صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۴۸۱۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 3 تیرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در جنگ‌های زمان پیغمبر(ص) و امیرالمؤمنین علی(ع) و صدر اسلام، سفارش می‌شد که مواظب باشید آب روی مردم بسته نشود؛ آن وقت، حرکت عمومی علیه عامه‌ مردم بستن آب بود، دیگر [سلاح] شیمیایی و این حرف‌ها نبود. ما روی مبنای اسلامی‌مان نمی‌خواهیم طرف سلاح برویم؛ و الا اگر این نبود و می‌خواستیم برویم، جلویش را نمی‌توانستند بگیرند، همچنان که جلوی پیشرفت‌های هسته‌ای ما را تا الان نتوانستند بگیرند و نخواهند توانست بگیرند.(1402/3/21)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
تاریخ مصرف اپوزیسیون!
تجربه نشان داده بسیاری از کسانی که امروز خود را اپوزیسیون نظام می‌دانند بدون ایده، هدف، طرح و نقشه به میدان دشمنی می‌آیند و بیشتر مواقع دنبال گرفتن ماهی مقصود از آب گل‌آلود هستند. ‌اندر حکایت این جماعت همین بس که نداشته‌های خود را با حمایت رسانه‌ای دشمن تبدیل به نقاط افتخار می‌کنند و از هر فرصتی برای عرض ‌اندام و سوء‌استفاده از شرایط بهره می‌برند. برای رسیدن به هدف‌شان با هرکسی دست دوستی می‌دهند؛ از صهیونیست‌های کودک‌کش گرفته تا سردمداران جنایتکار آمریکا و غرب.
از خواص این جماعت است که تا زمانی که اوضاع بر وفق مرادشان است، بر طبل مخالفت و دشمنی با ملت و کشور خودشان می‌کوبند، با دشمنان عکس یادگاری می‌گیرند و با پول دولت‌های غربی میتینگ و خیابان‌گردی‌های پرخرج برپا می‌کنند و زمانی که اوضاع آنگونه که باب میل‌شان است نبود، به دنبال سوراخ موش می‌گردند و برخی از آنها چند صباحی دیگر دنبال بازگشت به کشور و ندامت از گذشته خود می‌شوند.
دشمنان ملت ایران هم که همیشه در شناخت واقعیت ایران و ایرانی دچار مشکل هستند، دوباره و سه باره به این جماعت بی‌خاصیت اعتماد می‌کنند. جماعتی که حتی به ابتدایی‌ترین اصول اخلاقی و انسانی هم پایبند نبوده و نیستند و حتی در زندگی حرفه‌ای‌شان هم مدام مشغول جرزنی و اتهام و حتی کلاهبرداری هستند. آنها موفقیت‌ها را به نام خودشان می‌زنند و هرجا که نقطه ضعف‌شان آشکار شده، آسمان، ریسمان را به هم می‌بافند تا شکست‌ها و خسارت‌هایشان را به حساب نظام و کشور بگذراند.
این جماعت با همه خوش‌خدمتی‌شان به دشمنان ملت، هرگاه تاریخ مصرف‌شان تمام شود از طرف مقامات غربی طرد می‌شوند و این سرنوشت محتوم همه آنهاست و دیر یا زود سراغ تک‌تک‌شان خواهد آمد. همچنان که آمریکایی‌ها در طول تاریخ حتی دولت‌های وابسته و مزدور خودشان را تنها گذاشته‌اند. اپوزیسیون ایران که به مراتب از ارزش و اهمیت بسیار نازل‌تری برای آنها برخوردارند. فرقی هم نمی‌کند، مسیح علی‌نژاد و روح‌الله زم باشد یا گروهک منافقین.
به این اضافه کنید مشورت‌های غلط و محاسبات اشتباه این عناصر وطن‌فروش را که ماهیت و ارزش آنها را در ذهن دولت‌مردان غربی کاهش داده و در معرض طرد و حذف قرار می‌دهد. 
 علی حیدری
 
▼ گزارش روز
حقوق بی‌بشر
هفته قبل رسانه‌ها شاهد غرق شدن دو شناور یا ابزار دریایی بودند. تایتان زیردریایی‌ای بود که گردشگران ثروتمند را با دریافت مبالغ کلانی و برای بازدید از شناور غرق شده تایتانیک به کف دریا می‌برد. تایتان هفته گذشته و در یکی از سفرهای خود به اعماق دریا و برای بازدید از تایتانیک دچار حادثه گردیده و غرق شد. خبری که در رسانه‌های غربی با واکنش بسیاری مواجه بودیم. اما کمی آن طرف‌تر و در مرز یونان شناوری از پناهجویان آسیاسی و آفریقایی دچار حادثه شدند و به گفته رئیس مجلس سنای پاکستان 300 نفر از اتباع این کشور در این سانحه کشته شدند. البته باید آمار پناهجویان دیگر کشورها را به این رقم اضافه کرد؛ آماری که تا به امروز و به صورت شفاف منتشر نشده است.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ یکی از اقدامات رسانه‌ها، استفاده از تکنیک برجسته‌سازی است. استخراج یک پیام از میان دیگر پیام‌ها یا از میان عبارت‌های یک پیام؛ در حالی که موضوعات دیگر مطرح شده از سوی رسانه، کوچک و کم‌اهمیت جلوه کند، برجسته‌سازی نام دارد. تکنیکی که ما سال‌ها در رسانه‌های غربی با آن مواجهیم. موضوعی که موجب به زوال رفتن اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها شده است. 2ـ معمولا گفته می‌شود که در تکنیک برجسته‌سازی رسانه‌های غربی، آنچه ضریب بیشتری می‌خورد و اهمیت بیشتری می‌یابد رنگ پوست، جنسیت، ملیت، مذهب و... است. این نازل‌ترین نوع از تحلیل رفتار دوگانه رسانه‌های غربی است. از این جهت که آنها در برجسته‌سازی خبرهاـ فراتر از مشخصات گفته شده‌ـ خبر را محملی و جایگاهی برای منافع خود می‌دانند این خبر می‌خواهد با معیارهای انسانی سنخیتی داشته باشد یا خیر؟ 3ـ بر همین اساس است که در انفجارها، سیل، زلزله و هر پدیده دیگر تعداد انسان‌هایی که کشته می‌شوند برای رسانه‌های غربی اهمیت آن چنانی ندارد بلکه آنها به دنبال پیگیری مسیر خود هستند و گاه از یک فاجعه بزرگ انسانی مانند کشته شدن این پناهجویان به سادگی عبور می‌کنند و گاه یک خبر پیرامون یک معترض، یک فعال سیاسی و یا یک اغتشاششگر در ایران را چنان به صورت گسترده ضریب می‌دهند که جامعه جهانی را مسحور و متأثر می‌کنند.
شاید بتوان یکی از علل گذار این رسانه‌ها و سیاستمداران غربی از خبری مانند غرق شدن 300 پناهجوی پاکستانی و آفریقایی را کتمان سیاست‌های اشتباه غربی‌ها در قبال این ملت‌ها و رفتارهای استعمارگونه سابق آنها دانست که باعث می‌شود این پناهجویان برای یافتن لقمه نانی این چنین خود را به دل دریا زده و مقهور موج‌های انسان‌کش غربی شوند.
 
 
▼ خبر ویژه
در روسیه چه خبر است؟
ابتدای شامگاه جمعه بود که گروه واگنر در بیانیه‌ای مدعی شد که نیروهای ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند. واگنر یک گروه امنیتی خصوصی است که وابستگی غیرمستقیم به ارتش روسیه دارد و از طریق استخدام داوطلبان در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند. یوگنی پریگوژین، رئیس‌ واگنر گفت: «حمله موشکی به مواضع گروه واگنر قربانیان زیادی در پی داشته است.» وزارت دفاع روسیه اما بلافاصله اتهامات پریگوژین را رد و تأکید کرد این ادعاها یک تنش‌زایی رسانه‌ای است. از طرفی دیگر وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود ضمن رد این اتهامات تأکید کرد که نیروهای ارتش روسیه در حال انجام مأموریت‌های رزمی خود در خطوط تماس با نیروهای مسلح اوکراین هستند. به موازات این تحولات، منابع خبری روس گزارش دادند که «طرح قلعه» در مسکو اجرا شده است. طرحی که به مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق امنیتی، مستلزم تجمع اضطراری نیروهای پلیس و آمادگی برای دفع حمله خارجی اطلاق می‌شود.
 
 
▼ اخبار 
1ـ بازگشت اروپایی‌ها به میز مذاکره
این روزها خبر بازگشت اروپایی‌ها و غربی‌ها به میز مذاکرات هسته‌ای، یکی از موضوعات مهم رسانه‌ها شده است. یکی از خبرهای مهم هفته گذشته دیدار انریکه مورا و علی باقری در دوحه بود. نبیلا مسرلی سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا نشست اخیر انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها با علی باقری‌کنی رئیس هیئت کشورمان در گفت‌وگوها را بخشی از سیاست تعاملی اتحادیه در چارچوب مسئولیت آن، به عنوان هماهنگ‌کننده برجام نامید. مساو گفت: «این (نشست) بخشی از سیاست تعاملی ما با ایران است که از جانب نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام) صورت گرفت.» مورا هم به جلسه خود با علی باقری‌کنی واکنش نشان داده و گفت: «ما می‌خواهیم کانال‌های ارتباطی دیپلماتیک با ایران را باز نگه داریم و ملاقات دوحه نیز در همین قالب انجام شد.» مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا گفت: «برای اتحادیه اروپا، برجام اگر تنها برنامه موجود نباشد، بهترین برنامه ممکن برای پرداختن به نگرانی‌های قانونی جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران در زمینه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است. در مذاکرات با معاون وزیر امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران درباره گستره‌ای از مسائل دشوار دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مسیر پیش‌روی برجام داشتیم، تبادل نظرات خوبی درخصوص خلیج(فارس)، راهبرد اتحادیه اروپا، نماینده جدید اتحادیه اروپا در خلیج، ایران و همچنان توافق میان ایران و عربستان داشتیم.»
 
2ـ رونمایی یمنی‌ها از تسلیحات جدید
رئیس شورای عالی سیاسی یمن در سخنانی به ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی و امارات نسبت به از دست دادن فرصت‌ها برای خروج از باتلاق جنگ یمن هشدار داد. مهدی المشاط، در مراسم سردوشی سپاه چهارم این کشور گفت: «سلاح‌های منحصر به فردی که وارد نبرد بعدی می‌شود و در روزهای آینده از آنها رونمایی خواهد شد، دشمن را ناگزیر به توقف توطئه‌های خود می‌کند، ما در مرحله معلق میان صلح و جنگ هستیم. وی با اشاره به اینکه «برای رسیدن به آزادی و استقلال به مسیر خود و پایداری ادامه می‌دهیم»، خاطرنشان کرد: «زمانی که دشمن بداند آمادگی ما بالاست، منصرف می‌شود و اگر بخواهد جنایتی انجام دهد، در این صورت با یک فاجعه مواجه خواهد شد. همه تدابیری که دشمن تحمیل می‌کند، هدف آن چند برابر کردن درد و رنج ملت یمن است و می‌خواهد جامعه را تحریک کند و ما به دشمن هشدار می‌دهیم که اگر بر لجاجت خود پافشاری کند، فرصت‌ها را هدر می‌دهد. آنچه امروز به دشمن ارائه می‌شود فردا به آن داده نخواهد شد و می‌داند که چقدر ضرر کرده و چقدر ضرر خواهد کرد.»
 
3ـ پاسخی به یک چرایی تورمی
در خرداد امسال تورم نقطه به نقطه به 42/6 درصد رسید که نسبت به ماه گذشته 12 درصد کاهش نشان می‌دهد و بدین‌ترتیب رکورد کاهش تورم نقطه‌ای در کشور شکسته شد. منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در خردادماه 1402 تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، 42/6 درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، 42/6 درصد بیشتر از خردادماه 1401 برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه خردادماه 1402 در مقایسه با ماه قبل، 12 واحد درصد کاهش یافته است. علت کاهش تورم نقطه‌ای در خرداد سال جاری، حذف اثر تورمی اصلاح نرخ ارز ترجیحی است که سال گذشته انجام شد. در خرداد سال 1401 با حذف ارز 4200 تومانی، نرخ تورم نقطه‌ای طبیعتا نسبت به خرداد 1400 افزایش چشمگیری پیدا کرد که البته دولت با پرداخت یارانه‌های 300 و 400 هزار تومانی، بخش زیادی از آن تورم را جبران کرد.
 
▼ اخبار کوتاه
پیام عاجزانه آمریکایی‌ها درباره براندازی/‌ حجت‌الاسلام طائب مشاور عالی فرمانده سپاه گفت: «دشمنان در جنگ ترکیبی که پارسال علیه کشور ما راه ‌انداختند قصد داشتند تا ایران را بر سر دوراهی روند انقلابی یا انزوا قرار دهند اما ثبات انقلاب را دیدند. آمریکا از طریق عراق، قطر و عمان پیام داد که دنبال براندازی نیستیم و بیایید مذاکره کنیم و به تفاهم برسیم. رژیم صهیونیستی تعامل کشورهای منطقه با ایران را می‌بیند و به دنبال این است که خط تهدید را از جنوب ایران به شمال کشور منتقل کند.
 
کاهش ارزش لیر پس از انتخاب اردوغان/‌ لیر ترکیه امروز رکورد جدیدی را در برابر دلار آمریکا به جای گذاشت. همانگونه که پس از انتخابات ترکیه گفتیم سقوط لیر حتمی خواهد بود و حالا کمتر از یک ماه پس از مرحله دوم انتخابات این کشور، لیر با رسیدن به عدد 25/18 در برابر هر دلار آمریکا عملاً نشان داد که اوضاع اقتصادی ترکیه به چه شکل است. از زمان انتخابات تا این لحظه لیر ترکیه بیش از 20 درصد از ارزش خود را از دست داده است.
 
احتمال افزایش برد موشک فتاح/‌ سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران گفت: «تولید قدرت در سپاه روزانه اتفاق می‌افتد و نگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رو به جلو است و دائم خبرهای خوب دارد. فتاح یک موشک هایپرسونیک با برد یک هزار و 400 کیلومتر است اما امکان دارد برد این موشک به 2 هزار کیلومتر هم افزایش یابد.»
 
اقتدار سپاه در پهنه دریا/‌ سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: «در زمان طاغوت در آبراه تنگه هرمز اجازه نداشتیم کنترلی را انجام دهیم ولی هم‌اکنون هر کشتی، هر ناو و هر قایقی که بخواهد از این تنگه عبور کند باید به زبان فارسی به معرفی خود بپردازد و ملیت، محموله و مقصد را باید به ما اعلام کند که اگر این کار را انجام ندهد قطعا به سراغش می‌رویم.»
 
گرگی در لباس میش/‌ هیثم مزاحم، کارشناس جنبش‌های اسلامی به ویژه حزب‌الله، جهاد اسلامی و حماس که با شبکه المیادین همکاری می‌کرد شانزدهم مه میلادی توسط مأموران یکی از سازمان‌های امنیتی لبنان بازداشت شد. پس از دو هفته بازجویی همکاری او با سازمان جاسوسی موساد تأیید شده است.
 
اتصال ریلی عربستان و ایران/‌ روزنامه الجریده کویت به نقل از یک مقام سعودی شرکت‌کننده در همایش سرمایه‌گذاری فرانسه و عربستان نوشت: «ریاض در حال بررسی اتصال راه‌ آهن کشورش با ایران با گذر از خاک کویت و استان بصره در خاک عراق است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات