صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۴۸۱۳۵

رسانه‌های غربی در خدمت شورش واگنر/ پوتین: با خیانت روبرو هستیم

برخی تحلیلگران اظهارات پریگوژین را نشانه‌ای از بلندپروازی‌های سیاسی او تعبیر کرده‌اند.خودروهای نظامی روسیه در منطقه روستوف مستفر شده‌اند و تصاویری از استقرار آنها در شهرهای این منطقه مخابره شده است

با نگاه به پیشینه شرکت نظامی امنیتی واگنر، نقش یک افسر سابق ارتش روسیه به نام دیمیتری اوتکین (Dmitri Utkin) در شکل‌گیری این گروه قابل مشاهده است. دیمیتری اوتکین کهنه سرباز جنگ روسیه چچنی است او اولین فرمانده میدانی گروه واگنر ها بوده و نام این گروه را از شناسه تماس رادیویی سابق خود گرفته است و اکنون مدیر گروه واگنر ها است او یک الیگارش روس است که به دلیل فعالیت در زمینه رستوران‌داری و تامین غذای کاخ کرملین با نام مستعار "سرآشپز پوتین" شناخته می شود.

یوگنی پریگوژین آشپز رستورانی را تاسیس کرد رستورانی که ولادیمیر پوتین رئیس‌‌‌جمهور روسیه، مقامات خارجی را در اوایل دهه‌‌ ۲۰۰۰ به آنجا می‌‌‌برد. به‌‌‌ظاهر این رابطه باعث شد پوتین، پریگوژین را برای مشاغل مختلف استخدام کند از جمله قراردادهای پرسود پذیرایی برای مدارس مسکو و در نهایت ارتش.

پریگوژین مرد مرموز روسیه و وفادار به پوتین است که توانمندی های او در جنگ اوکراین باعث شد برخی تحلیلگران او را به عنوان یکی از قدرتمند ترین شخصیت ها در روسیه معرفی کنند.

گفته می شود نفوذ نظامی پریگوژین در سوریه و بسیاری از کشورهای آفریقایی از جمله لیبی، آفریقای مرکزی، جنوبی،مالی،سودان و... و محافظت از معادن طلا ثروت های بزرگی را برای او خلق کرد.

حضور موفق او در افریقا و سوریه و پیروزی های بزرگ در جنگ اوکراین برای تامین منافع روسیه آن هم در کنار اندوخته های بزرگ مالی، بلند پروازی های پریگوژین را دوچندان کرد او به اندازه فرصت های ایجاد شده برای روسیه ضریب تهدید بالایی دارد

به نقل از الجزیره، رسانه‌های روسیه گزارش دادند که «یوگنی پریگوژین»، فرمانده ارتش خصوصی واگنر وابسته به روسیه که چند ماهی است به طور مکرر به مقامات ارشد وزارت دفاع این کشور از جمله سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه حمله کرده، تهدید کرده است که کنترل روستوف را به دست خواهد گرفت و اگر وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه را به وی تحویل ندهند، به سمت مسکو حرکت خواهد کرد.

بر اساس گزارش این رسانه‌ها، پریگوژین تاکید کرد: ما در مرکز فرماندهی منطقه جنوبی حضور داریم و کنترل تأسیسات نظامی در روستوف از جمله فرودگاه را به دست گرفته‌ایم.

وی اضافه کرد: ما کنترل فرودگاه نظامی در روستوف را به دست گرفته‌ایم تا هواپیماها اقدام به بمباران مواضع ما نکنند. فرماندهان نظامی زمانیکه مطلع شدند ما به مرکز فرماندهی نزدیک شده‌ایم، از همین جا فرار کردند.
رسانه‌های نظامی روسیه خبر دادند که پریگوژین با معاون وزیر دفاع و معاون فرمانده عملیات در ستاد مشترک ارتش روسیه در روستوف دیدار می‌کند. واسیلی گولوبف، فرماندار روستوف پیشتر اعلام کرده بود: «وضعیت کنونی نیازمند تمرکز حداکثری تمامی نیروها بر حفظ نظم و قانون است».

او گفته نیروهای پلیس و دیگر نهادهای انتظامی و نظامی در حال انجام همه اقدامات ضروری برای حفظ امنیت شهروندان و منطقه هستند. گولوبف از شهروندان روستوف خواست: «لطفا همگی آرامش خود را حفظ کنید و در خانه بمانید».

یوگنی پریگوژین،  بدون ارائه شواهدی مدعی شد که نیروهای تحت امر او از چند نقطه وارد خاک روسیه شده‌اند.
در همین حال، خودروهای نظامی روسیه در منطقه روستوف مستفر شده‌اند و تصاویری از استقرار آنها در شهرهای این منطقه مخابره شده است. روستوف در ۱۰۰ کیلومتری مرز روسیه با اوکراین واقع شده است.

برخی تحلیلگران اظهارات پریگوژین را نشانه‌ای از بلندپروازی‌های سیاسی او تعبیر کرده‌اند. او همچنین واکنش روسیه به ضدحملات جاری اوکراین را نیز با ادبیاتی انتقادی زیر سوال برد و مدعی شد: ما دست‌مان را در خون خودمان می‌شوییم. هیچ نیروی ذخیره‌ای در کار نیست. آنچه می‌گویند، فریبکاری بزرگ است.

رویس امنیت فدرال روسیه اقدام پریگوژین را فراخوان برای آغاز درگیری داخلی مسلحانه خواند

در عین حال سرویس امنیت فدرال روسیه نیز پرونده‌ای را علیه پریگوژین پس از پخش فیلم ویدئویی در مورد حمله ادعایی وزارت دفاع روسیه به اردوگاه‌های پشت‌جبهه نیروهای نظامی واگنر، به‌دلیل دعوت به شورش مسلحانه باز کرده است.

مرکز روابط عمومی سرویس امنیت فدرال با انتشار بیانیه‌ای یادآور شد که اظهارات و اقدامات پریگوژین در واقع فراخوانی برای آغاز یک درگیری داخلی مسلحانه داخل خاک فدراسیون روسیه و ادعای کذب در مورد حملات موشکی و بمباران مواضع نیروهای واگنر توسط وزارت روسیه یک اقدام تحریک‌آمیز اطلاعاتی است.

در این بیانیه آمده است: «اظهارات و اقدامات پریگوژین در واقع فراخوانی برای آغاز یک درگیری داخلی مسلحانه در قلمروی فدراسیون روسیه است که در واقع خنجری به پشت سربازان روسی است که با نیروهای طرفدار فاشیست در اوکراین در حال جنگ هستند.»

این اداره همچنین تأکید کرد که اظهارات گسترده در مورد حملات وزارت دفاع روسیه به مواضع نیروهای نظامی "واگنر" صحت ندارد و یک اقدام تحریک‌آمیز است.

پس از ادعای یوگنی پریگوژین، بنیانگذار "واگنر" شب گذشته کمیته ملی ضدتروریسم روسیه نیز اعلام کرد که پرونده قضایی علیه وی در مورد دعوت به شورش نظامی در روسیه باز شده است. این کمیته نیز تأکید کرد: «اظهارات منتشرشده از سوی پریگوژین هیچ پایه و اساسی ندارد. در رابطه با این مسئله، سرویس امنیت فدرال روسیه یک پرونده جنایی را در مورد دعوت به شورش مسلحانه آغاز کرد و ما خواستار توقف فوری چنین اقدامات غیرقانونی هستیم.»

در این رابطه دادستانی‌کل فدراسیون روسیه ارزیابی قانونی از اقدامات پریگوژین را ارائه خواهد کرد. او ممکن است به‌دلیل تلاش برای دعوت به شورش، به 12 تا 20 سال زندان محکوم شود.

وزارت دفاع روسیه نیز شب گذشته به‌نوبه خود، گزارش‌های مربوط به حملات به مواضع پشت خط مقدم جبهه نیروهای واگنر Wagner PMC را تحریک‌آمیز خواند. این وزارتخانه تأکید کرد که نیروهای مسلح روسیه به انجام مأموریت‌های رزمی خود در خط تماس جبهه نبرد با نیروهای نظامی اوکراین ادامه می‌دهند.

بیانیه وزارت دفاع روسیه خطاب به واگنرها

رژیم کی‌یف با بهره‌گیری از تحریک پریگوژین برای به هم ریختن اوضاع، واحدهای تیپ 35 تفنگداران دریایی و تیپ 36 مکانیزه اوکراین را در جهت تاکتیکی در خطوط شروع برای عملیات تهاجمی باخموت متمرکز می‌کند. نیروهای گروه جنوب با حملات هوایی و توپخانه ای دشمن را شکست می دهند.

بیانیه وزارت دفاع روسیه خطاب به واگنرها وزارت دفاع روسیه: پشما نظامیان واگنر در ماجراجویی جنایتکارانه پریگوژین و مشارکت در یک شورش نظامی فریب خورده‌اید. بسیاری از دوستان شما متوجه اشتباه خود شده‌ و خواستار کمک برای بازگشت به نقاط استقرار دائمی خود شده‌اند. چنین کمک‌هایی از طرف ما به همه نظامیان و فرماندهانی که پیشتر درخواست کرده بودند، ارائه شده است. در اسرع وقت با نمایندگان وزارت دفاع روسیه یا سازمان‌های مجری قانون ارتباط بگیرید. ما امنیت همه را تضمین می‌کنیم.

واشنگتن از نزدیک وضعیت روسیه را پس از تحریکات پریگوژین زیر نظر دارد

به گزارش خبرگزاری رویترز، آدام هاج، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید بامداد امروز، شنبه، اعلام کرد که ایالات متحده در رابطه با اظهارات یوگنی پریگوژین، بنیانگذار شرکت خصوصی نظامی واگنر Wagner PMC که در مسکو به تلاش برای شورش مسلحانه تلقی شده است، روند اوضاع در روسیه را با دقت زیر نظر دارد. به‌گفته وی، ضمن اینکه واشنگتن با کشورهای متحد خود در این رابطه در تماس خواهد بود، مشورت‌های لازم در این زمینه را انجام خواهد داد.

پیش از این، شبکه سی.ان.ان. به نقل از مقامات ناشناس در دولت آمریکا نیز گزارش داده بود که ایالات متحده از نزدیک وضعیت روسیه را زیر نظر دارد. طبق اطلاعات این شبکه، پس از اظهارات یوگنی پریگوژین، بنیانگذار Wagner PMC، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز از روند اوضاع در روسیه مطلع شده است.

آرین برنت، مجری این شبکه صبح امروز در یک برنامه زنده گفت: «ما متوجه شدیم که بایدن به‌تازگی در جریان وضعیت رخ‌داده در روسیه قرار گرفته است.»

شهردار مسکو از انجام اقدامات ضدتروریستی در پایتخت خبر داد

سرگئی سوبیانین، شهردار پایتخت روسیه صبح امروز، شنبه، اعلام کرد که اقدامات ضدتروریستی و امنیتی در مسکو در حال انجام است و کنترل مضاعف در جاده‌ها اعمال شده است.

وی در کانال تلگرامی خود نوشت: «در ارتباط با برخی اطلاعات دریافتی، اقدامات ضدتروریستی در مسکو با هدف تقویت تدابیر امنیتی در حال انجام است. کنترل اضافی در جاده‌ها اعمال شده است. امکان محدود کردن برگزاری رویدادهای جمعی نیز وجود دارد. شهروندان باید با دقت اقدامات در نظر گرفته‌شده را رعایت کنند.»

 آندری واروبیوف، فرماندار منطقه مسکو نیز پیش از این اعلام کرد که اقدامات ضدتروریستی در منطقه مسکو در حال انجام است و تدابیر برای بررسی دقیق‌تر تردد در جاده‌های جنوبی اتخاذ شده است.

پوتین: آنچه امروز با آن روبرو هستیم خیانت داخلی است

رئیس جمهور روسیه در نطقی تلویزیونی خطاب به شهروندان روسیه گفت:‌آنچه امروز با آن روبرو هستیم خیانت داخلی است.

من به مبارزان "واگنر" هشدار می‌دهم در زمانی که روسیه با جنگ سختی روبرو است تسلیم ماجراجویی جنایتکارانه نشوند.

نیروهای مسلح روسیه دستور لازم را برای خنثی کردن سازمان دهندگان شورش مسلحانه دریافت کردند.

پاسخ ما به این شورش مسلحانه سخت خواهد بود.

هر کسی که شورش را سازماندهی می کند، در تلاش است کشور را به سمت تسلیم و جنگ داخلی سوق دهد.

به عنوان یک شهروند روسیه، برای دفاع از کشور هر کاری انجام خواهم داد. اقدامات قاطع انجام خواهد شد و برخوردها سخت خواهند بود.

ما اقدامات سختی را برای بازگرداندن ثبات در روستوف انجام داده‌ایم و وضعیت هنوز در آنجا دشوار است.

در اجرای عملیات ویژه نظامی باید از هرگونه اختلاف نظر اجتناب شود.

من به عنوان رئیس جمهور روسیه، هر کاری که لازم باشد برای دفاع از استقلال کشور و حفاظت از شهروندان انجام خواهم داد.

رسانه‌های غربی در خدمت شورش واگنر

پس از شکست رسانه‌های غربی در بزرگ‌نمایی دستاوردها و قهرمان‌سازی از نیروهای اوکراینی، گروه واگنر اکنون به سوژه مناسب آن‌ها تبدیل شده است. گروه واگنر یک سازمان شبه‌نظامی روسی است که نیروهای آن در بسیاری از جنگ‌‌ها از جمله در نبرد دونباس برای مقابله با نیروهای اوکراینی حضور داشته‌اند. «یوگنی پریگوژین» رئیس گروه واگنر جمعه شب مدعی شد نیروهای ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند. وزارت دفاع روسیه اما گفت اتهامات پریگوژین «صحت ندارد و یک تنش‌زایی رسانه‌ای است». خبرگزاری رویترز که تا چندی پیش نیروهای واگنر را در نبرد «باخموت» هدف حملات رسانه‌ای خود قرار داده بود، اکنون به دفاع از آن برخاسته و برجسته‌سازی اخبار واگنر و تنش‌های داخلی در روسیه را به‌شکلی علنی در پیش گرفته است. این رسانه انگلیسی که در تلاش بوده تا خود را معتبر جلوه دهد، اکنون اخبار تاییدنشده واگنر را با استناد به منابع بی‌نام و نشان منتشر می‌کند. رویترز به نقل از یک منبع امنیتی ناشناس مدعی شد نیروهای واگنر کنترل «تمام تأسیسات نظامی» شهر «ورونژ» در جنوب‌غرب روسیه را به دست گرفته‌اند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات