صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۷۸۰۸

آغاز سفر رئیس‌جمهور به آمریکای لاتین؛ رئیسی وارد ونزوئلا شد

همچنین دیدار و گفت‌وگو با رئیس و رؤسای کمیسیون‌های مجلس ملی ونزوئلا و نشست با فعالان اقتصادی و بازرگانان ایران و ونزوئلا بخشی از برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر به این کشور است.

رئیس‌جمهوری کشورمان بامداد دوشنبه، با بدرقه رسمی محمد مخبر معاون اول و با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای کابینه، به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری «ونزوئلا» تهران را به مقصد کاراکاس پایتخت ونزوئلا ترک کرد.
حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی عصر روز دوشنبه به وقت محلی در کاخ ریاست‌جمهوری ونزوئلا موسوم به کاخ «میرافلورس» در شهر کاراکاس مورد استقبال رسمی «نیکولاس مادورو» همتای «ونزوئلایی» خود قرار گرفت. 
در جریان این سفر علاوه بر گفت‌وگوهای مشترک میان هیات‌های عالی‌رتبه و مذاکرات خصوصی رؤسای جمهور، اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه ایران و «ونزوئلا» به امضای مقامات 2 کشور خواهد رسید.
همچنین دیدار و گفت‌وگو با رئیس و رؤسای کمیسیون‌های مجلس ملی ونزوئلا و نشست با فعالان اقتصادی و بازرگانان ایران و ونزوئلا بخشی از برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر به این کشور است.
نشست‌ با تجار و فعالان اقتصادی بومی و ایرانی از دیگر برنامه سفر 5 روزه رئیس‌جمهور به این منطقه خواهد بود. 
پس از ونزوئلا، «نیکاراگوئه» و «کوبا» مقاصد بعدی سفر رسمی رئیسی به منطقه آمریکای لاتین هستند.
گفتنی است وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امور خارجه، نفت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهداشت و درمان رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند..

 روابط با کشورهای مستقل آمریکای لاتین یک ارتباط راهبردی است
رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به ونزوئلا، به منظور دیدار از 3 کشور منطقه آمریکای لاتین، با بیان اینکه این سفر به دعوت رئیس‌جمهور کشور دوست ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا انجام می‌شود، گفت: همچنان که اطلاع دارید امروز کشورهای قابل توجهی در آمریکای لاتین هستند که می‌خواهند مستقل زندگی کنند.
رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه این ارتباط بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مستقل در آمریکای لاتین راهبردی است، افزود: موضع مشترک ما و این 3 کشور ایستادگی در مقابل نظام سلطه و یکجانبه‌گرایی است.

رئیسی با بیان اینکه ارتباطات خوبی در سال‌های اخیر بین ما و این کشورها برقرار شده است، خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌های ارتباط بین ما و این کشورها علاوه بر حوزه سیاسی، همکاری و مناسبات اقتصادی است. ارتباط خوبی بین ما و این کشورها در حوزه‌های اقتصادی و تجاری وجود دارد. ما در حوزه انرژی با این کشورها ارتباط داشته و داریم.
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: در این 2 سال همکاری ما با این کشورها توسعه پیدا کرده است. ما در حوزه صنعتی و کشاورزی، علمی، فناوری و پزشکی و درمانی با این کشورها ارتباط و همکاری داریم. رئیس‌جمهور اسلامی ایران اظهار کرد: از جمله همکاری‌های خوبی که در این سال‌ها برقرار شده است و همچنان ادامه دارد، صدور نیروی فنی - مهندسی جمهوری اسلامی است که این کشورها همواره نسبت به نیروهای فنی- مهندسی ما اظهار تمایل کرده‌اند.

رئیسی با اشاره به اینکه آمریکای لاتین ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد، تاکید کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی و مردم ظرفیت‌های بسیار خوبی در جمهوری اسلامی داریم. تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند در راستای توسعه همکاری‌های بین ما و کشورهای همسو و منطقه آمریکای لاتین نقش بسیار بسزایی داشته باشد. 

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه این ارتباط حتما علاوه بر ارتباطات دوجانبه، ارتباطات بین‌المللی را هم در بر دارد، اظهار داشت: همکاری‌های بین‌المللی خوبی بین ما و این کشورها (کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه) و اکثریت قریب به اتفاق کشورهای آمریکای لاتین برقرار است. حتما این سفر می‌تواند نقطه عطفی به منظور ارتقای سطح روابط بین ما و کشورهای آمریکای لاتین باشد.

رئیسی در پایان یادآوری کرد: سفرهای زیادی از مقامات ارشد و دولتمردان و صاحبان سرمایه از این کشورها بویژه  قریب به ۲ سالی که دولت سیزدهم فعال بوده است؛ به جمهوری اسلامی انجام شده و امید است این سفرها و تفاهمنامه‌هایی که بین جمهوری اسلامی ایران و این کشورها به امضا خواهد رسید یک گام موثر در راستای ارتقای روابط و توسعه همکاری‌ها بین ما و این کشورها باشد.

به گزارش ایرنا، تعاملات سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای منطقه آمریکای لاتین و تبادل ظرفیت‌های دوجانبه در دولت‌های نهم و دهم رو به گسترش بود که این رویه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم روند نزولی گرفت، به طوری که در این 8 سال تنها یک سفر به منطقه آمریکای لاتین، آن هم در حاشیه عزیمت به نیویورک برای شرکت در هفتادویکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۹۵ انجام شد که طی آن رئیس دولت یازدهم برای شرکت در هفدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرتعهد و تحویل دادن ریاست دوره‌ای این اجلاس به ونزوئلا سفر کرد و پس از شرکت در این اجلاسیه، سفر کوتاهی نیز به کوبا داشت اما دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به این پهنه جغرافیایی دارد و همزمان با تقویت و توسعه روابط با همسایگان و کشورهای منطقه خاورمیانه، درصدد توسعه مناسبات با کشورهای آمریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت آمریکا نیز برآمده است.

همانطور که رئیس‌جمهوری پیش از عزیمت به ونزوئلا اعلام کرد، نگرش مردم این منطقه دنیا نیز همچون جمهوری اسلامی ایران در ضدیت با آمریکا و غرب تعریف می‌شود.

دولت سیزدهم که سال 1400 روی کار آمد، با کنار گذاشتن دیپلماسی صرفا غرب‌محور که در زمان ریاست‌جمهوری حسن روحانی شاهدش بودیم، توسعه روابط با همسایگان و کشورهای دوست و هم‌پیمان را در دستور کار خود قرار داد.

سفرهای رئیسی به کشورهای همسایه و متقابلا سفر مقامات عالی‌رتبه همسایگان به تهران که منتج به انعقاد تفاهمنامه‌های متعددی در حوزه‌های مختلف شد، مهر تاییدی بر این ادعاست. اما جدا از گسترش همکاری با همسایگان، حجت‌الاسلام رئیسی تحکیم و توسعه روابط با کشورهای هم‌پیمان و ضدغربی را نیز در دستور کار دیپلماسی خود قرار داد. در طول 2 سالی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، رئیسی در تلاش بوده با تحکیم روابط ایران با همسایگان و کشورهای هم‌پیمان تعادل را به سیاست خارجی کشور بازگرداند. سفر رئیس‌جمهور به آمریکای لاتین نیز در همین چارچوب قابل تحلیل است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات