صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۴۸۶۳۲

جنین؛ غزه‌ای دیگر برای صهیونیست‌ها

عملیات دو روزه علیه جنین تلفات انسانی و خسارت‌های مادی زیادی برای فلسطینی‌ها داشت، اما بدون شک مهم‌ترین پیامد این عملیات، شکست آشکار رژیم صهیونیستی در دستیابی به هدف بود.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ سید رضی عمادی

نظامیان رژیم صهیونیستی بامداد روز دوشنبه ۱۲ تیر دست به تجاوز گسترده و همه‌جانبه زمینی و هوایی علیه شهر جنین و اردوگاه آوارگان آن در شمال کرانه باختری زدند. این عملیات تجاوزگرانه به جنین تا شامگاه سه‌شنبه ادامه داشت. ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای پایان عملیات نظامی ۴۴ ساعته خود را علیه شهر و اردوگاه جنین اعلام کرد. در این نوشتار به اختصار علل و پیامد‌های عملیات دو روزه جنین بررسی می‌شود.

جنگ در هفتادمین سالگرد تأسیس اردوگاه
اردوگاه جنین در سال ۱۹۵۳ تأسیس شد و ۷۰ سال از ساخت این اردوگاه می‌گذرد. در هفتادمین سالگرد تأسیس اردوگاه جنین، جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه این شهر و این اردوگاه افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد. این دومین حمله بزرگی بود که در دو دهه اخیر علیه جنین انجام شد. سال ۲۰۰۲ نیز صهیونیست‌ها در واکنش به عملیات شهادت‌طلبانه یک جوان، به جنین حمله کردند و طی ۱۵ روز ۵۲ فلسطینی را شهید و تمام جنین را تخریب کردند و از بین بردند. این بار پس از دو دهه، بار دیگر صهیونیست‌ها جنگ دیگری را بر جنین تحمیل کردند و طی ۴۴ ساعت ضمن به شهادت رساندن ۱۳ فلسطینی از جمله ۴ کودک، ۸۰ نفر را نیز زخمی کردند. نظامیان رژیم اشغالگر بیمارستان‌ها، تیم‌های نجات و آمبولانس‌ها را طی درگیری دو روزه مورد هدف قرار دادند و مانع از حرکت آن‌ها می‌شدند. همچنین حدود ۱۳۰۰۰ نفر را در اردوگاه محاصره و حدود ۴۰۰۰ نفر را هم از جِنین آواره کرد‌ه‌اند.

علل جنگ ۴۴ ساعته
علاوه بر بحران‌های داخلی که کابینه نتانیاهو در اراضی اشغالی مواجه است، مطابق اظهارنظر‌هایی که مقامات مختلف و رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند از بین بردن زیرساخت‌های مقاومت در جنین علت اصلی این عملیات دو روزه بود. طی دو سال اخیر مقاومت در جنین گسترده‌تر و قوی‌تر شده است. گردان جنین در مارس ۲۰۲۱ تشکیل شد و اعضای آنرا جوانانی که تشکیل می‌دهند که بین ۱۸ تا ۲۵ سال سن دارند. این جوانان عزم و اراده قوی برای مقاومت در مقابل صهیونیست‌ها دارند. تعداد فزاینده‌ای از جوانان فلسطینی در مواجهه با عملیات نظامی فزاینده رژیم صهیونیستی و تلاش برای گسترش شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری علیه این رژیم اسلحه به دست گرفته‌اند. جنین در کنار غزه به نماد اصلی مقاومت فلسطین تبدیل شده است. گردان‌های جنین تنها یکی از گروه‌هایی هستند که به تازگی ظهور کرده‌اند. از سوی دیگر، فاصله نزدیک جنین با اراضی اشغالی و همچنین با قدس سبب نگرانی شدید صهیونیست‌ها از قوی شدن مقاومت در جنین شده است.

پیامد عملیات دو روزه؛ شکست آشکار رژیم اشغالگر
عملیات دو روزه علیه جنین تلفات انسانی و خسارت‌های مادی زیادی برای فلسطینی‌ها داشت، اما بدون شک مهم‌ترین پیامد این عملیات، شکست آشکار رژیم صهیونیستی در دستیابی به هدف بود. این رژیم بدون اینکه بتواند به پایگاه‌های مقاومت در جنین دسترسی پیدا کند یا آن‌ها را تخریب کند، مجبور شد از جنین عقب‌نشینی کند. علاوه بر این، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت هم نوشت ارتش اسرائیل از لیست بلند بالای افراد تحت تعقیب شاباک، تنها توانسته ۳۰ نفر را در جنین بازداشت کند که این ضعف کابینه نتانیاهو در مدیریت اوضاع در کرانه باختری را نیز نشان داد.
موضوع مهم‌تر اینکه رژیم صهیونیستی با عملیات دو روزه و تخریب گسترده منازل و زیرساخت‌ها در جنین سعی داشت این پیام را به مردم فلسطین به خصوص در کرانه باختری منتقل کند که این ویرانی سرنوشت هر کسی خواهد بود که از مقاومت حمایت کند. با این حال، این ویرانی نه تنها سبب هراس فلسطینی‌ها نشده بلکه عزم آن‌ها را برای تقویت مقاومت افزوده است. سال ۲۰۰۲ جنین به کلی تخریب شده بود، اما توسط مردمش بازسازی شد و اکنون نیز بلافاصله پس از عملیات دو روزه، بازسازی جنین آغاز شد تا مشخص شود که مقاومت در این شهر ریشه دارد.

نتیجه
عملیات دو روزه علیه جنین که در سایه سکوت مدعیان حقوق بشر انجام شد، نشان داد که تصور و برداشت رژیم صهیونیستی از یک بعد درست و از بعد دیگر نادرست است. از این جهت درست است که مقاومت قوی‌تر شده و جنین نیز به غزه‌ای دیگر تبدیل شده است. از این جهت نادرست است که رژیم صهیونیستی با حمله علیه یک شهر فلسطین نمی‌تواند مقاومت را از بین ببرد. روزنامه «هاآرتص» ضمن اذعان به عدم تحقق اهداف تل‌آویو در درگیری‌ها نوشت: «این‌گونه عملیات‌ها این توهم خطرناک را ایجاد می‌کنند که ارکان اصلی مقاومت فلسطین در یک اردوگاه یا در یک شهر وجود دارند و می‌توان پایه‌های آن را با یک ضربه از بین برد.» در واقع، این روزنامه صهیونیستی از بین بردن مقاومت را به یک توهم خطرناک تشبیه کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات