صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۵۰۰۹۳

تلاش آمریکا برای ایجاد بحرانی دیگر

جو‌ بایدن روز جمعه پذیرای نشست سه‌جانبه تحریک‌آمیز با حضور مقامات عالی‌رتبه ژاپن و کره‌جنوبی در کمپ‌دیوید بود. بر اساس گزارش‌ها، این نشست که به منظور گسترش مناسبات و ارتقای سطح همکاری سه‌جانبه برگزار شد، به طور ضمنی دور جدیدی از ائتلاف‌های ضد چینی را به نمایش گذاشت.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

در شرایطی که ایالات‌متحده با فرماندهی ناتو در جنگ اوکراین، اروپا را به لبه پرتگاه کشانده است، جو‌ بایدن روز جمعه پذیرای نشست سه‌جانبه تحریک‌آمیز با حضور مقامات عالی‌رتبه ژاپن و کره‌جنوبی در کمپ‌دیوید بود. بر اساس گزارش‌ها، این نشست که به منظور گسترش مناسبات و ارتقای سطح همکاری سه‌جانبه برگزار شد، به طور ضمنی دور جدیدی از ائتلاف‌های ضد چینی را به نمایش گذاشت. در همین ارتباط الجزیره گزارش داد: رهبران ایالات‌متحده، ژاپن و کره‌جنوبی ضمن رایزنی در محل کمپ‌دیوید، با ارائه راهکار‌ها و اقداماتی با هدف تقویت همکاری، آن را «عصر جدید مشارکت سه‌جانبه» نامگذاری کردند.

آن‌ها در بیانیه مشترکی رفتار خطرناک و تهاجمی پکن در دریای چین جنوبی و تحرکات هسته‌ای پیونگ‌یانگ را محکوم و اظهار کردند: «ما مصمم به حفظ امنیت منطقه، تقویت تعامل در منطقه هند و اقیانوسیه و ارتقای رفاه مشترک هستیم.» علاوه بر آن سه کشور متعهد شدند سالانه رزمایش‌های آموزشی-‌نظامی برگزار کرده و تا پایان سال ۲۰۲۳ اطلاعات درباره پرتاب موشک‌های کره‌شمالی را به اشتراک بگذارند.

این موضوع با واکنش‌هایی از سوی چین و کره‌شمالی روبه‌رو شد. سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش اولیه به این نشست اعلام کرد: «منطقه آسیا و اقیانوسیه نباید به میدان رقابت‌های ژئوپلیتیکی تبدیل شود و هیچ کشوری نباید برای امنیت خود منافع دیگر کشور‌ها و صلح و ثبات منطقه‌ای را تهدید کند.» ارتش کره‌شمالی نیز که با نقض حریم هوایی خود توسط یک پهپاد آمریکایی همزمان با اجلاس روبه‌رو بود، در اطلاعیه‌ای هشدار داد برای حفظ تمامیت‌ارضی، دست به هر اقدامی خواهد زد.

با این حال ایالات‌متحده تلاش کرد نشست کمپ‌دیوید را به دور از اقدامات تحریک‌آمیز برای چین عنوان کند. از طرفی زمانبندی نشست بعد از سفر تحریک‌آمیز «ویلیام لای» معاون رئیس دولت تایوان به آمریکا که با واکنش شدید پکن همراه بود، این پیام را به درستی تصدیق می‌کند، بویژه که پکن نیز با رزمایش نظامی، هوایی و دریایی در اطراف تایوان به سفر «لای» واکنش نشان داد و سخنگوی فرماندهی ارتش شرق چین نیز اعلام کرد این رزمایش هشداری جدی برای تبانی جدایی‌طلبان استقلال تایوان با عناصر خارجی و اقدامات تحریک‌آمیز آن‌ها است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات