صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۴۸۴۹۴

جنون نتانیاهو در جنین

دولت نتانیاهو که در داخل گرفتار بحران مشروعیت و فشار از سوی معترضان و رقبای خود است، بار دیگر به پروژه قدیمی امنیتی‌سازی فضا متوسل شده و سعی دارد با تداوم حملات جنون‌آمیز خود به اردوگاه جنین، افکار عمومی را به تهدید خارجی معطوف کند.

بار دیگر زنجیره حملات و درگیری‌های خونین در فلسطین از سر گرفته شد. ارتش رژیم صهیونیستی دوشنبه 12 تیرماه 1402 از زمین و هوا به شهر جنین در شمال کرانه باختری یورش برد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که بیش از هزار نظامی صهیونیست در این عملیات نظامی شرکت کرده‌ و تمامی تجهیزات جنگی، مانند پهپاد، بالگرد و موشک را به کار گرفته اند. به نوشته رسانه‌ها، نیروهای رژیم صهیونیستی به شکل گسترده‌ای زیرساخت‌های اردوگاه جنین را هدف قرار می‌دهند و آب و برق در این منطقه کاملاً قطع شده است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت فلسطین، در این حملات تا کنون 10 فلسطینی به شهادت رسیده و ۵۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند؛ همچنین در اثر حملات و خشونت رژیم صهیونیستی حدود 3 هزار نفر از اهالی جنین آواره شده‌اند. شایان ذکر است در اردوگاه جنین حدود 15 هزار فلسطینی زندگی می کنند.

 به نظر می رسد یکی از برنامه‌های دولت افراطی رژیم صهیونیستی، کوچ اجباری فلسطینی‌ها و مصادره اراضی آنان و شهرک‌سازی‌های جدید در مناطق گوناگون کرانه از جمله جنین است.

این نخستین باری نیست که دولت جدید رژسم صهیونیستی، کرانه و به ویژه جنین را آماج حملات خود قرار می‌دهد. اواخر خردادماه نیز جنین شاهد یورش ارتش صهیونیستی بود که به شهادت پنج فلسطینی منجر شد. در واقع بیش از یک سال است که درگیری‌های گسترده‌ای بین اشغالگران اسرائیلی و گروه‌های مسلح مقاومت در کرانه باختری در جریان است. نظامیان رژیم صهیونیستی به صورت مرتب به اهداف متفاوت در کرانه باختری، به ویژه در جنین و نابلس حمله کرده و نیروهای مقاومت فلسطینی با این حملات مقابله می‌کنند.

گردان‌های «قسام» شاخه نظامی جنبش حماس در اردوگاه جنین اعلام کرد که مبارزان این گردان برای نیروهای یگان موسوم به «ایعوز» در ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی مسجد انصار کمین کرده و ضربه سختی به آنان وارد کرده است. نیروهای مقاومت موفق شدند دو پهپاد رژیم صهیونیستی را سرنگون و تعدادی از نظامیان اشغالگر را مجروح کنند.

گردان‌های قدس و گردان جنین شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند، در جریان یورش امروز صهیونیست‌ها به جنین در منطقه «الدمج»، مبارزان مقاومت آنها را هدف قرار داده و شماری از آنها را به هلاکت رسانده‌اند. برخی منابع از هلاکت چهار نظامی صهیونیست و زخمی شدن شش نفر دیگر در عملیات‌های مقاومت در جنین خبر دادند؛ اما این خبر هنوز به طور رسمی تأیید نشده است.

این در حالی است که روزنامه عبری زبان «معاریو» تأکید کرد که حادثه کمین در نزدیکی مسجد انصار در اردوگاه جنین، مهم‌ترین اتفاق از آغاز حمله به جنین است. البته منابع عبری‌زبان هنوز شمار کشته‌ها و مجروحان خود در این کمین را اعلام نکردند، اما بر اساس گزارش روزنامه «یدیعوت آحارنوت» و به نقل از منابع امنیتی، ارتش رژیم اشغالگر با وجود اتخاذ تمامی تدابیر احتیاطی و امنیتی برای ورود به جنین و خروج بدون هزینه، متحمل خسارت زیادی شده است.

همچنین نظامیان صهیونیستی با استفاده از گلوله‌های جنگی به محل استقرار خبرنگاران تیراندازی کرده‌اند. این نخستین ‌بار نیست که نظامیان صهیونیستی خبرنگاران را هدف حمله قرار می‌دهند. بهار سال گذشته «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی- آمریکایی شبکه الجزیره در اردوگاه جنین با گلوله مستقیم نظامیان صهیونیستی به شهادت رسید. مطابق آمار، از سال ۲۰۰۰ تاکنون دست‌کم ۴۵ روزنامه‌نگار به دست رژیم اشغالگر به قتل رسیده‌اند.

بیشتر کشورهای منطقه حملات جنون‌آمیز دولت بنیامین نتانیاهو به جنین را محکوم کرده و «تور ونسلند»، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه ضمن خطرناک خواندن درگیری‌ها، گفته که با همه طرف‌ها در تماس است تا بتواند تنش‌ها را در جنین کاهش دهد.

به نظر می‌آید دولت نتانیاهو که در داخل گرفتار بحران مشروعیت و فشار از سوی معترضان و رقبای خود است، بار دیگر به پروژه قدیمی امنیتی‌سازی فضا متوسل شده و سعی دارد افکار عمومی را به تهدید خارجی معطوف کند. فشارها علیه نخست‌وزیر رژیم غاصب در حدی است که وی سرانجام لایحه اصلاح قضایی را پس گرفت؛ اما مخالفان هنوز بر سر موضوعاتی، چون پرونده فساد با او درگیر هستند.

از طرفی، تیم امنیتی و افراطی دولت نتانیاهو او را تحت فشار قرار داده و خواهان اجرای برنامه‌هایی، چون توسعه طلبی و شهرک‌سازی در کرانه باختری هستند. بنابراین حمله اخیر به جنین در راستای این برنامه‌ها انجام شده و راستگرایان افراطی اسرائیل سعی دارند موانع شهرک‌سازی را که به طور خاص در مقاومت سرسختانه جنین نمود یافته، سرکوب کنند.

جنین اکنون تبدیل به نماد مقاومت جوانان فلسطینی شده که با ظهور گروه‌های نوظهوری چون عرین‌الاسود(بیشه شیران) تبدیل به کابوس صهیونیست‌ها در کرانه باختری شده‌اند. از سوی دیگر، نیروهای مقاومت در کرانه شروع به ساخت موشک‌های دست‌ساز و خمپاره‌های 60 و 81 میلی‌متری نموده و به تازگی از موشک قسام رونمایی کرده‌اند. فلسطینی‌ها با پیشرفت در این روند می‌توانند تهدیداتی جدی علیه رژیم صهیونیستی رقم بزنند و معادلات کرانه را دگرگون کنند.
از این منظر، تداوم حملات رژیم صهیونیستی به جنین نتیجه‌ای جز انفجار اوضاع در این منطقه و سایر مناطق کرانه ندارد و رژیم غاصب ضمن آنکه بار دیگر خود را در قامت متجاوز و جنایتکار جنگی به نمایش می‌گذارد، متحمل خسارت‌های تازه‌ای از سوی مقاومت خواهد شد که به نوبه خود می‌تواند موجب تشدید اعتراضات داخلی در اسرائیل شود. 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات