صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۷۱۰۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 2 خردادماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دشمن را بشناسید، روش‌های دشمن را بشناسید، کارکرد دشمن را بشناسید، مقدار پیشرفت دشمن را بشناسید، ضعف دشمن را بشناسید، قوت دشمن را بشناسید، این فقط خطاب به مسئولین نیست، به آحاد مردم [هم هست]. کشوری که جوانش، غیر جوانش، عالمش، درس‌خوانش، کاسبش، همه، توجه به مسائل جهانی دارند، این کشور، هرگز سرش کلاه نمی‌رود.(1402/2/27)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

در انتظار حماسه‌ای دیگر

امروز دوم خرداد است. سی‌وچند سال پیش در سال 1376، حضور قریب به هشتاد درصدی مردم در پای صندوق رأی از این روز یوم‌اللهی خلق کرده که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن با تعبیر «حماسه دوم خرداد» یاد کردند. رمز جاودانگیش را باید در حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی دانست که مخالف خط تحریم دشمن حرکت کردند و رهبری را چنان به وجد آوردند که با صدور پیامی خطاب به ملت ایران اعلام داشتند: «صحنه‌ زیبا و پرشوری که در روز جمعه‌ دوم خرداد و در پای صندوق‌های رأی آفریدید، حقیقتاً یک حماسه‌ تاریخی بود. آگاهی و هوشیاری سیاسی شما یک بار دیگر به کمک خداوند، درست در لحظه‌ مقتضی، کار خود را کرد و از ایران اسلامی چهره‌‌ایی بانشاط، مصمم، و سرشار از ایمان و آگاهی به دنیا نشان داد و بحمدالله کشور را در برابر توطئه‌ دشمنان و وسوسه‌ بدخواهان تا مدت‌ها بیمه کرد.»

امروز نیز پس از گذشت سالیان متمادی نظام سیاسی مجددا در آستانه انتخاباتی مهم قرار گفته است. سناریو دشمن همچنان بر ایجاد یأس و ناامیدی و عدم رقابت مردم برای حضور در پای صندوق رأی است و متأسفانه بخشی از جریان‌های داخلی نیز با او همسو شده‌اند. آنچه این روزها معطوف به انتخابات اسفند 1402 با تیترهایی چون: «چرا کسی منتظر انتخابات نیست؟» به جامعه القاء می‌شود، تلاشی ناجوانمردانه برای کاهش مشارکت است. این در حالی است که احزاب و گروه‌های سیاسی در نظام‌های مردم‌سالار وظیفه خطیر هدایت و مهار مطالبات مردمی از طریق صندوق‌های رأی را برعهده دارند. آنان موظفند تا با آگاهی‌بخشی و اعتمادسازی، افکار عمومی را به سمت صندوق رأی سوق دهند و بر تقویت مشارکت سیاسی بیفزایند. این مهم آن زمان بیش از پیش اهمیت می‌یابد که آگاه باشیم جنگ‌ شناختی عملیات گسترده روحی‌ـ روانی دشمن برای ایجاد یأس و ناامیدی ملت کلید خورده و ماه‌های متمادی است که اذهان جامعه در تیررس دشمنان این سرزمین قرار گرفته است. آنان انسجام ملی این سرزمین را نشانه رفته‌اند و در مسیر بی‌اعتباری انتخابات و ابجاد آشوب و بلوا در کشور حرکت می‌کنند. رسانه‌های آنان تمام‌وقت در مسیر بی‌اعتبارسازی جمهوری اسلامی حرکت کرده و مهم‌ترین راهبرد سال 1402 خود را تحریم انتخابات گذاشته‌اند! در این شرایط انتظار از نخبگان و خواص جامعه آن است که با مرزبندی با بیگانگان در مسیر رونق انتخابات حرکت کرده و وظیفه خود در امیدبخشی به جامعه و تشویق و ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات را انجام دهند، تا ان‌شاءالله شاهد خلق حماسه دیگری در اسفندماه 1402 باشیم.

مهدی سعیدی

 

▼ گزارش روز

نبود «نیروی کار» یا «نیروی انسانی بیکار؟»

ما با یک وضعیت عجیب و غریب در عرصه اشتغال مواجه هستیم. چگونه است که از یک‌سو بیکاری به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی در کشور مطرح بوده و هست که به عنوان ریشه برخی دیگر از آسیب‌های اجتماعی نیز بدان اشاره شده و از سوی دیگر وزیر کار و برخی از مسئولان استانی و محلی در اقصاء نقاط کشور از کمبود نیروی کار و ضرورت واردات نیرو کار از خارج در بخش‌های تولیدی سخن می‌گویند؛ مثل کمبود 3 هزار نیروی کار برای توسعه واحدهای تولید در استان مرکزی که در سفر اخیر وزیر کار به آن اشاره شده است. این سؤالی است که باید محل تأمل برخی نخبگان ما باشد.
گزاره‌های تحلیلی: در تحلیل این وضعیت باید گفت: ۱ـ در کشور یک آمایش وضعیت نیرویی مبتنی بر شناسایی ظرفیت موجود و نیازسنجی استعداد مطلوب صورت نگرفته و در همین راستا برنامه‌ریزی برای کمیت و کیفیت تربیت نیروی مورد نیاز در هر بخش و هر منطقه با ایجاد سند کلان آموزشی در سطوح مختلف نظام آموزشی کشور صورت نگرفته تا مبتنی بر آن مراکز آموزشی به اعلام ظرفیت برای پذیرش فراگیر بپردازند؛ نه اینکه دانشگاه‌ها بر اساس ساختمان، صندلی، اعضای هیئت علمی دانشجو جذب کنند و یک بدنه پرحجم فارغ‌التحصیل که فضای کار در این سطح برای آنان وجود ندارد و پدیده «بیکاری شیک» و معضل «کمبود نیروی کار مطلوب و مهارت‌محور» در کشور شکل بگیرد و عدم تناسب بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و نیاز واقعی کشور، وضعیت کاریکاتوری را به وجود آورده است.
2ـ ارزش کار کارگر باید در قیمت کالا و خدمات به عنوان رکن اصلی تولید آن کالا یا خدمات رنگ، واقعی به خود بگیرد و انگیزه ورود به عرصه کار و تلاش یعنی مقوله دستمزد، تأمین‌کننده هزینه زندگی کارگران باشد تا این درک اجتماعی شکل بگیرد که درآمد حاصل از کار است و بس.
۳ـ باید این حقیقت را پذیرفت که اقتصاد ایران به مرحله‌ای رسیده که دیگر با مشکل و معضل بیکاری مواجه نیست و بلکه باید بحث اعراض از مشاغل پشت میزی و رواج پذیرش مشاغل متنوع را با پیوست عقلانی لزوم توجه به مقولاتی چون «مسکن، خودرو، مالیات کم و تفریح کارگران» فرهنگ‌سازی کرد. چرا که نمی‌شود از جامعه و جوانان توقع داشت که هر شغلی را بپذیرند بی‌آنکه به تأمین معیشت خود از قبل آن شغل فکر نکنند!
۴ـ در جنگ اقتصادی، لجمن (لبه جلوی این نبرد) در حقیقت کارگر است و همه ساختارها و سازوکارها باید به عنوان ستاد در خدمت این طبقه فعال و پرکار یعنی نیروهای صف باشد و میزان بهره‌برداری ستاد نباید از نیروهای صف بالاتر باشد چرا که محور اصلی چرخش اقتصاد کشور یعنی تولید همانا این طبقه شریف و نجیب است که مزد او برابر با نقش او در فرایند تولید کالا و خدمات نیست و این خردمندی یقینا در علاقمند شدن بیشتر افکار عمومی به سمت پذیرش مشاغل با حقوق کارگری تأثیر شگرفی دارد و اثرات مثبت خود را در «افزایش تولید» نیز نشان خواهد داد.

جواد خسروی


▼ خبر ویژه

رئیسی وارد اندونزی شد

رئیس‌جمهور که به دعوت رسمی همتای اندونزیایی خود و در راستای گسترش و تعمیق تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای آسیایی عازم اندونزی شده است، امروز صبح وارد فرودگاه جاکارتا شد. دیدار با رئیس‌جمهور اندونزی و امضای اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه و همچنین دیدار با رئیس اتحادیه «آ‌سه‌آن»، رئیس مجلس نمایندگان، رئیس مجلس مشورتی خلق اندونزی و ملاقات و گفت‌وگو با تجار و بازرگانان اندونزی و ایران بخشی از برنامه‌های رئیسی در این سفر دو روزه است. این اولین سفر رسمی دولتی رئیس‌جمهور اسلامی ایران به اندونزی پس از ۱۷ سال است.

 

▼ اخبار

1ـ جهان نوین از نگاه یک صهیونیست

مردخای کیدار سرهنگ بازنشسته اطلاعات ارتش صهیونیستی گفت: «دنیای امروز دو بلوک است. هر بلوک برنامه و اتحاد خاص خود را دارد. امروز هیچکس آمریکا را به حساب نمی‌آورد و بازیگران اصلی دیگری نیز وجود دارند. چینی‌ها ایران را در روزهای تحریم نجات دادند. پروازهای بین کشورها حتی یک روز هم متوقف نشد، شما در این نوع ائتلاف در سطح اقتصادی و برنامه‌ها علیه دنیای غرب به رهبری آمریکا شریک هستید و هر دو از این سود می‌برید. جهان دیگر آمریکا را به حساب نمی‌آورد. قدرت‌نمایی حزب‌الله در پس زمینه غرور رژیم صهیونیستی پس از عملیات غزه صورت می‌گیرد. این نمایش قدرت علیه رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها است. کیدار در مورد بازگشت سوریه به جلسات اتحادیه عرب گفت: «این بیان روشنی از تسلیم شدن جهان عرب در برابر قدرت ایران است. عربستان روابط خود را از سر گرفته و به سمت ایرانی‌ها رفته است. امارات در حال سرد کردن روابط با ما هستند. خاورمیانه در واقع متوجه شده است که در پس زمینه اتفاقات داخلی و اصلاحات قانونی رژیم صهیونیستی کمی ضعیف شده است، کشورهای عربی فهمیدند که شاید بهتر باشد به کشورهایی مانند ایران، روسیه، چین و کره شمالی بپیوندند. آنها به نوعی گفتند که ما ائتلافی داریم که سر خود را در برابر ایالات متحده و غرب، کسانی که در پاسخ به روس‌ها در اوکراین و علیه چینی‌ها در تایوان و در نهایت تثبیت ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای است که رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند تزلزل داشتند، پایین نمی‌آورد.»

2ـ اصلاحات با تشکیلات جدید آمد

پیرموذن، عضو جبهه اصلاحات، در گفت‌وگو با فارس اسامی ۱۵ عضو حقیقی جبهه اصلاحات را که اخیرا انتخاب شدند به این شرح اعلام کرد: ۱ـ بهزاد نبوی، ۲ـ فخرالسادات محتشمی‌پور، ۳ـ محسن امین‌زاده، ۴ـ محمدرضا جلایی‌پور، ۵ـ عماد بهاور، ۶ـ بدرالسادات مفیدی، ۷ـ سیدحسن رسولی، ۸ـ معروف صمدی، ۹ـ اسماعیل گرامی‌مقدم، ۱۰ـ فاطمه سعیدی، ۱۱ـ محسن هاشمی، ۱۲ـ غلامرضا ظریفیان، ۱۳ـ محمد مقدم، ۱۴ـ آذر منصوری و ۱۵ـ محسن آرمین. نبوی، هاشمی، آرمین و منصوری گزینه‌های ریاست این جبهه هستند. جبهه اصلاحات ایران از ماه پایانی سال 1399 و پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ با حضور ۳۱ حزب به‌ صورت رسمی اعلام موجودیت کرد. اسفند پارسال بهزاد نبوی که در ۲ سال اول ریاست این جبهه را برعهده داشت، برای دومین‌بار استعفا کرد. حالا دو ماهی می‌شود که این جبهه بدون رئیس به کار خود ادامه می‌دهد.

3ـ نژادپرستی در خون اروپایی‌ها

یک‌شنبه شب هواداران والنسیا در ورزشگاه مستایا از دقیقه ۲۰ تا پایان بازی، با درآوردن صدای میمون و شعار وینیسوس بمیر به بازیکن برزیلی رئال مادرید توهین کردند. مهاجم برزیلی رئال‌مادرید پس از این موضوع به خبرنگاران گفت: «نژادپرستی در لالیگا طبیعی است. فدراسیون و سازمان مسابقات فکر می‌کنند این شعارها طبیعی است و نژادپرستان را به ادامه کارشان ترغیب می‌کنند. اسپانیا پذیرفته که تصویر یک کشور نژادپرست را به جهان صادر کند. متأسفم برای اسپانیایی‌هایی که با حرفم موافق نیستند.» این نژادپرستی سال‌هاست که بر فوتبال اروپا سایه انداخته است و در لیگ‌ها معتبر اروپایی مانند لیگ برتر گاه و بیگاه جلوه‌گر می‌شود که نشان می‌دهد این نژادپرستی در جامعه اروپایی ریشه دوانده است.

4ـ ساختارسازی سپاه برای جنگ اقتصادی

سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه گفت: «سپاه برای جنگ اقتصادی ساختارسازی می‌کند و اگر در میدان جنگ نیابتی وارد شود سپاه از دور قدرت می‌سازد. سپاه بلد است چگونه زیر دید و تیر دشمن قدرت بسازد و همواره یک قدرت جاری است. سپاه نهادی است که با زمان رشد می‌کند اما هندسه سپاه تغییر نمی‌کند و با‌ورها و ارزش‌های سپاه ثابت می‌ماند.»

 

▼ اخبار کوتاه

حکمرانی مجازی یعنی همین/ رگلاتور اروپا متا، شرکت مالک فیسبوک و اینستاگرام، را 3/1 میلیارد دلار به‌دلیل انتقال غیرقانونی داده از اروپا به آمریکا جریمه کرد. این رگلاتور ۵ ماه به متا فرصت داد تا انتقال داده اتحادیه اروپا به ایالات متحده را متوقف کند. حفظ حریم مجازی جامعه و قدرت بازدارندگی علیه بیگانه و تنبیه متخلف و متجاوز به پروتکل‌های بومی و توانایی مدیریت مرزهای دیجیتال کشور، از شاخصه‌های حکمرانی‌ مجازی است.

مکالمه بن‌سلمان و بنیامین نتانیاهو/ کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که نتانیاهو و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته تماس تلفنی با بن‌سلمان برای ایجاد پروازهای مستقیم بین فلسطین اشغالی و جده برای مراسم حج برقرار کردند. بن‌سلمان از بحرین با وساطت وزیر خارجه این کشور تماس تلفنی را بر قرار کرد، هرچند تل‌آویو ترجیح داده این امر با وساطت آمریکا انجام گیرد.

تغییر الگوی فرزندآوری/ تعداد موالید کشور سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به ثبت رسید که نسبت به سال ۱۴۰۰ با کاهش سه‌و‌هفت دهم درصدی همراه بود اما الگوی باروری در کشور نشان از تغییر دارد. فرزندآوری در خانواده‌های ۲ فرزندی به سه فرزندی نیز با افزایش ۲‌ونیم درصدی همراه است. آمارها نشان می‌دهد با وجود کاهش موالید در سال گذشته، میل به فرزندآوری در کشور افزایش یافته است.

هشدار سپاه به گروهک‌های تروریستی/ ‌فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) نیروی زمینی سپاه گفت: «امنیت پایدار در مرزهای غربی کشور برقرار است و همان‌گونه که جمهوری اسلامی در سایر عرصه‌ها در حال رشد است، در حوزه امنیت نیز به همین روال است. گروهک‌های تروریستی بدانند در هر جایی که علیه کشورمان اقدامی کنند دیگر امنیت نخواهند داشت.»

تسهیل دولت در صدور مجوزها/ وزیر اقتصاد گفت: «با دستور رئیس‌جمهور، دستگاه‌ها مکلف شدند تمام مجوزها، استعلام‌ها و آزمایش‌ها در حوزه تجارت و گمرک را ظرف مدت ۷ روز صادر کنند. متأسفانه تعدادی از دستگاه‌های اجرایی کشور به طور متوسط ۱۳ و بعضی بالاتر تا ۱۷ روز زمان پاسخ دادن به مجوزهای حوزه تجارت و گمرکی کشور را طولانی کرده بودند.»

اوغان حامی اردوغان/ «سینان اوغان» کاندیدای ائتلاف آتا در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه که ۵ درصد آرا را کسب کرده بود، اعلام کرد که در دور دوم انتخابات از اردوغان حمایت می‌کند و همه را دعوت به حمایت از وی کرد.

شهرهایی فراتر از موشک‌های آمریکایی/ آسوشیتدپرس مدعی شد ایران در دامنه کوه‌های زاگرس در حال ساخت شهرهای زیرزمینی بوده که فراتر از قدرت آخرین سلاح آمریکایی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات