صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۴۷۱۴۴
گزارش خبری

با هزینه‌های آمریکا در جنگ اوکراین کدام بحران‌های داخلی ریشه‌کن می‌شد؟

آمریکایی‌ها می‌گویند ۲۰۰ میلیارد دلار در جنگ اوکراین هزینه کرده‌اند و کارشناسان می‌گویند با یک چهارم این مبلغ می‌شد دو بحران «گرسنگی» و «بی‌خانمانی» را در این کشور ریشه‌کن کرد.

امروز جنگ اوکراین 453 روزه شد. جنگی که به گفته کارشناسان و مقامات آمریکایی ممکن است چند سال یا حتی چند دهه طول بکشد و آمریکا نیز خود را برای این وضعیت، که آن را «مطلوب» هم می‌داند آماده می‌کند. طی 14 ماه گذشته به گفته دبیرکل ناتو بیش از 150 میلیارد دلار اروپا و آمریکا کمک نظامی و اقتصادی به اوکراین کرده‌اند. بیشتر این مبلغ کمک سخاوتمندانه‌ای بوده است که از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی صرف جنگ اوکراین شده است. اما به گفته سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در دولت دونالد ترامپ کمک‌های آمریکا به اوکراین بسیار بیشتر از این مبلغ است. «مونیکا کراولی» در همین رابطه در صفحه توئیتر خود نوشت: «بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از درآمدی که شما به سختی به دست آوردید، در چاله پرهزینه و فاسد اوکراین ناپدید شده است. روز مالیات مبارک!»
بر اساس گزارش‌های متعددی که همه روزه در رسانه‌های به ویژه آمریکا منتشر می‌شود، آمریکا با پولی که در جنگ اوکراین هزینه کرده، می‌توانست به بحران گرسنگی و بی‌خانمانی پایان دهد، اما دولت بایدن ترجیح داد ۲۰۰ میلیارد دلار برای جنگی هزینه کند که 10 هزار کیلومتر از مرزهای آمریکا فاصله دارد.
 به گزارش فارس وزارت مسکن و توسعه شهری آمریکا ژانویه ۲۰۲۲ میلادی (دی ماه سال ۱۴۰۰) گزارش داد که 582 هزار و 462 نفر بی‌خانمانی را طی یک‌سال اخیر در سراسر آمریکا تجربه کرده‌اند. معیار این نهاد برای شمارش نیز، میزان مراجعه افراد بی‌خانمان به پناهگاه‌ در آخرین هفته ماه ژانویه هر سال بوده است. قاعدتا کسانی که در این زمان مراجعه نکرده‌اند در شمارش به حساب نیامده‌اند. بر اساس این گزارش وزارت مسکن و توسعه شهری آمریکا تخمین‌ زده که با ۲۰ میلیارد دلار می‌توان به بحران بی‌خانمانی در آمریکا پایان داد. این عدد، یک‌دهم پولی است که از سوی آمریکا در جنگ اوکراین هزینه شده است. به عبارت دیگر، با میزان هزینه دولت بایدن در اوکراین می‌توان قریب به ۶ میلیون نفر را در آمریکا از صاحب خانه کرد. از سوی دیگر در آمریکا عددی بالغ بر ۳۴ میلیون نفر فاقد امنیت غذایی هستند که ۹ میلیون نفر از گرسنگان در سنین کودکی هستند. ۵۴ میلیون آمریکایی سال ۲۰۲۱ به برنامه‌های غذایی این کشور مراجعه کردند. رابرت کندی، برادر زاده «جان.اف کندی» رئیس‌جمهور ترور شده آمریکا و نامزد رقابت داخلی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در آماری اعلام کرد که یک چهارم آمریکایی‌ها گرسنه می‌خوابند!  بر اساس این گزارش برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرده است «828 میلیون نفر روی کره زمین گرسنه هستند. یعنی از هر ۱۰ نفر یک نفر گرسنه است. از این تعداد، ۵۰ میلیون نفر در آستانه قحطی هستند. به گفته این نهاد سالانه به ۴۰ میلیارد دلار برای سیر کردن همه گرسنگان جهان و پایان دادن به گرسنگی جهانی تا سال ۲۰۳۰ نیاز داریم».با استناد به آمار سازمان ملل، دولت بایدن با هزینه‌ ۲۰۰ میلیارد دلاری در آمریکا می‌تواند گرسنگی در کشور خود را ریشه‌کن کند و سهم بزرگی در نابودی بحران گرسنگی در جهان ایفا کند. «جوئل برگ» مدیرعامل نهاد موسوم به آمریکای عاری از گرسنگی نیز تخمین زده است که هزینه پایان گرسنگی در آمریکا ۲۵ میلیارد دلار است. این عدد، یک دهم پولی است که از سوی آمریکا در جنگ اوکراین هزینه شده است.
هشدار روسیه به آمریکا
از سوی دیگر آمریکا در حال فراهم کردن مقدمات برای ارسال جنگنده‌های اف 16 به اوکراین است مسئله‌ای که البته به گفته کارشناسان نظامی امید چندانی نمی‌رود که قواعد بازی را به نفع اوکراینی‌ها تغییر دهد.برخی از اعضای کنگره آمریکا استدلال می‌کنند که جنگنده‌های پیشرفته، هدف قرار دادن هواپیماهای روس را برای اوکراین آسان‌‌تر کرده و دیگر نیازی به شلیک مهمات گران قیمت سامانه پدافند هوایی پاتریوت که مختص رهگیری موشک‌های بالستیک است، نخواهد بود. با این حال، برخی از مقامات آمریکایی نسبت به این استدلال تردید داشته و معتقدند که سامانه‌های پدافند هوایی روسیه به راحتی می‌توانند اف-۱۶‌ها را ساقط کنند و به همین دلیل جنگنده‌های اوکراینی از آغاز جنگ تاکنون ماموریت‌های زیادی را انجام نداده‌اند.«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا نیز درباره ارسال جنگنده اف-۱۶ به اوکراین و دخالت کشورهای عضو ناتو در این درگیری هشدار داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام روس در پیامی که در صفحه تلگرام سفارت روسیه در آمریکا منتشر شد به شدت گرفتن اظهارنظرهای مقام‌های واشنگتن و متحدان غربی آن درباره ارسال جنگنده‌های اف-
16 به اوکراین واکنش نشان داد. آناتولی آنتونوف نوشت: «هیچ زیرساختی برای عملیاتی کردن اف-16 در اوکراین و تعداد مورد نیاز خلبان و پرسنل تعمیر و نگهداری آن نیز وجود ندارد. اگر جنگنده‌های آمریکایی از فرودگاه‌های ناتو که توسط داوطلبان خارجی کنترل می‌شوند، بلند شوند چه اتفاقی می‌افتد؟» سفیر روسیه در آمریکا با هشدار درباره اینکه حمله اوکراین به شبه جزیره کریمه به معنای حمله به روسیه خواهد بود، افزود: «مهم است که ایالات متحده کاملا درباره پاسخ روسیه آگاه باشد». جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه هفته گذشته با آموزش واشنگتن به خلبانان اوکراینی برای به پرواز درآوردن جنگنده اف-16 موافقت کرد و بعد از دیدار روز شنبه با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت که زلنسکی به آمریکا اطمینان داده از این جنگنده‌ها برای حمله به خاک روسیه استفاده نمی‌شود. به دنبال این اظهارات، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا  هیچ‌گونه محدودیتی برای توانایی اوکراین در ضربه زدن به ارتش روسیه در داخل مرزهایش از جمله شبه‌جزیره کریمه قرار نخواهد داد. مقام‌های مسکو بارها به مقام‌های اوکراینی و متحدان غربی آن درباره حمله به کریمه هشدار داده و اعلام کرده‌اند که چین حمله‌ای را حمله به روسیه تلقی و با تمام ابزارها از جمله سلاح اتمی از منافع خود دفاع خواهد کرد.
تامین گاز اروپا
همزمان با افزایش زمزمه‌ها درباره طولانی‌تر شدن جنگ بحث چالش تامین انرژی اروپا برای زمستان آینده نیز در محافل سیاسی و دیپلماتیک اروپایی شروع شده است. در این میان ترکیه اعلام کرده که حاضر است برای حل این مشکل واسطه شود. وزیر انرژی ترکیه گفته است کشورش برای تامین ۴۰ میلیارد مترمکعب گاز مورد نیاز اروپا در حال مذاکره با جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای منطقه غرب آسیاست. به گزارش ایرنا و به نقل از شبکه «ان. تی. وی»، «فاتح دونمز» در مصاحبه با خبرنگاران گفت در حال حاضر مذاکره برای تحقق این امر از سوی آنکارا و ۱۵ کشور از جمله جمهوری آذربایجان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس در حال انجام است.
منبع: روزنامه کیهان

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات