صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۴۸۴۹۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 13 تیرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یک بخشی از این تمسک به ولایت، قلبی است یعنی شما قبول دارید ولایت را؛ خیلی هم خوب است، خیلی هم لازم است، بلاشک مؤثر هم هست اما همه‌ تمسک، این نیست؛ تمسک این است که ما نگاه کنیم و این صفاتی که برای ما قابل دنبال‌گیری است، در زمینه‌ صفات بشری، در زمینه‌ صفات مربوط به اداره جامعه و حکومت و غیره، و اینها از ما برمی‌آید، [البته] در حد آن بزرگوار و کمتر از او نمی‌رسیم اما می‌توانیم در این جهت حرکت بکنیم؛ این کارها را باید بکنیم؛ آن ‌وقت این شد تمسک به ولایت امیرالمؤمنین.(1395/6/30) *میلاد دهمین واسطه فیض خداوند، آیت روشن رستگاری، امام علی‌ النقی الهادی(علیه‌السلام) را تبریک می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز
روح و حقیقت غدیر
عید غدیر خم که در مکتب اهل بیت(علیه‌السلام) و ادبیات شیعه از آن با عنوان «عیدالله الاکبر» یاد کرده‌اند را می‌توان سرفصلی نو در سیاست‌ورزی و ارائه الگوی حکومت دینی دانست. در این روز خداوند متعال با تثبیت ضابطه حکمرانی اسلامی و تعیین مصداق ولایت و رهبری جامعه، دین خود را کامل و نعمتش را بر آدمیان تمام نمود و «اسلام با ولایت» را به عنوان دین مطلوب و مورد رضایت خود برای هدایت بشریت معرفی نمود.
برای فهم دقیق حماسه غدیر باید به این مقدمه توجه نمود که اسلام آخرین و کامل‌ترین نسخه هدایت بشری است که از طریق خاتم‌النبیین(ص) ارائه گردیده است. نگاه اسلام نگاهی فردگرایانه و تلاش برای هدایت معدودی از مردم در یک زمان و مکان خاص نیست، بلکه اسلام آن نسخه شفابخشی است که برای هدایت تمام بشریت در همه زمان‌ها و مکان‌ها آمده است. لازمه چنین هدایتی داشتن اقتدار و توانایی اثرگذاری بر تمام ابعاد جامعه است. چنین دینی نمی‌تواند نسبت به مهم‌ترین نهادهای اجتماعی اثرگذار بر سرنوشت آدمیان بی‌توجه باشد. چطور می‌توان در جامعه‌ای که حاکمیت و ساختار و کارگزاران آن مبتنی بر شرک و بی‌خدایی چینش شده، انتظار داشت که توده‌ها و اکثریت جامعه به سمت اهداف دین که نجات انسان از اسارت‌های درونی و بیرونی از طریق عبودیت و بندگی و اطاعت خداوند متعال است حرکت کنند!؟ لذا دین برای تحقق اهداف خود نمی‌تواند نسخه‌ای برای حکومت و اداره جامعه نداشته باشد.
غدیر فراتر از آن آمده است تا این حقیقت را آشکار سازد که تنها شایستگان حق حاکمیت دارند و حکومتی که مبتنی بر صلاحیت‌ها اسلامی شکل نگیرد، نامشروع خواهد بود. به واقع غدیر بنیانگذار قاعده و معیار در حکومت‌داری است و این ویژگی‌ها را در سه‌گانه فقاهت و عدالت و درایت منحصر می‌کند. از سویی دیگر غدیر با معرفی اميرالمؤمنين(ع) به عنوان اسوه و الگوی حاکمیت، مسئله‌ چگونگی حکمرانی را نیز تعیین تکلیف کرده است. در این الگو اگر اهداف حکومت اسلامی را تحقق چهارگانه عدالت، امنیت، رفاهت، معنویت بدانیم، مکتب غدیر این حقیقت را آشکار می‌سازد که این مهم از طریق آموزه‌هایی چون تحقق تمسک به شرع مقدس، اجرای حدود الهی، مردم‌سالاری دینی، عدالت‌ورزی حاکمان و کارگزارن نظام اسلامی، اولویت دادن به محرومان و مستضعفان و... ممکن خواهد بود.
در دنیای جاهلیت ثانی که نفسانیت و اهواء آدمی خود را در قالب خرد ابزاری و نظام لیبرال دموکراسی غرب صورت‌بندی کرده است، تنها راه تحقق عدالت و آزادی و امنیت و سعادت بشری بازگشت و تمسک به غدیر خواهد بود.  
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
خلق بحران برای گذار از بحران
تحولات سرزمین‌های اشغالی با خبرها و حوادث در هم تنیده‌ای روبه‌روست. اما ما شاهد دو بحران همزمان هستیم. بحران اول اینکه مخالفان نتانیاهو قصد در خانه نشستن ندارند و دوباره به کف خیابان‌ها برگشته‌اند؛ اما به نظر می‌رسد این دفعه با خشونت بیشتری در کف خیابان خواهند بود. ایهود اولمرت نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در هشداری به نتانیاهو، شهرک‌نشینان را به آمدن به خیابان دعوت کرده و گفت: «آنچه ضروری است، رفتن به مرحله‌ بعد است. یعنی حرکت به سمت جنگ و جنگ به معنی نبرد رو در رو است، با حرف زدن نمی‌شود، جنگ را مدیریت کرد... اعتراضات باید مسیر خود را تغییر دهد و از حالت اعتراضات آرام و متمدنانه خارج شود،‌ به سمت اعتراضاتی که همراه با نافرمانی است.»
همزمان با این هشدارهای اپوزیسیون بود که ارتش رژیم صهیونیستی بامداد روز دوشنبه حمله‌ای همه‌جانبه را به جنین واقع در کرانه باختری آغاز کرد و از زمین و هوا، به این شهر و اردوگاه آن یورش برد که با مقاومت پرقدرت نیروها و گردان‌های فلسطینی روبه‌رو شد. وزارت بهداشت فلسطین عصر روز گذشته اعلام کرد 9 فلسطینی در حملات اشغالگران صهیونیست‌ها صبه کرانه باختری به شهادت رسیدند. این وزارتخانه بیان کرد 8 نفر از این افراد در حمله به جنین به شهادت رسیدند و یک نفر هم در شهر بیره به ضرب گلوله اشغالگران صهیونیستی شهید شده است. وزارت بهداشت فلسطین شمار مجروحان را بیش از 50 نفر اعلام کرد.
نکته تحلیلی؛ بررسی رفتار رژیم صهیونیستی در گذشته حاکی از آن بوده است که «برای حل یک بحران، بحران جدیدی ایجاد می‌کند.» در حال حاضر رژیم در تشکیل و یک ‌دست کردن دولت دچار بحران است و تحت‌ فشار از سوی رقیب قرار دارد لذا تلاش می‌کند با ایجاد بحران نظامی بحران اولیه را مدیریت کرده و حواس‌ها را از موضوع پرت کند؛ از طرف دیگر بتواند از دل این بحران برای خود فرصتی فراهم کند. در روزهای اخیر بیست‌وششمین هفته اعتراضی در مناطق اشغالی با حضور 280 هزار نفر برگزار شد و معترضان توانستند فردوگاه بن گوریون تل‌آویو را به تسخیر خود در آورند. ماه‌هاست رژیم صهیونیستی با یک بن‌بست سیاسی روبه‌رو شده است و شکاف‌های عمیق به دلیلی اختلاف‌نظرهای گسترده در این رژیم سر باز کرده است و می‌تواند زمینه‌ساز جنگ داخلی صهیون علیه صهیون باشد.
اما نکته‌ای که در این موضوع مغفول مانده است قدرتمندتر شدن مقاومت است. در سال‌های اخیر نسل جدیدی از فلسطینی‌ها ظهور کرده‌اند که خواهان مقابله مسلحانه با ارتش رژیم صهیونیستی هستند که مهم‌ترین این گروه‌ها، جنبشی به نام عرین‌الاسود، «بیشه شیرها» است. در یک نظرسنجی که سال گذشته میلادی انجام شد، مشخص شد که نیمی از جمعیت کرانه باختری و غزه، از انتفاضه جدید حمایت می‌کنند و از هر 10 نفر، هفت نفر طرفدار عرین‌الاسود هستند.
اتحاد محور مقاومت: امروز همه مقاومت گروه‌های فلسطینی در کنار هم ایستاده‌اند و به ‌صورت یکپارچه از هویت و سرزمین خود دفاع می‌کنند که همین موضوع، رمز پیروزی و استمرار مقاومت آنان در برابر صهیونیست‌ها شده است. چرا که مردم فلسطین متوجه شده‌اند که مسئله فلسطین با کوتاه‌ آمدن‌ها و سازش و دل بستن به وعده‌‌های دولت خودگردان یا صهیونیست‌ها حل‌شدنی نیست و «مقاومت»، تنها راه‌ حل مسئله قدس است.
 
 
▼ خبر ویژه
پیش‌بینی قطری‌ها از تجارت آینده ایران و عربستان
پایگاه العربی الجدید قطر نوشت: «ارزش مبادلات تجاری عربستان و ایران در سال 2016 حدود 300 میلیون دلار بود و پس از قطع روابط دو کشور بسیار کمتر شد اما با این حال پیش‌بینی می‌شود که مشارکت اقتصادی فعلی بین تهران و ریاض از ارزش مبادلات تجاری ایران و امارات فراتر رود.»
 
 
▼ اخبار 
1ـ لو رفتن جاسوس‌خانه موساد در ترکیه
 ایتامار آیخنر گزارشگر امنیتی گزارش داد آژانس اطلاعاتی ترکیه MIT مدعی شد که پس از ماه‌ها تجسس مخفیانه، «شبکه ارواح» متشکل از 56 عامل را کشف کرده است که در این کشور در خدمت موساد و ردیابی شهروندان غیرترک هستند. بنا به ادعای ترکیه، بازداشت‌شدگان به جنایات خود اعتراف کردند. به گفته ترک‌ها، این 56 عامل با 9 شبکه مختلف مرتبط بودند که همگی توسط موساد از تل‌آویو رصد می‌شدند و توانایی فعالیت در عرصه بین‌المللی را داشتند. اسناد اطلاعاتی ترکیه نشان داد که مأموران از طریق روش‌های مختلف نظارتی، حرکت خودروها با استفاده از GPS و هک کردن شبکه‌های محافظت شده با رمز عبور با استفاده از وای‌فای و دستگاه‌های ردیابی موقعیت، اطلاعات مربوط به خارجی‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. این شبکه شامل شهروندانی از چندین کشور در خاورمیانه می‌شد و از وب‌سایت‌های جعلی مختلف، به چندین زبان‌ـ به‌ ویژه عربی‌ـ برای به دست آوردن مکان‌ها و آدرس‌های IP استفاده می‌کرد. تمامی ارتباطات بین آنها در ترکیه و خارج از کشور از طریق خطوط تلفن همراه انجام می شد که متعلق به افرادی با هویت جعلی در اسپانیا، انگلیس، سوئد، آلمان، مالزی، اندونزی و بلژیک است.
 
2ـ وضعیت شکننده قیمت دلار
عرضه ارز توسط بانک مرکزی در مرکز مبادله به اعداد قابل توجهی مانند 248 میلیون دلار رسیده که در 4 ماه اخیر تنها یک بار دیگر تکرار شده است. این مهم نشان می‌دهد تقاضا‌ی درشت بازار که عمدتا مربوط به واردکنندگان بوده فعلا از سوی بانک مرکزی پاسخ داده شده و تقاضای خرد نیز در بازار غیر رسمی بسیار کمرنگ شده است. افت تقاضای خرد نیز منجر به رکود معاملات غیر رسمی و کاهش انتظارات قیمتی در بازار ارز شده است. در حال حاضر بر اساس اعلام کارشناسان با افت دلار به زیر 50 هزار تومان، این هشدار به فعالان داده شد که در حال حاضر قیمت در وضعیت بسیار شکننده‌ای قرار داشته و ممکن است مثل همان یک روزی که از 50 به 47 هزار تومان رسید، اعداد پایین‌تری را نیز به خود ببیند.
 
3ـ افت حدود 9 درصدی ارزش صادرات در 3 ماه 1402
تازه‌ترین داده‌های گمرک حاکی از این است که در سه ماه نخست امسال، صادرات غیرنفتی کشور به 12 میلیارد و 462 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 8/84 درصد کاهش ارزش را نشان می‌دهد. در این مدت بیشترین میزان صادرات ایران به مقصد کشورهای «چین»، با رقمی حدود سه میلیارد و 540 میلیون دلار و سهم 28/4 درصدی از کل ارزش صادرات، «عراق» با دو میلیارد و 349 میلیون دلار و سهم 18/85 درصدی، «ترکیه» با یک میلیارد و ۷۳۵ میلیون دلار و سهم 13/92 درصدی، امارات متحده عربی با یک میلیون و 343 میلیون دلار و سهم 10/78 درصدی و هند با 489 میلیون دلار و سهم 3/92 درصدی از کل صادرات، صورت گرفته است.
 
4ـ دست آلمان در پوست گردوی اوکراین
آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان اخیرا گفته است: «به صراحت می‌گویم معلوم نیست در آنجا چه اتفاقی می‌افتد. هنوز مشخص نیست چه اتفاقی برای بازیگران مختلف در روسیه می‌افتد. وقایع اخیر آشکارا فقط یک پرده از این نمایشنامه روسی بود.» گرچه مقامات آلمانی همواره خود را مسلط بر مناسبات داخلی کشورهای مختلف دنیا دانسته‌اند، اما این بار، وزیر خارجه دولت آلمان نتوانسته سردرگمی خود را درباره تحولات روسیه کتمان کند. از آن سو؛ این سخنان بربوک، بیانگر آشفتگی برلین نسبت به پایان یافتن 24 ساعته بحران داخلی در روستوف و مسکو است، چه، محاسباتش مانند دیگر اعضای ناتو برای ماهی‌گیری طولانی‌مدت از این آب گل‌آلود شده غلط از آب درآمد.
 
 
▼ اخبار کوتاه
پاسخ سردار به یک شبهه قدیمی/ سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در همایش «تجلی اخلاص» به مناسبت سالروز آزادسازی مهران گفت: «در این الحاق‌هایی که انجام می‌دادیم یک کامنت گذاشته بودند که حالا مردم معیشت ندارند شما دم از ناو و موشک می‌زنید البته به نظر من کار منافقین بود. 90 درصد تجارت کشور از طریق دریا انجام می‌شود؛ اگر ناو و موشک نباشد معیشتی وجود نخواهد داشت. افتخار می‌کنیم ناو ساموئل رابرت آمریکایی را به نوعی غرق و غیرعملیاتی کردیم.
 
یک بام و دو هوای یورونیوز/ کاربران فضای مجازی تیترهای اینستاگرام یورونیوز فارسی در هفته اول اعتراضات فرانسه در مقایسه با سال گذشته در ایران را با هم به مقایسه گذاشتند. در حالی که رسانه‌های غربی تمایل داشتند در آتش اغتشاشات سال گذشته ایران بدمند ولی در اوج اعتراضات فرانسه با درج عکس یک گربه به تبلیغ اپلیکیشنی که درد گربه‌های خانگی را تشخیص می‌دهد پرداخته است.
 
فرق داره پدرت کی باشه/ چکسون هینکل فعال آمریکایی در توئیتی نوشت: «پسر بشار اسد به تازگی با درجه ممتاز از دانشگاه دولتی مسکو فارغ‌التحصیل و مدرک کارشناسی ارشدش در رشته ریاضیات را دریافت کرد. اما پسر بایدن به تازگی در حال فیلمبرداری از خودش در حال کشیدن کراک پشت فرمان و رانندگی با سرعت 172 مایل در ساعت در مسیر لاس‌وگاس دستگیر شد!»
 
سقوط آمریکا از زبان ترامپ/ ترامپ در اظهارنظری به دلارزدایی از بازار جهانی و سقوط آمریکا اشاره کرده و گفت: «ایالات متحده در یک آشفتگی کامل است. ارز ما در حال سقوط است و به ‌زودی دیگر ارز استاندار جهان نخواهد بود. این بزرگ‌ترین شکست آمریکا در 200 سال گذشته خواهد بود. ما در حال افول هستیم.»
 
بزرگ‌ترین تهدید جهانی چیست؟/ ریچارد هاس بعد از 20 سال ریاست بر شورای روابط خارجی و بعد از سال‌ها حمایت ویرانگر از جنگ‌ها و مداخلات آمریکا در افغانستان، عراق، لیبی، یمن و سوریه، در مصاحبه با نیویورک تایمز اعتراف کرد: «بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت جهان نه چین، روسیه یا ایران بلکه آمریکاست.»
 
هارد منافقین در تهران/ رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در و توئیتی تلویحا از آغاز بازیابی اطلاعات، شناسایی رابطان و هسته‌های تخریب با استفاده از هاردها و کیس‌های کامپیوتری ضبط‌ شده از منافقین در آلبانی خبر داد.
 
دیوار به دیوار صهیونیست‌ها/ شبکه 14 رژیم صهیونیست‌ها با ابراز ناراحتی از افزایش روابط منطقه‌ای ایران با کشورهای منطقه گفت: «ایران از همه مرزها به ما نزدیک می‌شود و حالا نوبت مصر است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات