صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۴۸۳۳۶

جنگ ترکیبی از جبهه‌های مختلف؛ شکایت ۴ کشور از ایران نزد دیوان بین‌المللی دادگستری

اوکراین، سوئد، کانادا و انگلیس در ادامه جنگ ترکیبی علیه ایران امروز پنجشنبه از ایران بابت آنچه «سرنگونی پرواز شماره PS752 خوانده شده شکایت کرده‌اند.

جنگ ترکیبی از جبهه‌های مختلف؛ شکایت 4 کشور از ایران نزد دیوان بین‌المللی دادگستری

این 4 کشور که خودشان را «گروه واکنش و هماهنگی بین‌المللی برای قربانیان PS752» معرفی کرده‌اند در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند نتوانسته‌اند با ایران به توافق برسند.

در این بیانیه آمده است: «بر همین اساس، گروه هماهنگی تصمیم گرفته با ارجاع این مناقشه به دیوان بین‌المللی دادگستری در هر زمانی که عملی باشد اطمینان حاصل کند ایران بابت سرنگونی غیرقانونی پرواز شماره 752 هواپیمای اوکراین اینترنشنال پاسخگو خواهد شد.»

پرواز شماره پی‌‌ اس 752 18 دی‌ماه سال 1398 هنگام پرواز به مقصد کشور اوکراین در حوالی تهران سقوط کرد و تمامی 176 سرنشین این هواپیما جانشان را از دست دادند.

ایران اعلام کرد که پرواز شماره ۷۵۲ با شلیک اشتباه موشک سرنگون شده است. مسافران این هواپیما شهروندان ایران، کانادا، اوکراین، سوئد، افغانستان، انگلیس و آلمان بودند.

پس از وقوع این حادثه، رسیدگی قضائی همه جانبه به این پرونده بر اساس اصول صلاحیت سرزمینی، صلاحیت ذاتی و صلاحیت محلی و شخصی توسط سازمان قضائی نیروهای مسلح ایران آغاز شد.

بررسی این پرونده، یکی از مهم‌ترین، حساس‌ترین و پیچیده ترین‌ فرآیندهای قضایی چند سال اخیر کشور بوده است. از ابتدای وقوع حادثه، دادسرای نظامی بررسی های دقیق و همه جانبه را در چندین مرحله آغاز و در نهایت، این پرونده با صدور قرار جلب دادرسی برای ۱۰ نفر و صدور کیفرخواست به شعبه دوم دادگاه نظامی یک تهران ارجاع شد.

سرانجام رأی پرونده مربوط به این سانحه پس از 3 سال بررسی همه‌جانبه و برگزاری 20 جلسه دادگاه روز 27 فروردین صادر شد.

قابل ذکر است  با توجه به درخواست‌ برخی از شاکیان از دادگاه،  دادسرای نظامی مکلف شده است تا تحقیقات در مورد این پرونده را ادامه دهد و نسبت به تعقیب مقصر یا مقصرین احتمالی دیگر،  اقدام قانونی را معمول کند.

با وجود این، از زمان سقوط این هواپیما کشورهای غربی طرح فریب در خصوص آن را با هدف مسخ مخاطبان کلید زده و تلاش کردند ایران را به پنهان‌کاری در ارتباط با آن متهم کنند.

اقدام جدید کشورهای غربی بخشی از جنگ ترکیبی علیه ایران است که از مدت‌ها پیش علیه تهران پیگیری می‌شود. هر چهار کشور عضو این گروه در زمان اغتشاشات تلاش‌هایی را برای گسترش ناامنی در ایران انجام دادند.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات