اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۴۹۱۲۳

اجرای مرحله جدید کالابرگ الکترونیکی از امروز

 علیرضا عسگریان امروز در برنامه گفت‌وگوی شبکه یک با بیان اینکه مرحله جدید اجرای کالابرگ الکترونیکی از امروز برای سه دهک کم درآمد اجرا می‌شود، گفت: قبلاً اینگونه بود که اگر هر یک از افراد حاضر در سه دهک پایین جامعه به میزان 80 درصد از یارانه نقدی خود یعنی 320هزار تومان از 11کالای مدنظر سبد غذایی خریداری کنند علاوه بر 400 هزار تومان یارانه معیشتی‌شان 80 هزار تومان یارانه اضافه برای‌شان واریز می‌شد اما از امروز این خرید اجباری به 50 درصد یعنی 200 هزار تومان رسیده است.

اجرای مرحله جدید کالابرگ الکترونیکی از امروز

وی افزود: یعنی 80 هزار تومان یارانه اضافه برای سه دهک در کالابرگ الکترونیکی به قوت خود باقی است و فقط شرط آن یعنی 80 درصد خرید تبدیل به 50 درصد خرید از سبد مورد نظر رسیده است.

عسگریان در توضیح بیشتر گفت: سبد غذایی مورد نیاز دولت شامل 11 قلم کالای شیر کم‌چرب،‌ ماست کم‌چرب، پنیر، مرغ، تخم‌مرغ، قند و شکر، روغن، حبوبات، گوشت و ماکارانی است اگر افراد سه دهک کم درآمد به میزان 50 درصدی یعنی 200 هزار تومان از این اقلام خریداری کنند آنگاه 80 هزار تومان یارانه اضافه به حساب‌شان واریز خواهد شد.

وی این نکته را هم گفت: درصدد بررسی امکانات هستیم که ظرف دو ماه آینده 2 دهک دیگر به طرح کالابرگ اضافه شوند و افراد مشمول کالابرگ الکترونیکی با اعتبار اضافی 80 هزار تومانی به 5 دهک افزایش پیدا کنند.

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مبنای قیمت کالاهای مورد نظر در سبد کالابرگ الکترونیکی بر مبنای شهریور 1401 است و دولت مصمم است تورم حاصل شده بر این 11 قلم کالا را برای سه دهک کم درآمد پوشش دهد. در حال حاضر هزینه خرید این 11 قلم برای هر نفر 807 هزار و 290 تومان است که مابه‌التفاوت آن 175 هزار تومان با قیمت شهریور 1401 محاسبه می‌شود زیرا قیمت این 11 قلم در آن زمان 607 هزار و 800 تومان بوده و تفاوت این دو رقم به صورت یارانه مازاد از طریق کالابرگ الکترونیک پرداخت می‌شود.

عسگریان این را هم گفت: به عنوان مثال اگر قیمت مرغ در حال حاضر نسبت به شهریور 1401 تغییر پیدا کرده تفاوت این قیمت که به میزان 56 هزار تومان است توسط یارانه کالابرگ پرداخت می‌شود تا مردم بتوانند از این سبد استفاده کنند.

وی همچنین در مورد تغییر دهک‌های خانوار گفت: تغییر دهک‌ها با تغییر بعد خانوار و اتفاقات چهارگانه شامل ازدواج، طلاق، فوت و یا تولد تغییر پیدا می‌کند و از ماه آینده تغییر دهک‌ها صورت می‌گیرد در حال حاضر سه دهک کم درآمد شامل 29 میلیون نفر یعنی یک سوم جمعیت کشور است و اگر دو دهک دیگر هم به طرح کالابرگ اضافه شود، حدود 36 میلیون نفر مشمول این طرح خواهند شد.

عسگریان همچنین با بیان اینکه میزان استقبال از طرح کالابرگ الکترونیکی مطلوب نبوده است، این نکته را هم یادآور شد: روند استقبال مردم با یک شیب ملایم رو به افزایش است در حال حاضر از 29 میلیون نفر حاضر در سه دهک حدود یک میلیون خانوار معادل 3.3 میلیون نفر از این طرح استفاده می‌کنند و تعداد تراکنش‌ها در کالابرگ الکترونیک به دو میلیون تراکنش رسیده است.

وی تأکید کرد: استفاده از کالابرگ الکترونیک کاملا اختیاری است و هیچ اجباری وجود ندارد یعنی مردم در همه دهک‌ها می‌توانند یا یارانه نقدی معیشتی خود را سر ماه دریافت کنند یا اینکه از اعتبار آن در قالب کالابرگ یک ماه زودتر استفاده کنند و دولت هر ماه 10 هزار میلیارد تومان یارانه برای جبران تورم سبد کالابرگ در نظر می‌گیرد.

وی گفت: قبلاً شرط برخورداری سه دهک کم درآمد از 80 هزار تومان یارانه مازاد خرید به میزان 80 درصد یعنی 320 هزار تومان بود از امروز این شرط به 50درصدی یعنی 200هزار تومان کاهش یافته است.

عسگریان همچنین با بیان اینکه مبنای دولت در 11 قلم کالای حاضر در کالابرگ اقلام تعریف شده مانند شیر کم‌چرب، ماست کم‌چرب، پنیر UF است گفت: در بازار 120 قلم کالای لبنی وجود دارد و با هر نشان تجاری مردم می‌توانند خرید کنند اما مبنای محاسبه یارانه دولت برای جبران تورم همان  کالاهای پایه‌ای است.

وی گفت: مبنای قرار گرفتن 11 قلم کالا تأمین 2537 کالری برای روز برای هر نفر است که دولت اصرار دارد این میزان کالری برای خانوارها تأمین شود و در کارگروهی که این اقلام تشکیل شده است وزارتخانه‌های جهاد، صمت،‌کشور، بهداشت و تعاون حضور دارند.

در این نشست همچنین ویس کرمی مدیرکل کار و تعاون استان تهران گفت:‌در استان تهران 590 هزار خانوار مشمول کالابرگ هستند که 105 هزار خانوار در طرح شرکت کردند تعداد فروشگاه‌های متصل به طرح به 11 هزار فروشگاه رسیده و نقطه کوری در استان وجود ندارد.

همچنین محمدامین بابایی مدیرکل کار و تعاون استان خراسان‌رضوی هم گفت: 2.5 میلیون نفر تحت پوشش کالابرگ هستند که از این تعداد 116 هزار خانوار شرکت کرده‌اند و تعداد تراکنش‌ها به 260 هزار تراکنش در روز افزایش یافته و به طور میانگین روزانه 5 میلیارد تومان از طریق کالابرگ در استان خریداری می‌شود و در 21 تیر ماه این رکورد به 13.8 میلیارد تومان در روز رسید.

وی گفت: 10600 فروشگاه در سطح خراسان‌رضوی به طرح کالابرگ متصل هستند و نقطه کوری در استان وجود ندارد.

همچنین مصدق کشاورزی مدیرکل کار و تعاون استان بوشهر با بیان اینکه طرح کالابرگ تصمیم دولت برای سه دهک کم درآمد جامعه است که این افراد با خاطر جمع نسبت به خرید کالاهای اساسی اقدام کنند گفت: در استان بوشهر 184 هزار نفر در سه دهک پایین قرار دارند و تا امروز 2 هزار فروشگاه تجهیز شده و 10 هزار خانوار مشارکت کرده و روزانه 20 هزار تراکنش مالی صورت می‌گیرد و تعداد تراکنش‌ها نسبت به ابتدای طرح 7 برابر شده است.

عسگریان همچنین گفت: تعداد فروشگاه‌های متصل به طرح کالابرگ از 70 هزار فروشگاه در سراسر کشور به 90 هزار فروشگاه رسیده و تقریبا همه جغرافیای کشور تحت پوشش قرار گرفته است.

طرح کالابرگ الکترونیکی تکلیفی است که بر اساس قانون بودجه بر عهده دولت گذاشته شده است که دولت می‌تواند به جای پرداخت یارانه معیشتی از طریق کالابرگ خانوارهای کشور را از نظر مصرف 11 قلم کالای اساسی تحت پوشش قرار دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات