صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۴۸۷۱۴

هدف آمریکا از ایجاد بحران برق در عراق چیست؟

آمریکا با وجود تعهد عراق به پرداخت مستمر و بدون وقفه بدهی گازی به ایران، با ممانعت از رسیدن پول خرید گاز به تهران، کارت تحریم ایران را به عنوان سلاحی علیه عراق و مردمش استفاده می‌کند. 

در همین باره وبگاه عراقی «المعلومه» با انتشار یادداشتی نوشت: واشنگتن در حال سوءاستفاده از دمای بالا و افزایش تقاضای انرژی در عراق است تا آسایش مردم عراق را که خواستار حل هر چه سریع‌تر بحران برق هستند، بر هم بزند. تحلیلگران این اقدام خبیث آمریکا را تلاش مجدد آن برای شعله‌ور کردن آتش اعتراض علیه دولت و تنش‌زایی در داخل عراق می‌دانند.
«جواد رحیم الساعدی» دبیرکل نهضت جهاد و سازندگی عراق به المعلومه گفت: «عراق اسیر آمریکا شده است و واشنگتن تلاش دارد خیابان‌ها را علیه دولت ملتهب کند، بویژه اینکه عموم مردم به دلیل تحریم آمریکا و ناتوانی در رساندن وجوه گاز به کشور صادرکننده، ساعت‌ها از قطع برق رنج می‌برند».
«محما خلیل» نماینده پارلمان عراق نیز در گفت‌وگو با المعلومه تصریح کرد: «عراق به همه تعهدات بین‌‌المللی خود عمل کرده است و واشنگتن نباید پرونده برق را در روابط بین‌المللی عراق با کشور همسایه دخالت دهد». وی افزود: «پرونده برق همواره در ایام اوج گرما در تابستان همه دولت‌ها را شرمنده کرده است. بانک فدرال به دولت ایران متعهد شد بدهی‌های عراق را بپردازد تا در این تابستان با بحران قطع برق مواجه نشویم».
«زیاد علی فاضل» وزیر برق عراق نیز گفته است: کاهش عرضه برق به دلیل قطع بیش از نیمی از گاز وارداتی از ایران به نیروگاه‌های تولید برق بوده که در نتیجه آن 5 هزار مگاوات برق کمتر تولید شده است، افزون بر اینکه 1000 مگاوات برق هم که ایران به عراق صادر می‌کند، به دلیل پرداخت نشدن بهای گاز ایران قطع شده است.
تاکنون بارها تحلیلگران و ناظران سیاسی درباره اهداف پنهان و آشکار آمریکا از ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی و امنیتی در عراق هشدار داده و اعلام کرده‌اند ایالات متحده آمریکا به عنوان کشور اشغالگر همواره تلاش کرده دستاوردها و منافعش را در عراق حفظ کند و از کارت‌های مختلفی چون فعال‌سازی مجدد داعش، افزایش نرخ دلار و بهره‌برداری از تحریم‌ها علیه همسایه راهبردی‌اش یعنی ایران استفاده می‌کند تا با ایجاد بی‌ثباتی و دامن زدن به اعتراضات داخلی، حضور خود در عراق را تثبیت کند.
منبع: روزنامه وطن امروز

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات