فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۴۸۵۶۷

ایرانیان به استقبال بزرگ‌ترین جشن ملی غدیر می‌روند

روز ۱۸ ماه ذی‌الحجه مصادف با عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان جهان است. روزی که پیامبر(ص) در بازگشت از حجةالوداع، علی ابن ابیطالب(ع) را به جانشینی و امامت پس از خود معرفی کردند. این روز آغاز امامت امیرالمومنین(ع) است. هرسال به این مناسبت جشن‌های متعددی در سراسر کشور در قالب‌ هیأت‌ها برگزار می‌شد، اما سال گذشته برگزاری جشنی با عنوان «مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر» در تهران فضای جدیدی از برگزاری جشن و گرامیداشت این روز بزرگ را رقم زد.


تصویری از میدان ولیعصر(عج) در برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر سال قبل

۳ میلیون نفر سال قبل در مهمانی غدیر شرکت کردند

«مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر» در سال ۱۴۰۱ حدفاصل چهارراه پارک وی تا میدان ولیعصر(عج) تهران برگزار شد. ساسان زارع سخنگوی ستاد مردمی این جشن می‌گوید: «سال گذشته براساس افکارسنجی‌ها، ۳ روز مانده به مراسم، پیش‌بینی حضور ۸۰۰ هزار نفر را داشتیم که در نهایت براساس اعلام پلیس راهور و مرکز کنترل ترافیک ۳ میلیون نفر شرکت کردند. خیابان ولیعصر(عج) از نظر برگزاری تجمعات اتفاق جدیدی بود و تصویر متفاوتی داشت. از سوی دیگر رویکرد شمال به جنوب هم برای ما اهمیت داشت، اما این خیابان کشش جمعیت را نداشت.»


ساسان زارع، سخنگوی ستاد مردمی مهمانی ۱۰ کیلومتری

تقدیر رهبر انقلاب از برگزاری مهمانی غدیر

برگزاری این جشن با استقبال بسیار مردم تهران و خانواده‌ها مواجه شد و ساعات خوشی را برای مردم رقم زد. خدمات‌رسانی موکب‌ها، اجرای سرود و نمایش‌های مفرح از برنامه‌های سال قبل موکب‌ها بود. این جشن به قدری مورد استقبال و توجه قرار گرفت که مقام معظم رهبری هم از برگزاری آن تقدیر کردند و تذکر دادند که اصل حال خوش مردم به بهبود شرایط اقتصادی است اما این جشن‌ها هم موثر است و آن‌ها را جدی بگیرید.

برگزاری جشن کیلومتری غدیر در ۲۴ مرکز استان و ۷۰ شهرستان

سال گذشته و بعد از برگزاری مهمانی غدیر، خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «تجربه مهمانی ۱۰ کیلومتری تهرانی‌ها که قابل تکثیر در سراسر کشور است» نقاط قوت و ضعف برگزاری این جشن را بررسی کرد و پیشنهاد داد که باید برگزاری این جشن را به استان‌های دیگر کشور هم بُرد. پیشنهادی که در جلسات کارشناسی برگزاری این جشن مردمی هم مورد تاکید و توافق قرار گرفت تا جایی که امسال در ۲۴ مرکز استان و ۷۰ شهرستان ایران اسلامی، جشن کیلومتری غدیر بناست برگزار شود.

۱۳۰۰ موکب پذیرای مهمانی تهران

«جشن ۱۰ کیلومتری غدیر» امسال در تهران بناست از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی برپا شود که از نظر فضا و وسعت عرضی از خیابان ولیعصر(عج) فضای بهتری دارد. طبق اعلام ستاد مردمی این جشن، مسیر امسال گنجایش ۱۳۰۰ موکب را دارد اما تا ۱۳ تیرماه قریب به ۲۳۰۰ موکب اقدام به ثبت نام کردند. چهار استیج ویژه برای برگزاری برنامه‌های شاد و متنوع در میدان امام حسین(ع)، میدان فردوسی، میدان انقلاب و چهارراه بهبودی در نظر گرفته شده است. ۶۰ استیج نیز در مسیر «مهمونی ۱۰ کیلومتری» به خدمات دهی فرهنگی متنوع و شاد اقدام خواهد کرد. در مسیر اتوبوس‌های تندرو هم شهربازی ۱۰ کیلومتری برای کودکان راه خواهد افتاد. جشن تهران از ساعت ۱۸ روز ۱۶ تیرماه آغاز می‌شود و تا ساعت ۲۲ ادامه خواهد داشت.

 

تمهیدات ترافیکیِ مهمانی ۱۰ کیلومتری تهران در عید غدیر

جشن ۱۸ کیلومتری عید غدیر در استان همدان

در ۲۴ مرکز استان و ۷۰ شهرستان جشن‌هایی با عنوان مهمانی کیلومتری بناست برگزار شود؛ یکی از استان‌های فعال در برگزاری این مهمانی همدان است که بناست مهمانی ۱۸ کیلومتری برپا کنند. حجت‌الاسلام محمد هادی نظیری مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان می‌گوید: «امسال با افتخار و همت جدی مردم، مساجد، پایگاه‌های بسیج، هیأت‌ها و... شاهد برگزاری ۱۸ کیلومتر جشن خیابانی در ا‌ستان همدان خواهیم بود. بازسازی واقعه غدیر، خطبه خوانی، برگزاری پویش‌های متعدد، نور افشانی، نذر قربانی، آزادی زندانیان و اهدای جهیزیه از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای عید غدیر است.»

 پخت و توزیع بیش از ۵۰۰ هزار پرس غذا در بین مردم همدان در این جشن برنامه‌ریزی شده است.

برپایی مهمانی یک کیلومتری غدیر در رشت

برای نخستین بار قرار است در شهر رشت در روز عید غدیر از میدان بسیج تا ابتدای پیاده‌راه فرهنگی شهدای ذهاب به مدت ۲ شب و با مشارکت گروه‌های مردمی در شب و شام عید غدیر جشن برپا شود. یکی از تصمیمات اتخاذ شده در خصوص برپایی جشن‌ عید غدیر در این شهر، استفاده از ظرفیت مواکب گیلان است؛ به گونه‌ای که قرار است ۳۰ ایستگاه صلواتی توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و با مشارکت گروه‌های مردمی تدارک دیده شود. این جشن از ساعت ۲۰ در گیلان برپا می‌شود.

جشن کیلومتری عید غدیر در حاشیه شهر مشهد برگزار می‌شود

این جشن همزمان با روز عید غدیر در بزرگراه بابانظر و خیابان مهرآباد از ساعت چهار بامداد الی ۲۴ برگزار خواهد شد. این برنامه با قرائت دعای ندبه در حاشیه شهر مشهد آغاز خواهد شد. سخنرانی، برگزاری جنگ شادی، اکرام سادات و قرعه‌کشی و اهدای جوایز از برنامه‌های این جشن خواهد بود. در این جشن کیلومتری غرفه‌های متعددی از جمله پذیرایی و سقاخانه ساقی کوثر و همچنین خدمات شادمانه شامل ایستگاه بازی، ایستگاه ورزشی، ایستگاه مسابقه، ایستگاه گریم کودکان، ایستگاه کارتینگ و ایستگاه چرخ و فلک دستی فعال خواهد بود. همچنین ایستگاه مشاوره، پاتوق دخترانه، ایستگاه مجری‌گری و گویندگی و ایستگاه پیرایش مردانه به صورت رایگان برپا می‌شود.

علاوه بر این پایگاه سیار انتقال خون، تماشاخانه سیار، ایستگاه یونیت دندانپزشکی و بینایی‌سنجی نیز در حاشیه این جشن برگزار خواهد شد و کارشناسان اورژانس برای کنترل دیابت، فشار خون و شاخص بی‌ام‌آی خدمت‌رسانی خواهند کرد.

برگزاری جشن عید غدیر در چهارمحال و بختیاری

در تمامی روستاها و شهرهای استان چهارمحال و بختیاری برنامه‌ریزی در جهت برپایی عید غدیر انجام شده است و امسال همه مردم پای کار آمده‌اند تا این جشن را با شکوه برگزار کنند. بازسازی واقعه غدیر و دیگر برنامه‌ها در برخی شهرها و روستاها از جمله سامان و بن، ۲۳ روستای حاشیه زاینده رود و … پیگیری شده و در روز عید برنامه‌های پرمحتوایی اجرا خواهد شد. برپایی ۲۰۰ موکب در خیابان آیت‌الله کاشانی شهرکرد از مهم‌ترین برنامه روز عید غدیر است که همه مردم و مسئولین در اجرای آن نقش داشته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در این خصوص می‌گوید: «جشن‌های خیابانی غدیر با محوریت خیابان کاشانی شهرکرد با برپایی ۲۰۰ موکب برگزار خواهد شد.»

شیراز غرق در جشن و سرور غدیر

در استان فارس بناست برنامه‌های متعددی در روز عید غدیر برگزار شود. برنامه شاد پیمایی «مهمونی» قرار است همزمان با عید سعید غدیر خم در پارک شهر آباده برگزار می‌شود. این برنامه قرار است از میدان مرکزی شهر آباده آغاز شده و تا پارک شهر ادامه پیدا کند. همچنین در شهرستان پاسارگاد هم برنامه شادپیمایی برگزار می‌شود. این مراسم قرار است در خیابان امام زاده حسین (ع) و همزمان با عید سعید غدیر خم برگزار شود.

«همیشه امیر» ویژه برنامه نمایش‌های آئینی و سنتی به مناسبت عید غدیر است که در شیراز اجرا می‌شود. شبیه خوانی و بازسازی واقعه غدیر برنامه‌ای است که همراه با اجرای تئاتر عروسکی سنتی شیراز در این آئین برگزار می‌شود. برپایی ایستگاه صلواتی حضرت فاطمه (س)، جنگ شادی و نورافشانی، کرسی‌های مشاوره رایگان و کلاس آموزش خانواده و مهد و کلاس خلاقیت کودکان از دیگر عناوین ویژه برنامه «همیشه امیر» است. این برنامه روزهای پنج شنبه و جمعه همزمان با نماز مغرب و عشا در بلوار شاهد، ابتدای پیاده راه سلامت پذیرای محبان و شیفتگان مولا امیرالمومنین (ع) برگزار می‌شود.

برگزاری مهمانی بزرگ غدیر در بیرجند با برپایی ۲۰ موکب

به گفته حجت الاسلام محمد قناعت معاون تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، عصر روز پنج شنبه در بیرجند حدفاصل میدان شهدا تا میدان اول مدرس با برپایی ۲۰ موکب، جشن بزرگ غدیر برگزار می‌شود. برپایی ایستگاه‌های صلواتی، موکب ها و … از جمله برنامه‌هایی است که در ایام عید غدیر در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

«مهمونی غدیر کاشونیا» به مناسبت عید غدیر برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام مهدی بصیرتی رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان می‌گوید: مردم این شهر بنادارند یکی از مهمترین آئین‌های عید غدیر یعنی اطعام دادن را تحت عنوان «مهمونی غدیر کاشونیا» در عصر روز عید غدیر برپا کنند. بلوار نماز شهر کاشان در این روز میدان مردم و محبان خاندان عصمت و طهارت است.

پیش بینی می‌شود با حضور مجموعه‌ها و مواکب مردمی بیش با بیش از ۴۵ هزار پرس غذای کرم، دو هزار لیتر شربت و ۵۰۰ کیلوگرم میان وعده از مردم پذیرایی شود.

 

۶ شهر لرستان میزبان مهمانی بزرگ غدیر

«مهمانی بزرگ غدیر» در تاریخ ۱۶ تیرماه امسال در مرکز لرستان برگزار می‌شود، همه موکب‌ها، دستگاه‌های خدمات‌رسان، اقشار مختلف مردم و… برای برگزاری این مهمانی بزرگ پای‌کار آمده‌اند تا شاهد برگزاری جشن بزرگ و سه‌کیلومتری عید غدیر خم با حضور عموم مردم در شهر خرم‌آباد و بلوار شورای این شهر باشیم. مهدی قدرتی مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان می‌گوید: «برگزاری این مهمانی برای شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، کوهدشت، دورود، سلسله و دلفان طراحی شده است.»

۱۰ هزار محله کشور در روز عید غدیر مهمانی برپا می‌کنند

در قالب طرح مهرواره محله همدل امسال همزمان با عید غدیر و برگزاری مهمانی‌های کیلومتری در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، در ۱۰ هزار محله کشور هم به عشق امیرالمومنین علی (ع) به دست مردم و با محوریت مسجد مهمانی‌ برپا می‌شود.حجت‌الاسلام مهرداد جعفری دبیر این طرح می‌گوید: «در این مهمانی، امام محله، بانوی فعال مسجدی، بسیجی، جهادی، هیأتی و... تلاش می‌کنند با کمک مردم و با انجام اموری از قبیل اطعام، هدیه اسباب بازی به کودکان، ایستگاه صلواتی و پخش شیرینی و شربت، برپایی جشن و سرود و مولودی‌خوانی و همچنین گره‌گشایی از مردم محله به عشق علی(ع) عید غدیر را گرامی بدارند و شکر آن را به جای آورند.»

امروز اولویت دشمن هدف قرار دادن امید مردم ایران است. قطعاً این جشن و رویداد‌ها به دلیل پیوندی که با خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام دارد امید افزا، نشاط آفرین و موجب انسجام اجتماعی است. حب امیرالمومنین علیه‌السلام در دل همه مردم است و این رویداد محبان امام علی علیه‌السلام را گردهم جمع می‌کند تا ساعت خوشی را سپری کنند. شاد کردن دل مردم با گره خوردن به نام امام علی(ع) یکی از اهداف برگزاری این جشن در سطح کشور است.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات