صبح صادق >>  پاسدار >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۴۶۸۶۷
گزارش صبح صادق از همایش هندسه نظم جدید جهانی

نفی نظام سلطه

فرمانده معظم کل قوا که با اشاره به جنگ اوکراین اهل فکر و اندیشه را به تفکر پیرامون شکل‌گیری نظم جدید جهانی رهنمون فرمودند. افتتاحیه برنامه به صورت رسمی و با حضور مهمانانی نظامی و دانشجو از ایران و سایر کشورهای جهان بود[...]
پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان
دانشگاه عالی دفاع ملی میهمانان ملی و بین‌المللی از جنس نظامیان جهان داشت. اما جنس برنامه از نوع آینده‌پژوهی راهبردی بود؛ همایشی با موضوع «هندسه نظم جدید جهانی» مبتنی بر فرمایش فرمانده معظم کل قوا که با اشاره به جنگ اوکراین اهل فکر و اندیشه را به تفکر پیرامون شکل‌گیری نظم جدید جهانی رهنمون فرمودند. افتتاحیه برنامه به صورت رسمی و با حضور مهمانانی نظامی و دانشجو از ایران و سایر کشورهای جهان بود. همایشی که در جای جای آن از شکل‌گیری قطب‌های جدید قدرت در شرق در مقابل غرب سخن گفته ‌شد و در آن بارها از روسیه، چین و ایران در بسترهای جدید شکل‌دهنده قدرت در شرق اروپا، جنوب چین و غرب آسیا یاد شد.
 
حضور ۳۷ ملیت 
سردار سرتیپ دکتر اسماعیل احمدی‌مقدم، رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی سخنران ابتدایی همایش بود که ضمن بیان گزارشی از مراحل این همایش، نکاتی چند درباره موضوعیت آن بیان داشت. وی حضور ۲۰۰ نفر از ۳۷ ملیت در این همایش را یکی از نکات مهم آن دانست. عراق، سوریه، لبنان، چین، روسیه، پاکستان، فرانسه، ونزوئلا، یمن، عمان و... .
 
تغییر ساختار قدرت 
اما سخنران اصلی مراسم افتتاحیه هرچند از سران قوا بود، اما او هم یک نظامی و البته از جنس متخصصان و استادان جغرافیا و حوزه‌های نظامی بود؛ دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در این همایش ضمن بیان چند موضوع در بخشی از سخنان خود تغییر ساختار قدرت جهانی از هرمی به شبکه‌ای را تبیین کرد. وی البته در حوزه داخلی ضعف موجود برای رهیافت کشور به جایگاه خود در این نظم جدید شبکه‌ای را حوزه اقتصاد دانست و بخشی از سخنان خود را به این موضوع اختصاص داد.
 
نقش قدرت‌افزایی دفاعی خوداتکا
اما دیگر سخنران این مراسم هم یکی از متخصصان و صاحب‌نظران حوزه ژئوپلیتیک در کشور بود. سردار سرلشکر دکتر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سخنان خود را در چند بند تنظیم کرده بود که طی آن تغییرات در موازنه قدرت جهانی را بررسی می‌کرد. وی با تأکید بر سه حوزه جدید تطور در غرب آسیا، جنوب چین و شرق اروپا ابعاد این موضوعات را بررسی کرد. در ادامه هم بخشی از ادله قرآنی در خصوص شکل‌گیری این هندسه جدید را بیان و بر تأکید قرآن بر حاکمیت مشیت الهی به دست صالحان تأکید کرد. وی حوزه درگیری چین و آمریکا و همچنین روسیه و ناتو را برشمرد و با اشاره به موضوعات مطرح در حوزه غرب آسیا زوال قدرت غرب به ویژه آمریکا در این منطقه را بررسی کرد. وی همچنین در ادامه با تمرکز بر موضوع ایران در این هندسه نظم جدید جهانی ابعاد این مسئله را نیز برشمرد و با تأکید بر قدرت‌افزایی دفاعی خوداتکا در جمهوری اسلامی از اهمیت عملکرد نیروهای مسلح کشور در بخش‌های منطبق بر بر‌نامه نظامی کشور سخن گفت و آن را عامل مهمی برای رسیدن کشور به این جایگاه در هندسه نظم جدید جهانی دانست.
 
نقش جبهه مقاومت در هندسه جدید
اما سخنران بعدی این همایش سپهبد عبدالکریم محمود ابراهیم، رئیس ستاد کل ارتش سوریه بود. او نیز پس از بیان برخی مباحث درباره جنگ در سوریه و پیروزی اراده ارتش و ملت سوریه بر اراده دشمن عبری، عربی و غربی در این جنگ بر ابعاد جدید هندسه نظم جدید جهانی و نیز نقش جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت و فرماندهی این جبهه در شکل‌گیری این هندسه جدید تأکید کرد.
  
نقش حکیم انقلاب در برابر آمریکا
 دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز متن سخنرانی خود را به همراه نماینده ویژه خویش به این همایش فرستاد. متن سخنان سیدحسن نصرالله را «حسن عزالدین» نماینده مجلس لبنان قرائت کرد. سیدحسن نصرالله انقلاب اسلامی را بر هم زننده دو قطبی شرق و غرب در عالم برشمرد و به نقش حکیمانه رهبر معظم انقلاب در مقابله با طرح‌های استیلاجویانه آمریکا در منطقه و جهان اشاره کرد و از نقش جبهه مقاومت در شکل‌گیری قطب جدید قدرت منطقه‌ای و جهانی سخن گفت.
در ادامه این همایش نیز کارگروه‌های تخصصی با حضور صاحب‌نظران از دانشگاه‌های نظامی گوناگون جهان برگزار شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات