان و همرزمان شهید بود.

جعفری در ابتدای مراسم اهداف برگزاری یادواره‌های شهدا را تبیین کرد و گفت: هدف از برگزاری یادواره شهیدان این است که متوجه شویم شهیدان به دنبال چه بودند و چه اهدافی داشتند، تا بتوانیم خود نیز از آن‌ها درس بگیریم و در زندگی خود از آن‌ها استفاده کنیم.

فرمانده قرارگاه قدس در دوران دفاع مقدس ادامه داد: اگر از جان‌گذشتگی شهیدان و از خود گذشتگی خانواده‌های آن‌ها نبود، انقلاب اسلامی رخ نمی‌داد و جمهوری اسلامی ایران را با وجود این حجم از تهاجم نرم نداشتیم.

او بیان کرد: شهدای دوران دفاع مقدس جانشان را در راه تحقق اهداف انقلاب اسلامی فدا کردند اما همه چیز به این فدا کردن جان محدود نبود. وصیت‌نامه هر یک از شهدا را که نگاه کنیم می‌بینیم به حفاظت از انقلاب اسلامی، اسلام و ولایت فقیه سفارش کرده‌اند. این‌ها هدفی بود که این شهیدان به خاطر آن رفتند.

جعفری تأکید کرد: این جمله که شهدا زنده هستند به این معنی است که آن‌ها هنوز با روحشان در راه اهداف خود تلاش می‌کنند و قدم بر می‌دارند.

فرمانده قرارگاه قدس در زمان دفاع مقدس توضیح داد: شهدا تا وقتی زنده هستند با جسم خود به اسلام خدمت می‌کنند و زمانی که به شهادت می‌رسند، با روحشان این کار را ادامه داده و همان اهداف را دنبال می‌کنند. طبق آیات قرآن شهدا بخاطر این فضل که خدای متعال به آن‌ها عطا کرده، شادمان هستند.

او گفت: قرآن به مؤمنینی که زنده هستند بشارت می‌دهد که ترسی به دل خود راه ندهند و اندوهگین نباشند، چرا که راهی که می‌روند درست است و در نهایت به نتیجه می‌رسد.

جعفری افزود: مقام معظم رهبری می‌گویند فهمیدن القائاتی که شهدا در گوش ما نجوا می‌کنند، گوش شنوا می‌خواهد.

فرمانده قرارگاه قدس در زمان دفاع مقدس ادامه داد: همه فضای معنوی خوب، اقتداری که در کشور داریم و احترامی که به شهدا می‌گذاریم و پوینده راه آن‌ها هستیم، مرهون القائاتی است که شهیدان پس از شهادت خود به ما الهام می‌کنند. آن‌ها بعد از شهادتشان زنده هستند و نزد پروردگار خود روزی می‌خورند.

او در پایان  به راهپیمایی ۲۲بهمن سال ۱۴۰۱ اشاره و تصریح کرد: با وجود حوادثی که در پاییز سال گذشته رخ داد، در روز پیروزی انقلاب اسلامی با ۳۰ درصد استقبال بیشتر نسبت به سال‌های گذشته رو به رو شدیم. حال چطور می‌شود ملت ایران با وجود دشمنی، توطئه و ناامیدی با استفاده از شبکه گسترده رسانه‌ای دشمنان و فشارهای اقتصادی، صبر و تحمل می‌کنند و باز هم پای کار این نظام و انقلاب می‌مانند و حمایت می‌کنند.

در بخشی از مراسم توسط جعفری و حاجی‌صادقی از برخی خانواده‌ شهیدان مانند شهید غلامرضا آزادی، شهید محمدعلی گلزاری، شهید آزادخان صحرایی، شهید سید محمد محمودی و شهید ایرج محمدی‌پناه و ... و جانبازان سید داداش حسینی، علی میرهاشمی و عباس ذبیح‌اللهی تقدیر به عمل آمد.

در دقایق پایانی مراسم بزرگداشت شهید آزادی، آهنگران بر صحنه آمده و ضمن ذکر مصائب اهل بیت(ع)، ابیاتی را با لحنی حماسی برای میهمانان این برنامه قرائت کرد. بخشی از سروده‌های او را در ادامه می‌خوانید:

بالای نیزه‌ها سفر دوست خوش‌تر استب

الای نی تلاوت قرآن شنیدنی است

عباس شرحه شرحه چه بسیار دیدنی است

ما مفتخر به اینکه حسین اهل مشرق است

داغش شناسنامه دل‌های عاشق است

در مکتبش معادله‌ها شناختیم

نامردها و حرمله‌ها را شناختیم

آنان که بی‌خیال برادر فروختند

از عشق دم زدند و سراسر فروختند

آنان خاطرات سوخته ۸ ساله را

با یاد دادهای مکرر فروختند

پرواز در حوالی‌شان پرسه می‌زد

و بر پشت‌بام فتنه کبوتر فروختند

آنان که سر به عافیت خویش برده‌اند

آنان که سال‌هاست فقیهانه مرده‌اند

آنان که در سلامت خود ته‌نشین شدند

دل‌های ما حسینیه حاج قاسم است

ایران ما آینه حاج قاسم است

من فکر می‌کنم که زمانش رسیده است

آه این مناره وقت اذانش رسیده است

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات