تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۴۶۵۶۵

شیخ نعیم قاسم: حزب‌الله آماده گفتگو با همه احزاب برای خروج از بن‌بست ریاست‌جمهوری است

شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله با انتشار توئیتی درباره آخرین تحولات مربوط به پرونده انتخاب رئیس جمهور لبنان اعلام کرد، ما در حزب‌الله بارها بر داشتن یک رویکرد مثبت در معرفی نامزد ریاست‌جمهوری تاکید کرده‌ایم و امروز همه چیز در سطح داخلی و منطقه‌ای روشن شده و ادامه رویکردهای منفی در این زمینه بیهوده است.

شیخ نعیم قاسم: حزب‌الله آماده گفتگو با همه احزاب برای خروج از بن‌بست ریاست‌جمهوری است

شیخ نعیم قاسم افزود، حزب الله همواره دست خود را به سمت همه شرکای ملی برای گفتگو جهت انتخاب رئیس جمهور دراز کرده است. 

معاون دبیرکل حزب‌الله گفت، ما در مسئله انتخاب رئیس جمهور از نامزدی «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده حمایت می‌کنیم و از سایر احزاب و طرف‌ها نیز خواستیم نامزد مورد نظر خود را معرفی کنند. ما حاضریم برای خروج از این بن‌بست همه دیدگاه‌ها را کنار هم قرار دهیم و سپس انتخاب رئیس جمهور طبق قانون اساسی در پارلمان انجام شود.

از سوی دیگر شیخ «علی دعموش» معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله طی سخنانی در خطبه‌های نماز جمعه اعلام کرد که کار و بهبود روند تولید در لبنان بخشی از نبرد ما در برابر محاصره و تحریم‌های آمریکاست. آمریکا می‌خواهد از خلال ممانعت از سرمایه‌گذاری و نقل و انتقالات مالی، مردم لبنان را گرسنه نگه دارد و نمی‌خواهد که اقتصاد لبنان از اقتصاد رانتی به اقتصاد تولیدی تبدیل شود.

شیخ دعموش ادامه داد، همه این محاصره‌ها و سایر سیاست‌هایی که آمریکا بر لبنان تحمیل کرده، نتیجه‌ای جز بیکاری و از بین رفتن فرصت‌های شغلی و در نتیجه تحریک جوانان لبنانی به مهاجرت ندارد. حرکت به سمت خودکفایی و توجه به تولید ملی، کار در صنعت و کشاورزی و عدم اعتماد و وابستگی به کمک‌های خارجی، لبنان را قادر می‌سازد تا این محاصره را بشکند.

تداوم اختلافات داخلی و بن‌بست ریاست‌جمهوری

وی در ادامه درباره پرونده ریاست‌جمهوری لبنان اظهار داشت،  علی‌رغم همه تلاش‌هایی که برای رسیدن به نقاط مشترک در داخل کشور انجام شده، اما مسئله انتخاب رئیس جمهور به دلیل اصرار برخی نیروهای سیاسی به مواضع قبلی خود و عدم وجود هیچ‌چشم‌اندازی که بتواند به این بن‌بست پایان دهد، همچنان در وضعیت تزلزل قرار دارد؛ چرا که هیچ یک از اقدامات سیاسی داخلی نتیجه مطلوبی نداشت و نتوانست یک اراده واقعی برای تفاهم و توافق میان احزاب و گروه‌های مختلف لبنانی و خروج از این باتلاق به وجود بیاورد.

شیخ دعموش تصریح کرد، بنابراین درحال حاضر راه‌های داخلی و خارجی برای انتخاب رئیس جمهور لبنان بسته است و هریک از احزاب همچنان در پافشاری بر مواضع قبلی خود اصرار دارند و به نظر نمی‌رسد کسی به خاطر خروج کشور از این باتلاق حاضر به امتیازدهی باشد. اما همه می‌دانند که اگر در این وضعیت بمانیم، بحران طولانی‌تر خواهد شد و همچنان در خلأ می‌مانیم.

این مقام حزب‌الله تاکید کرد، تنها راه برای خروج از این وضعیت، بازگشت به گفتگو و رسیدن به توافق داخلی بوده و نباید انتظار معجزه از خارج را داشته باشیم. ما مجددا از همه می‌خواهیم تا به سمت گفتگو و توافق حرکت کنند؛ زیرا برای همه ثابت شده که هیچ راهی جز گفتگو و توافق برای پایان این بحران وجود ندارد و هر اقدامی غیر از این به معنای اتلاف وقت است.

معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله تاکید کرد، ناسازگاری و اختلاف هیچ فایده‌ای نداره و هیچ راهکاری برای خروج از این بن‌بست ارائه نمی‌دهد. هرکس که تصور می‌کند از این راه می‌تواند گزینه‌های خود را تحمیل کند سخت در اشتباه است؛ زیرا همه تجربیات قبلی نشان می‌دهد که این منطق در لبنان هرگز به نتیجه نرسیده و انتخاب رئیس جمهور تنها با اجماع و توافق ممکن است.

در شرایطی که بسیاری در لبنان همچنان منتظر تاثیر ابتکارات خارجی جهت حل بحران سیاسی این کشور و انتخاب رئیس جمهور هستند، اما اطلاعات نشان می‌دهد که اختلافات فزاینده داخلی تا حد زیادی ابتکارهای خارجی را خنثی کرده و هنوز هم چشم‌انداز روشنی برای خروج از این بن‌بست دیده نمی‌شود.

هفته گذشته «الیاس بوصعب» معاون رئیس پارلمان لبنان با «محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان این کشور نشستی دوجانبه جهت صحبت درباره پرونده ریاست‌جمهوری داشتند و قرار است این جلسات با نمایندگان پارلمان لبنان و سران احزاب و گروه‌های سیاسی ادامه داشته باشد. برخی احزاب نیز رایزنی‌های فشرده‌ای را جهت توافق بر سر یک گزینه آغاز کرده‌اند اما با توجه به امتیازخواهی‌های متقابل و پافشاری بر مواضع قبلی در انتخاب رئیس جمهور چالشی به نظر نمی‌رسد که تحرکات‌ آنها نتیجه عملی و مثبت داشته باشد.

 

منبع: تسنيم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات