اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۴۶۶۹۳

افزایش تجارت غیرنفتی ایران و گروه بریکس به بیش از ۳۸ میلیارد دلار

 اویل پرایس به نقل از آمارهای گمرکی ایران نوشت، مبادلات تجاری غیرنفتی ایران و اعضای گروه بریکس شامل اقتصادهای نوظهور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در سال مالی 23-2022 به 38.43 میلیارد دلار رسیده که به معنای افزایش 14 درصدی نسبت به سال مالی گذشته است.

افزایش تجارت غیرنفتی ایران و گروه بریکس به بیش از 38 میلیارد دلار

چین همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در گروه بریکس است. حجم مبادلات دو کشور 30.32 میلیارد دلار بوده که افزایش 37 درصدی را نشان می‌دهد.

پس از آن، هند با 4.99 میلیارد دلار مبادلات تجاری با ایران و افزایش 47 درصدی در حجم مبادلات در جایگاه دوم قرار دارد.

روسیه با 2.32 میلیارد دلار، برزیل با 466.55 میلیون دلار و آفریقای جنوبی با 322.04 میلیون دلار در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

این گزارش درست چند روز پس از اینکه تهران اعلام کرد مبادلات تجاری با کشورهای آفریقایی در سال مالی 23-2022 افزایش 2.24 درصدی ثبت کرده و به 1.2 میلیارد دلار رسیده است، منتشر شد.

اویل پرایس در ادامه نوشت، با وجود فشار حداکثری تحریم‌ها و فشار واشنگتن برای توقیف بیشتر نفتکش‌های ایران، جمهوری اسلامی ایران توانسته است تا بر تحریم‌های یک‌جانبه فائق آید و ظرفیت‌ صنعتی خود را تقویت کند.

گروه بریکس در ماه‌های اخیر شاهد افزایش تمایل کشورهای «Global South» برای کنار گذاشتن دلار آمریکا و سیستم مالی غرب بوده است. «Global South» اصطلاحی است که برای کشورها و مناطق آمریکای لاتین، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه به کار برده می‌شود.

ایران به همراه 5 کشور عربی به صورت رسمی برای پیوستن به این اتحاد درخواست داده‌اند. وزرای کشورهای عضو بریکس در هفته نخست ماه ژوئن در نشست سالانه این گروهف درخواست‌های عضویت در این گروه را بررسی خواهند کرد.

سفیر آفریقای جنوبی ماه گذشته به بلومبرگ گفت: «ما هر روز درخواست هایی برای پیوستن دریافت می کنیم.»

گروه بریکس انتظار دارد از دولت‌های گروه هفت به لحاظ رشد اقتصادی پیشی بگیرد. پیش‌بینی می‌شود، گروه هفت تا سال 2028 تنها 27.8 درصد اقتصاد جهان را به خود اختصاص دهد و بریکس 35 درصد درصد اقتصاد جهان را از آن خود کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در ماه ژانویه اعلام کرد، گروه بریکس برای ایجاد یک ارز مشترک در حال مذاکره هستند.

رئیس جمهور برزیل نیز در سیزدهم آوریل از کشورهای عضو بریکس و کشورهایی که به دنبال عضویت در این گروه هستند، درخواست کرد تا جایگزین برای دلار در تجارت خارجی‌شان بیابند.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات