صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۴۷۵۴۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 16 خردادماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): هر که ایران را دوست دارد، هر که منافع ملی کشور را دوست دارد، هر که بهبود اوضاع اقتصادی را دوست دارد، از مشکلات اقتصادی و معیشتی رنج می‌برد و می‌خواهد آن را اصلاح کند، هر که به دنبال جایگاه باعزت ایران در نظم جهانی پیش‌رو است، هر که این چیزها را دوست دارد، باید برای ترویج ایمان و ترویج امید در ملت تلاش کند؛ این وظیفه است؛ این وظیفه‌ همه‌ ما است.(1402/3/14)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF 

 
▼ حرف روز
خمینی دیگر
هر انقلابی می‌تواند در معرض انحراف و انحطاط قرار گیرد و مسیر حرکت خود به سمت اهداف را گم کند. می‌تواند از آرمان‌ها فاصله بگیرد و یا آنها را فراموش کرده و به نوع آموخته به استحاله و ارتجاع شود. یکی از نقاط کلیدی که می‌تواند سرآغاز این سقوط شود، مرگ بنیانگذار است. اتفاقی که بسیاری از انقلاب‌های جان را در مسیر فروپاشی قرار داده است.
14 خرداد 1368 روز سخت این انقلاب بود، آنگاه که بنیانگذار از میان ملت پرکشیده بود! بر جای او یکی از شاگردان خمینی نشسته بود که به ظاهر بیش از دیگران شباهت به ایشان داشت، اما در وادی عمل می‌بایست این قرابت و نزدیکی را آشکار نماید! گذر زمان اما نشان داد که خامنه‌ای خمینی دیگری بوده و این انتخاب، انتخابی باشکوه و بدون خطا بوده است.
در طول این سال‌ها خط امام با تدبیر امام خامنه‌ای به پیش رفت و حتی فراتر از آن ابعاد گفتمانی آن بسط و تعالی یافت. حوادث و رخدادهای پیش آمده، فرصتی فراهم آورد تا ابعاد جدیدتری از گفتمان حضرت امام(ره) توسط شاگردشان ظهور و بسط یابد که پیش از آن به صورت مجمل مطرح گردیده بود. نظریه تمدن اسلامی، نظریه مردم‌سالاری دینی، جنبش نرم‌افزاری، تقویت ساخت درونی، اقتصاد مقاومتی، ایده الگوی اسلامی‌ـ ایرانی پیشرفت، راهبرد دشمن‌شناسی و ... نمونه‌هایی از ایده‌پردازی‌هایی است که توسط حکیم فرزانه انقلاب اسلامی مطرح گردیده و گفتمان انقلاب اسلامی را به پیش برده است.
در حوزه عمل امام خامنه‌ای حرکت نظام اسلامی در مسیر پیشرفت و تمدن‌سازی را با وجود همه موانع عملی و نظری پیش برده است. جمهوری اسلامی در میانه راه دهه پنجم از جهت توانایی، اقتدار و توسعه‌یافتگی، قابل مقایسه با جمهوری اسلامی در پایان دهه اول نیست! این تفاوت را می‌توان در آمارهای مختلفی مشاهده نمود که توسط مراکز رسمی بین‌المللی انتشار یافته و ایران را به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای معرفی کرده که در عرصه‌های مختلفی از جایگاه ممتاز جهانی برخوردار است.
او امروز منادی وحدت و انسجام و حفظ یکپارچگی ایران اسلامی است. او به مثابه دیده‌بانی تیزچشم، همه راهبردها و طراحی‌های دشمن را شناسایی کرده و انقلاب و ملت را در برابر آن هوشیار می‌کند و اجازه نفوذ و ضربه زدن به دشمن را نمی‌دهد. او چون حضرت روح‌الله(ره) شجاع است و بصیر! و خود را مستظهر به نصرت الهی و یاری مؤمنین می‌بیند، لذا ترسی از دشمن ندارد و آنقدر به داشته‌های این ملت باور دارد که کلامش رنگ و بوی «ایمان» و «امید» می‌دهد! این ملت با تبعیت از «خامنه‌ای» به همه آرمان‌های «خمینی» خواهد رسید.   
مهدی سعیدی
 
▼ گزارش روز
از پیمان کمپ دیوید تا شهادت محمد صلاح
برخی بر این باورند که فضای سیاسی‌ـ امنیتی رژیم صهیونیستی این روزها آرام و ساکت است و آنها در ادامه مسیر توافق ابراهیم موفق خواهند بود؛ اما این تصور اشتباهی است و تحلیل درست برخی اخبارها و اقدامات در منطقه غرب آسیا خبر از وقوع طوفانی سهمگین در آینده نزدیک دارد.
گزاره خبری: 1ـ به گزارش خبرگزاری‌ها، شهرک‌نشینان صهیونیست یکشنبه‌شب به شهرک «برقه» واقع در شمال غرب نابلس یورش بردند و اقدام به تخریب خودرو‌ها و حمله به منازل مسکونی فلسطینیان کردند. در جریان این حمله محمد هیثم‌التمیمی، کودک دو ساله فلسطینی به ضرب گلوله صهیونیست‌ها به شهادت رسید. 2ـ روز شنبه سرباز مصری با نام محمد صلاح، 23 ساله، در پاسگاه مرزی با فلسطین، 5 كیلومتر را از مسیرهای ناهموار پیمود و با رسیدن به ایستگاه نیروهای مرزی رژیم صهیونیستی آنها را به رگبار بست. پس از حادثه مرگبار مرزی برای نظامیان صهیونیست، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز روز یک‌شنبه ۱۴ خرداد در نشست كابینه افراطی خود گفت: «این حادثه یک حمله فاجعه‌بار بود، یک رویداد وخیم و غیرعادی که باید به‌طور کامل بررسی شود.» اما آنچه نکته قابل تأمل بود صهیونیست‌ها و رسانه‌های همراه آن بدون اشاره به خبر اول سعی در تقویت خبر دوم و مظلوم‌نمایی برای خود هستند.
گزاره تحلیلی: 1ـ سه ماه دیگر وارد چهل‌وششمین سالگرد معاهده سازش كمپ دیوید میان مصر و رژیم صهیونیستی خواهیم شد. درحالی که چالش‌هایی میان جامعه مسلمانان و رژیم کودک‌کش هرگز حل نشد و سازش کمپ دیوید صرفا امضایی بر روی كاغذ بود عملیات اخیر شهید مصری به خوبی نشان داد كه هنوز روحیه مقاومت و انتقام از اشغالگران در میان شهروندان مصری پرطرفدار است. در کنار این نظامی مصری، یک قبضه اسلحه، یک جلد قرآن کریم، یک چاقو و 6 خشاب گلوله یافت شد که نشان‌دهنده متدین بودن و برنامه‌ریزی دقیق وی برای این عملیات بوده است. حضور حماسی مردم مصر در مراسم تشییع باشکوه سرباز مصری نشان‌دهنده عمق اعتقادات مردم در حمایت از آرمان‌های فلسطین می‌باشد. قطعا این خون و این روح بلند در امتداد خود حوادث بسیاری را رقم خواهد زد.
2ـ از پیمان کمپ دیوید تا به امروز صهیونیست‌های تلاش کرده‌اند تا در ظاهر روابط خود با حکومت‌های مسلمان عادی‌سازی و پیمان‌هایی همچون «توافق ابراهیم» را رسانه‌ای کنند. اما اقدامات آنها در کشتار مردم فلسطین و عملیات شهادت‌طلبانه این جوان نشان‌دهنده آن است که هیچ‌گاه مردم مصر با سازش سیاسی با تل‌آویو کنار نیامدند و همواره علاوه‌بر حضور میدانی در کنار ملت فلسطین از روابط دولت‌های پس از «انور سادات» با رژیم صهیونیستی مخالفت عملی کردند. آنها به درستی می‌دانند: «العامل بالظلم و المعین علیه و الراضی به شرکاء ثلاثه». 
امروز اگر چه ممکن است دست برخی سیاستمداران مرتجع منطقه به سوی دست صهیونیست‌ها دراز باشد اما آنچه کوتاه و کمیاب نشده است اعتقاد به مبارزه با صهیونیست‌هاست؛ اعتقادی که هر روز ممکن است یک شهید مانند محمد صلاح بسازد.
فرهاد کوچک‌زاده
 
▼ خبر ویژه
توضیحات رئیس کل دادگستری ایلام درباره فوت منصوره سگوند
رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: «منصوره سگوند، دانشجوی پیام‌نور آبدانان، در ساعت ۱۴ و ۴۵ دقیقه بعدازظهر، در یک تماس تلفنی به دوست خود اعلام می‌کند که حالش خوب نیست. در پی این تماس تلفنی، دوست مرحومه به همراه همسر خود به خانه وی مراجعه می‌کند. صاحب‌خانه در سفر حج بوده و کلید منزل خود را به یکی از همسایه‌ها سپرده بود، دوست مرحومه سگوند پس از دریافت کلید از همسایه، وارد منزل می‌شود و خانم سگوند را در حالیکه به زمین افتاده است مشاهده کرده و با اورژانس تماس می‌گیرد. پس از بررسی اورژانس مشخص می‌شود علائم حیاتی در منصوره سگوند وجود ندارد و بیمارستانی که متوفی ابتدا به آنجا اعزام شد علت مرگ را ایست قلبی اعلام کرده است. پیکر مرحومه سگوند، جهت تشخیص به پزشکی قانونی ایلام اعزام شد و براساس اعلام پزشکی قانونی هیچ‌گونه آثار و علائمی مبنی بر درگیری یا ضربه بر روی جسد مشاهده نشده است.
 
▼ اخبار 
1ـ پشت اوکراین خالی شد
این روزها آمریکایی‌ها از پایان جنگ اوکراین صحبت کرده و معتقدند که جنگ اوکراین باید با صلح پایان پذیرد. رابرت اف‌کندی جونیور نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری در تحلیلی نسبت به اوکراین گفت: «در سال‌های 1991 تا 1992 مکررا شفاهی و کتباً به روس‌ها قول دادیم که اگر 100 هزار سرباز خود را از آلمان خارج کنند و اجازه دهند این کشور دوباره زیر بال ناتو متحد شود، آنگاه ما یک اینچ ناتو را به سمت شرق حرکت نمی‌دهیم. از آن زمان، ما بلوک را هزار مایل به شرق و به 14 کشور جدید (توجه داشته باشید‌ـ در واقع در حال حاضر 15) منتقل کرده‌ایم. روس‌ها به بیل برنز، سفیر آن زمان و اکنون رئیس سیا هشدار دادند که اگر ناتو به اوکراین وارد شود، خط قرمز است و نباید از آن عبور کرد. بیایید خودمان را به جای روس‌ها بگذاریم. عموی من (پرزیدنت کندی) همیشه می‌گفت: «خودت را جای حریف بگذار.» جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا معتقد است: «من جدول زمانی را در این خصوص مطرح نخواهم کرد؛ زیرا همانطور که می‌دانید جنگ غیرقابل پیش‌بینی است. اتفاقاتی که هم‌اکنون در میدان نبرد رخ می‌دهند، تأثیر بسزایی بر روند مذاکرات خواهند گذاشت. اما در نهایت درگیری اوکراین در پای میز مذاکره به اتمام خواهد رسید. واشنگتن قصد دارد به کی‌یف کمک کند تا حد امکان در میدان نبرد پیشرفتی داشته باشد تا در نهایت بتواند «مطلوب‌ترین موقعیت» را در میز مذاکرات صلح آینده به‌ دست آورد. ما معتقدیم که ضدحملات اوکراین به این کشور اجازه خواهند داد تا کنترل مناطق حائز اهمیتی را بازپس بگیرد.
 
2ـ صهیونیست‌ها نگران شدند
پس از خبرهای رسانه‌ها مبنی بر نزدیکی آژانس انرژی اتمی و ایران، بنیامین نتانیاهو از این نزدیکی ابراز تأسف کرد. نتانیاهو روز گذشته گفته بود: «آژانس در برابر ایران تسلیم شده است.» تلویزیون رژیم صهیونیستی درباره نگرانی تل‌آویو از روند رو به توسعه روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی گفت: «بیانیه پرخاشگرانه‌ای از وزارت خارجه رژیم صهیونیستی منتشر شد که می‌گوید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌ سادگی تسلیم فشار ایران شده است. رژیم صهیونیستی از یک طرف به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمله می‌کند و از طرف دیگر منتظر جلسه شورای حکام آژانس است و نگران است که دست آژانس مقابل ایران خالی باشد.» اما مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به اظهارات نتانیاهو گفت: «درک آنها از این موضوعات به ما ارتباطی ندارد. ما استانداردهای خود را به دلایل سیاسی پایین نمی‌آوریم. ما ارزیابی‌های خود را به هیچ دلیل سیاسی مغرضانه نکرده‌ایم.»
 
3ـ رئیس‌جمهور بیمار برای کشور بیمار
رونی جکسون، نماینده کنگره آمریکا و پزشک کاخ سفید در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ گفت: «جو بایدن از سلامت جسمی و شناختی لازم برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهور برخوردار نیست. نمی‌خواهم مثل آدمی که حرف تکراری می‌زند به نظر بیایم اما یکبار دیگر می‌گویم این مرد از لحاظ روانی یا جسمی برای اینکه رئیس‌جمهورمان باشد مناسب نیست و این وضعیت بدی برای ماست. فکر می‌کنم فقدان توانایی فیزیکی او الان دارد زوال روانی او را که از مدت‌ها پیش شاهد آن بودیم به نحو بارزتری نشان می‌دهد. این موضوعی است که صورت خوشی در دنیا ندارد و دارد به یک مسئله امنیت ملی برای‌مان تبدیل می‌شود. جکسون پیش‌تر هم در توصیف وضعیت سلامت باید مدعی شده بود: «او نیمی از ساعات روز نمی‌داند کجاست و هر روزه ما را به جنگ تمام‌عیار با روسیه و چین نزدیک‌تر می‌کند.»
 
4ـ رکوردزنی در مصرف بنزین
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: «مصرف بنزین در دو ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 12/5 درصدی داشته است. ما الان تقریبا در شرایط هم‌ترازی هستیم اما با کوچک‌ترین مشکلی به شرایط ناترازی خواهیم رسید. الان که دو ماه و نیم بیشتر از سال نمی‌گذرد و هنوز به تابستان نرسیدیم، در همین چند روز اخیر رکورد مصرف امسال تقریبا شکسته شد و بالغ بر ۱۲۷ میلیون لیتر مصرف ما افزایش یافت.»
 
▼ اخبار کوتاه
اعتراف وزیر به سقوط بازدارندگی/ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در بازدید از ستاد فرماندهی جبهه داخلی نسبت به آینده قدرت رژیم صهیونیستی ابراز تردید کرده و گفت: «اگر خدای ناکرده جنگی رخ دهد، انتظار می‌رود که جبهه داخلی رژیم صهیونیستی با چالش‌هایی مواجه شود که تا حالا در ۷۵ سال عمر رژیم صهیونیستی ندیده‌ایم مانند آنها مواجه شود. این امر ما را ملزم به آمادگی زودهنگام و بهینه می‌کند، عملکرد جبهه داخلی در همه سطوح آن از اهمیت و نقش تعیین‌کننده‌ای برخوردار است. ما همچنین متعهد به آماده‌سازی کامل برای عملکرد بهینه در مواقع اضطراری هستیم.»
 
آقایی دلار در حال زوال/ عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب در تحلیلی نسبت به تحولات اخیر بریکس و دلارزدایی از مبادلات آن گفت: «با پیوستن ۱۳ کشور دیگر به «بریکس» و تحولات پیش‌رو دلار دیگر آقای ارزها نخواهد بود و ناتو و صندوق بین‌المللی پول سلطه خود را از دست خواهند داد. با توجه به تحولات اخیر سلطه و هیمنه آمریکا بر جهان پایان خواهد یافت!»
 
اعلام نامزدی پنس در انتخابات آمریکا/ مایک پنس معاون دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا به زودی خود را به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ معرفی خواهد کرد. سه منبع آگاه پیش از این به رویترز گفتند: «مایک پنس ۶۳ ساله کمپین انتخاباتی خود را روز چهارشنبه در ایالت آیووا با یک ویدئو و سخنرانی آغاز خواهد کرد.»
 
حمایت چینی‌ها از امنیت منطقه‌ای/ چین از ایده تشکیل نیروی دریایی مشترک ایران و برخی کشورهای خلیج‌فارس حمایت کرد. وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد پکن از ایده تشکیل نیروی دریایی مشترک ایران، عربستان، امارات و برخی دیگر کشورهای منطقه در جهت کمک به تقویت امنیت و ثبات منطقه حمایت می‌کند.
 
بازگشایی سفارت ایران در ریاض/ یک منبع سعودی به خبرگزاری فرانسه گفت: «بازگشایی سفارت ایران روز سه‌شنبه با حضور سفیر ایران در عربستان سعودی انجام خواهد شد.»
 
صبح صادق این هفته را مجازی بخوانید
هزار و نود‌وپنجمین شماره صبح صادق در روز دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ به صورت مجازی منتشر شد.
علاقمندان می‌توانند این نشریه را از طریق سایت بصیرت، شبکه اینترنتی پاسدار، کانال‌های بصیرت و صبح صادق در تلگرام، ایتا و سروش مطالعه کنند.
گفتنی است به دلیل تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خردادماه و احتمال تأخیر در ارسال نشریه، هفته‌نامه صبح صادق این هفته نسخه کاغذی نخواهد داشت.
@ssweekly
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات