صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۴۶۹۱۵

پادشاهی در سوئیس

در دوران پهلوی، فساد گسترده در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه را فرا گرفته بود. این فساد بزرگ زمینه را برای افزایش نارضایتی‌های مردم و در نهایت انقلاب مساعد کرد. فساد در ساختار قدرت پهلوی رسوخ کرده بود؛ برای نمونه «مینو صمیمی» که سال‌ها منشی سفیر ایران در سوئیس و پس از آن مدتی منشی فرح همسر شاه بود، در کتاب «پشت پرده تخت طاووس»، خاطرات مستندی از ولخرجی‌ها و حیف‌ومیل‌های شاه و درباریان او ارائه می‌دهد و می‌نویسد:
«وقتی شاه برای سفر زمستانی به سوئیس می‌آمد، ابتدا دو هواپیما بارهای او و اطرافیان را می‌آوردند. سپس دو طبقه کامل از یک هتل مجلل برای دو ماه اجاره می‌شد و این در حالی بود که شاه ویلایی بسیار مجلل در یک نقطه خلوت برای خود خریداری کرده بود. آنگاه، شاه و همراهانش با یک هواپیمای دربست وارد می‌شدند. در طول سفر هم هواپیماهای اختصاصی متعددی، ملزومات سفر آنها را با رفت و آمدهای مکرر تأمین می‌کردند.
در دوران پهلوی مصرف انواع مواد مخدر، از تریاک تا هروئین و حشیش در ایران رایج گردید. برخی از درباریان به ویژه اشرف، خواهر دو قلوی شاه، نقش مهمی در واردات این مواد به کشور داشت. درصد فراوان قاچاق این مواد، صرف هرزگی‌ها و قماربازی‌های اشرف و سایر درباریان در ایران و خارج از ایران می‌شد.
در ویلای مجلل شاه، اتاق شاه از همسرش به دستور شاه جدا شد تا وی بتواند با صرف پول‌های گزاف از بیت‌المال مسلمین، چهره‌های مشهور سینمایی غرب و... را دعوت کند که از آن جمله می‌توان به بریژت باردو (هنرپیشه مشهور فرانسوی) اشاره کرد. شاه حتی در زمانی که در ایران بود، هرگاه دندانش درد می‌گرفت با صرف هزینه‌های گزاف، دندانپزشک گران‌قیمتی را از سوئیس به ایران می‌آورد و با اهدای پول کلان و هدایای سنگین و تقبل مخارج سفر و تفریحات گاه دو هفته‌ای او در ایران، به درمان دردی می‌پرداخت که با هزینه کمی در ایران قابل درمان بود.
سفیر وقت ایران در سوئیس یک بار برای تهیه پمادی جهت مداوای خارش دست شاه، هواپیمایی را در بست به لندن فرستاد تا ده حلقه از پماد مورد نظر را برای شاه بیاورد؛ زیرا پمادی با نام مورد دستور شاه در سوئیس وجود نداشت. بلکه مشابه آن با نامی دیگر موجود بود، اما سفیر معتقد بود امر شاه باید همان طور که هست اجرا شود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات