صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۵۰۱۸۷
محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک :

مزایای قرارداد صادرات گاز ایران به ارمنستان چیست؟

محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک با بیان اینکه توسعه دیپلماسی و ارتباط با کشورهای مختلف می‌تواند نیازهای ایران را برطرف کند، گفت: با توجه به ذخایر عظیم انرژی ایران ازجمله گاز، کشورمان در ازای صادرات گاز به ارمنستان، از این کشور برق وارد می‌کند.

 قراردادی مبنی بر افزایش حجم صادرات گاز ایران به ارمنستان میان مقام‌های دو کشور امضا شده است که طبق آن ضریب تهاتر گاز با برق نیز به نفع شرکت ملی گاز ایران اصلاح و مدت قرارداد تا سال ۲۰۳۰ میلادی تمدید شد.
پیش‌تر ایران روزانه 1 میلیون مترمکعب گاز به ارمنستان صادر می‌کرد که این مقدار بر مبنای توافق جدید، دو برابر می‌شود. ایران به ازای صادرات گاز به ارمنستان، از این کشور برق وارد می‌کند. 
توسعه دیپلماسی اقتصادی در راستای تأمین نیازهای کشور و افزایش تولیدات با توجه به رفع نیاز ایران به برق است
محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک درباره اهمیت توسعه دیپلماسی اقتصادی و انعقاد قرارداد صادرات گاز ایران به ارمنستان به «راهبرد معاصر» گفت: طبق قرارداد امضا شده میان متولیان بخش انرژی ایران و ارمنستان قرار است کشورمان حجم گاز بیشتری به ارمنستان صادر کند که ضریب تهاتر گاز با برق نیز به نفع شرکت ملی گاز ایران اصلاح و مدت قرارداد تا سال ۲۰۳۰ میلادی تمدید شود.
وی افزود: با توجه به اینکه ایران دارای ذخایر عظیم انرژی ازجمله گاز است و پیش‌تر نیز روزانه 1 میلیون متر مکعب گاز به ارمنستان صادر می‌کرد، طبق تازه ترین توافق انجام شده، ایران در ازای  صادرات گاز به ارمنستان، از این کشور برق وارد می‌کند.
نماینده اسبق ایران در اوپک با تأکید بر اینکه توسعه دیپلماسی اقتصادی در راستای تأمین نیازهای کشور و افزایش تولیدات با توجه به رفع نیاز ایران به برق است، عنوان کرد: قرارداد منعقد شده میان ایران و ارمنستان از این منظر حائز اهمیت است که نیاز ایران را به برق برطرف می کند. اصولاً در قراردادها و تجارت هایی که تهاتری انجام می شود، مسئولان مربوطه و متولیان امور توسعه دیپلماسی اقتصادی به دنبال واردات کالاهایی هستند که در آن مزیت ندارند.
خطیبی گفت: توسعه دیپلماسی و ارتباط با کشورهای مختلف از این منظر مهم است که می تواند نیازهای ما را برطرف کند و صادرات را بسته به کالای مورد نیاز کشور مقصد افزایش دهد. تهاتر گاز با برق مهم است، زیرا تعطیلی صنایع و بنگاه های تولیدی کشور به دلیل کمبود برق زیان های بزرگی به بخش تولید کشور وارد می کند.
وی تصریح کرد: علاوه بر واردات برق، امید می رود دولت سیزدهم با رویکرد توسعه دیپلماسی که در نظر گرفته است، به لحاظ خارجی و با حمایت از بخش داخلی زمینه ساز حضور و ورود سرمایه ها برای توسعه صنعت برق کشور شود. در حال حاضر در این بخش نیازهایی حس می‌شود که به دلیل نیاز به رشد تولید برق باید به سرعت مرتفع شود. 
تحلیلگر بازار انرژی عنوان کرد: توسعه دیپلماسی اقتصادی و افزایش تعامل با کشورهای مختلف از این منظر برای ایران و همه کشورها مهم است که به تهاتر کالا منجر می شود. تهاتر کالا را نباید فقط به ایران یا به شرایط تحریم اقتصادی ربط داد، زیرا مختص به خرید و فروش کالا برای کشور تحت تحریم نیست، بلکه بیشتر کشورها در ازای دریافت پول کالای مورد نیاز خود را تهاتر می کنند.
امید می رود دولت سیزدهم با رویکرد توسعه دیپلماسی که در نظر گرفته است، به لحاظ خارجی و با حمایت از بخش داخلی زمینه ساز حضور و ورود سرمایه ها برای توسعه صنعت برق کشور شود
وی توضیح داد: در زمینه تهاتر رد و بدل کردن پول جایگاهی ندارد و پول در معاملات دخالتی نمی کند، موضوع مهم توسعه دیپلماسی اقتصادی و یافتن بازارها و نیازهای کشورهایی است که نیازمند خرید کالا از ما هستند و در ازای آن می توانند کالای مورد نیاز را به ایران صادر کنند.
خطیبی گفت: توسعه روابط با کشورهای دیگر از این منظر مؤثر است که به دریافت کالا و مواد اولیه مورد نیاز کشور با کمترین مشکلات منجر می شود. به همین دلیل هر چه دامنه دیپلماسی اقتصادی فعال تر شود، دسترسی ما را به کالای مورد نیاز تسهیل می کند. در تهاتر کالا کشورها مکمل تأمین نیازهای همدیگر می شوند. بنابراین با توجه به اینکه تهاتر زمینه ریشه داری در تجارت است، همواره در تجارت خارجی میان دولت‌ها و ملت های مختلف نقش مثبتی ایفا کرده است.
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات