صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۴۷۷۲۶

نقش امید آفرینی در جامعه

رفتارشناسان بر این باورند که امید باور داشتن به نتایج مثبت و شرایط خوب در آینده زندگی فردی و اجتماعی است همان عاملی که دشمن به دنبال تخریب آن است
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ مليحه زرين‌پور

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif امید و امیدآفرینی دو مسئله اساسی از منظر جامعه‌شناسی است. مسائلی که وقتی در جامعه نمود می‌یابد به غرور ملی مبدل می‌شود.

* باور داشتن به نتایج خوب
رفتارشناسان بر این باورند که امید باور داشتن به نتایج مثبت و شرایط خوب در آینده زندگی فردی و اجتماعی است همان عاملی که دشمن به دنبال تخریب آن است تا با سیاه‌نمایی شرایط زندگی در ایران اسلامی و یاس‌آفرینی و امیدزدایی از آحاد افراد جامعه و باور اینکه "در این کشور آینده‌ای نداری!" به مقاصد شوم خود یعنی گسست اجتماعی و جذب نخبگان و استعداد‌های ایرانی برسد.

* از سیاه‌نمایی تا نادیده‌انگاری دستاورد‌ها
دشمن سال‌های سال است کوچکترین مشکل را در بوق و کرنا کرده و دستاورد‌ها و نتایج مثبت را نادیده می‌گیرد تا امروز برخی افراد حتی به دستاورد‌ها باور نداشته و آن را کار از ما بهتران بدانند چرا که پروپاگاندای دشمن در کوچک‌شماری دستاورد‌ها و بزرگنمایی مشکلات و اصلاً خلق آنچه وجود ندارد را باور کرده‌اند.

* قرآن کتاب امید بخش بشریت
این در حالی است که امید و امیدآفرینی دو رکن مهم در زندگی اجتماعی است و حتی قرآن کتاب آسمانی ما سرشار از امیدآفرینی و امیدزایی است، کتابی مشحون از آیات امیدبخش، مملو از فراز‌های امیدآفرین و سرشار از نکات یأس‌زدا که همه خواص و مردم را به افق‌های روشن، خروج از ظلمات به سوی نور و آینده درخشان نوید، امید و بشارت می‌دهد.

* رمز فتح قلوب مردم
چراغ صریح و روشن قرآن و البته مسیر امام راحل در تزریق امید به عنوان رمز پیروزی پیر جماران در فتح قلوب مردم امری است که رهبر معظم انقلاب نیز بدان تاکید دارند لذا شاهدیم چندسالی است که «امید» مفهوم محوری بیانات مهم و راهبردی ایشان است. چرا که رهبری به خوبی به اهداف دشمن در ناامید کردن و یاس‌پراکنی در جنگ روایت‌ها و جنگ اقتصادی در جامعه اسلامی ایران واقفند.

* راهبرد غرب
باید اذعان داشت که ناامیدکردن مردم از نظام جمهوری اسلامی، کلان راهبرد غرب در مواجهه خصم‌آلود با ملت ایران است؛ لذا روایت‌ها و اخبار سیاهِ دروغ و تحریف‌شده، می‌سازد و در صفحات مجازی و رسانه‌های غربی و غربگرای داخلی منتشر می‌کند تا یک روایت فیک از زندگی سیاه در ایران به ذهن و باور مردم القاء کند و با تحریم و جنگ اقتصادی و ایجاد تنگنا‌های معیشتی آن را باور پذیر‌تر کند؛ لذا رهبری نسبت به افزایش امید و ایمان در جامعه تاکید دارند و آن را در کنار اقتصاد و تولید مفهومی محوری بیان می‌کنند.

* جهاد تبیین برای امیدآفرینی
ایشان در مراسم ارتحال امام (ره) «امید و ایمان» را لازمه و جوهر وجودی یک ملت و امت انقلابی و رمز موفقیت در برابر جنگ شناختی و روایی دشمن عنوان کردند لذا اهمیت امید و امیدآفرینی و لزوم جهاد تبیین امید‌آفرینی بیش از پیش روشن می‌گردد. از این رو تزریق امید در جامعه، در همه ارکان، سطوح و لایه‌های آن بسیار مهم و ضروری است.

* آرزو‌های بزرگ
باید تاکید داشت که امید به افراد حس عمیق امن بودن و قابل اعتماد بودن را القا کرده و آن‌ها را به سمت تلاش بیشتر برای دستیابی به موفقیت‌های فردی و اجتماعی و ملی سوق می‌دهد و امید اجتماعی برگرفته از غرور ملی و وطن دوستی احساس مشترک یک ملت نسبت به آینده و داشتن آرزو‌های بزرگ، برای آینده میهنی است.

* وعده‌های واهی ممنوع!
با این حال امیدآفرینی با وعده و وعید‌های واهی برای حل یک شبه مشکلات متفاوت است چرا که خود در مدت کوتاهی گسترش ناامیدی و عمیق‌تر کردن احساس منفی عمومی جامعه را در پی دارد.
حل برخی مشکلات در کوتاه‌مدت و امید دادن برای حل مشکلات سخت‌تر در آینده نقش مهمی در القای امید در جامه دارد. چنانچه بهبود شرایط اقتصادی یکی از مهمترین راهکار‌های القای امید به جامعه است.

* از راهکار‌های اقتصادی تا باور‌های ایمانی
افزایش میزان درآمد در جامعه و خلق فرصت‌های شغلی بیشتر و در یک کلام یک اقتصاد مولد از جمله راهبرد‌های اساسی در تزریق امید در جامعه است.
اما گسترش باور‌های ایمانی و اعتقادی مانند آنچه ما شیعیان قرنهاست در انتظار آمدنش هستیم یعنی ظهور مهدی موعود در نسل‌های جوان که کمتر با مفهوم انتظار و فرج آشنایی دارند، راهکار دیگر و البته مهمتر در القای امیدواری و افق‌های روشن در جامعه است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات