صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۴۹۵۷۰

پای کار جهاد تبیین

نهضت عاشورا و وقایع پس از آن، یعنی نهضت زینب کبری(س) و خطبه‌ها و خطابه‌های امام سجاد(ع) همگی الگوی بی‌بدیلی هستند که اگر آنها را چراغ راه‌مان قرار دهیم، در آخرالزمانی که همه دشمنان گرد هم آمده‌اند تا با وارونه‌سازی واقعیت‌ها دین مردم را بدزدند، با قدم گذاردن در وادی جهاد تبیین برای نجات سنت و عترت و جلوگیری از بدعت‌های نوظهور از این امتحان الهی سربلند بیرون می‌آییم. روزگار غریبی است؛ زیرا هم دشمن آستین همت بالا زده است تا با وارونه‌سازی حقایق به اهداف خود، یعنی تخریب جامعه ایمانی مسلمانان برسد و هم برخی خواص و مسئولان از مسیر خارج شده‌اند و دل در گرو شفاف‌سازی برای امیدآفرینی در جامعه نمی‌سپارند.

حکم جهاد
درست در چنین وضعیتی است که رهبر فرزانه انقلاب با حکم جهاد تبیین همه را به ورود خودجوش و سازمان‌یافته در این عرصه فرا می‌خوانند. «تبیین» به‌معنای روشنگری و بیان حقیقت و واقعیت است. در حقیقت، آنچه در تبیین مدنظر است، زدودن غبار بدفهمی، تحریف و کج‌فهمی از مفاهیم و معارف انقلاب اسلامی و همچنین فهمیدن تحلیل‌های نادرست، غلط و مغرضانه از رویدادها و پیشگیری از تحریف و دریافت نادرست است؛ بنابراین، تبیین در جهت روشنگری است، بدون جهت‌گیری خاصی که بخواهیم مطلبی را توجیه کنیم یا امر نادرستی را درست جلوه دهیم.

تبیین از ابتدا تا امروز
تبیین از ابتدا با آمدن هر پیامبری در جوامع وجود داشته و هر پیامبری برای تبیین حقایق عالم، تبیین وجود خود انسان، تبیین ظرفیت‌های انسان و تبیین راهی که باید رفته شود، آمده است. بنابراین، قرآن بزرگ‌ترین تبیین‌کننده است؛ چنانکه در آیه قرآن چنین آمده است: «هَذَا بَیَانٌ لِلنَّاس»؛ قرآن تبیین‌کننده‌ای برای مردم است.

تبیین با الهام از سیره زینب(س)
رهبر معظم انقلاب هم از همین موضع می‌خواهند خط تبیین‌گری پیامبران و امامان را ادامه دهند. شاید جهاد تبیین با الهام از سیره و روش زینب کبری(س) مهم‌ترین و روشن‌ترین راه برای رهروان جهاد تبیین باشد. انقلاب اسلامی هم با الهام و الگوگیری از نهضت عاشورا و تلاش‌های بیدارگرانه حضرت زینب(س) در جامعه شکل گرفت.
امام راحل برای پیروزی انقلاب اسلامی کوشیدند و از ابتدای راه جهاد برای پیروزی، حقایق کشور و اسلام را تبیین کردند و واقعیاتی را که در رژیم پهلوی اتفاق می‌افتاد و آنها مخفی می‌کردند، روشن کردند؛ بنابراین، تبیین مبنای تفکر انقلاب اسلامی و امتداد آن است و اگر بخواهیم جامعه در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت کند، این حرکت بدون حضور مردم ممکن نیست.

بیان درست واقعیات
اگر بخواهیم مردم و جوانان با انقلاب باشند، باید این تبیین را به‌گونه‌ای فراگیر، مستند و مستدل انجام دهیم. چنانچه حضرت زینب(س) به خوبی از عهده جهاد تبیین عاشورایی بر می‌آیند و دست خلافت را با تبیین واقعیات و شناساندن درست مجرم و شهید به افکار عمومی به خوبی رو می‌کنند. حضرت زینب(س) در نهضتی که پس از عاشورا به راه می‌اندازند، دشمن را معرفی می‌کنند؛ آن هم در حالی که طرف مقابل درصدد توجیه جنایت خود است و فرزند رسول خدا را دشمن دین و خروج‌کننده بر خلیفه مسلمین معرفی می‌کند و همانند آنچه امروز هم شاهدیم، به دنبال آن است که جای شهید و قاتل را عوض کند؛ اما حضرت زینب(س) با افشاگری حقایق و بیان واقعیات مسیر نهضت کربلا را از آنچه دشمن طاغوتی زمانه ساخته بود، عوض کرده و در مسیر درست خود قرار می‌دهد.

تبیین متفاوت برای مردم
حضرت زینب(س) با خطابه‌های آتشین در مسجد و برای مردم، آنها را در مقابل واقعیات قرار می‌دهند و به تنبیه و تبیین دست می‌زنند و با اقتدار از حق و حقیقت می‌گویند؛ از جمله اینکه شما جای حق و باطل را عوض کرده و بر مسندی تکیه زده‌اید که سزاوار و برای شما نیست؛ بلکه از آن فرزند رسول خداست. حضرت زینب(س) با معرفی عاملان جنایت کربلا اقدام به معرفی شهدای کربلا و تبیین واقعیاتی، چون ظلم و بی‌احترامی بر اهل بیت رسول خدا می‌کنند و تأکید دارند در این واقعه، حسین‌بن علی(ع) فرزند پیغمبر خدا(ص) کشته شده است و شما خودتان را در جای حق قرار دادید، حال آنکه ما حق هستیم، ما برتر هستیم و ما سزاوار به خلافت هستیم. جهاد تبیین با الهام از سیره و روش حضرت زینب(س) یعنی تا پای جان از امام زمان خود دفاع کنی و هیچ گاه به دلیل جایگاه ظالم از بیان حقایق نهراسی و با اقتدار و صلابت به بیان واقعیات برای همگان دست بزنی تا نهضتی به پایداری نهضت تبیین زینبی برای همیشه درتاریخ بشریت بر جای بگذاری.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات