اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۵۴۷۷۴

صندوق بین المللی پول: سهم دلار از ذخایر جهانی کاهش یافت

بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول (IMF)، سهم دلار آمریکا از ذخایر بانک‌های مرکزی جهان همچنان در حال سقوط بوده و طی سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به ۵۹.۲ درصد رسیده است.

به نقل از راشاتودی، بر اساس آخرین داده‌های منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول (IMF)، سهم دلار آمریکا از ذخایر بانک‌های مرکزی جهان همچنان در حال سقوط بوده و طی سه ماهه سوم سال 2023 به 59.2 درصد رسیده است.

این کاهش در حالی رخ داد که روند دلارزدایی در سراسر جهان شتاب گرفته است.

آمار صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که سهم دلار آمریکا از ذخایر بانک‌های مرکزی جهان در سال 2000 ، حدود 70 درصد بوده است.

البته دلار همچنان به عنوان ارز ذخیره پیشرو در جهان محسوب می‌شود و یورو در رتبه دوم قرار دارد، در حالی که سهم دومی به 19.6 درصد کاهش یافته است.

نسبت ین ژاپن از ذخایر جهانی نیز از 5.3 درصد در دوره سه ماهه قبل به 5.5 درصد افزایش یافته است. یوان چین، پوند انگلیس، دلار کانادا و فرانک سوئیس تغییر چندانی نداشتند.

در همین حال، طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط سرویس پیام‌رسان مالی جهانی سوئیفت، سهم یوان چین از پرداخت‌های بین‌المللی در ماه نوامبر به بالاترین حد خود رسید و تبدیل به چهارمین ارز پرکاربرد در سراسر جهان شد.

وام دهی برون مرزی به یوان نیز افزایش یافته است، در حالی که بانک مرکزی چین بیش از 30 سوآپ ارزی دوجانبه با بانک‌های مرکزی خارجی از جمله عربستان سعودی و آرژانتین داشته است.

به گفته سوئیفت، سهم رو به رشد یوان در معاملات برون مرزی نشان‌دهنده روند دور شدن چین از دلار و همچنین تلاش‌های پکن برای ترویج استفاده از یوان است.

گرایش جهانی به سمت استفاده از ارزهای ملی در تجارت به جای دلار آمریکا در سال گذشته میلادی و پس از تحریم‌های مرتبط با اوکراین که باعث قطع دسترسی روسیه به نظام مالی غرب و بلوکه شدن ذخایر خارجی آن شد، شروع به افزایش کرد.

بانک توسعه و بازسازی اروپا (EBRD) هشدار داده است که تجارت رو به رشد روسیه با یوان چین به عنوان واکنشی به تحریم‌های غرب می تواند به طور بالقوه قدرت دلار آمریکا را کاهش دهد.

اقتصاددانان همچنین تأکید می‌کنند که محدودیت‌های تجاری غرب منجر به افزایش استفاده از یوان چین در سطح جهانی به قیمت سقوط دلار آمریکا شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات