اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۸۲۳۷

تسریع برنامه دلارزدایی‌ در دستور کار بسیاری از کشورها

 به نقل از روونوستی، الکسی موژین، نماینده روسیه در صندوق بین‌المللی پول، گفت که واشنگتن شرایطی را ایجاد کرده است که کشورهای جهان مجبور شوند به سمت پیدا کردن یک جایگزین برای دلار بروند.

به گفته این مقام روس، حالا تعداد زیادی از کشورها به سمت افزایش استفاده از ارزهای ملی و بین‌المللی به غیر از دلار و به‌خصوص استفاده از یوآن چین در مبادلات تجاری بین‌المللی خود رفته‌اند.

موژین تأکید کرد که ما شاهد این هستیم که ایرانی‌ها، برزیلی‌ها و سعودی‌ها مبنای ارزی مبادله تجاری خود را نه تنها با چین بلکه با کشورهای ثالث به یوآن تغییر داده‌اند.

وی می‌گوید: دلیل سلطه طولانی‌مدت دلار بر اقتصاد جهانی کمبود رقابت است و همین امر موجب شده است تا دلار به عنوان ارز غالب در تراکنش‌های پرداختی در سراسر جهان، مورد استفاده قرار گیرد. با این‌ حال اما، مقامات آمریکایی در حال به صدا درآوردن، هشدار افول دلار هستند زیرا آنها به سمت منزوی کردن دلار پیش می‌روند.

موژین گفت: پرواضح است که این اتفاق به یکباره رخ نخواهد داد، اما روند آن شروع شده است.

نماینده روسیه در سازمان ملل ادامه داد: آمریکا برای منافع ملی و تعهدات مالی و اقتصادی خودش در حال استفاده کردن از دلار است. بنابراین استفاده گسترده از این ارز اشتباه است.

روسیه به شکلی فعال از سال گذشته روند جایگزین کردن دلار و یورو با دیگر ارزها در مبادلات خود را آغاز کرده و تعداد حساب‌های بانکی و تراکنش‌های مالی بر مبنای ارزهای غربی را در موسسات مالی خود پایین آورده است.

وزارت توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرده که سهم دلار در مبادلات تجاری این کشور طی سال گذشته از 90 درصد در ابتدای سال به کمتر از 50 درصد درپایان سال کاهش یافته است.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات