صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۴۴۹۸۹

ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی جلوه ما می توانیم را زنده کرد

با افتتاح پالایشگاه فاز 14 تلاش دشمن را برای ایجاد عینیت سازی عقب ماندگی را در ایران با شکست روبرو ساخت

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در شراطی که کشور در تحریم همه جانبه دشمن عبری- عربی- غربی قرار دارد، افتتاح پالایشگاه فاز 14 نشان می دهد که مسیر طی شده توسط غرب برای محدودسازی و عقب نگه داشتن ایران با شکست مواجه شده است و ایران در مسیر پیشرفت قرار دارد.

به عبارتی با افتتاح پالایشگاه فاز 14 تلاش دشمن را برای ایجاد عینیت سازی عقب ماندگی را در ایران با شکست روبرو ساخت. از این رو راه‌اندازی فاز 14 پارس جنوبی و فازهایی که متعاقب آن راه‌اندازی می‌شوند، در شرایط تحریم این پیام را به مردم ایران صادر می‌کند که با همکاری و نگاه به جلو برای حل مشکلات کشور، با اتکا به توانایی داخلی و بومی‌سازی‌ می‌توان گام‌های بلندی برداشت.

پالایشگاه فاز ۱۴ به‌عنوان آخرین پالایشگاه پارس جنوبی با سرمایه گذاری ۲.۷ میلیارد دلار افتتاح شد که طبق گفته وزیر نفت این مقدار هزینه براساس برآوردهای کارشناسان در کمتر از یک سال با تولید محصولات بازخواهد گشت. با افتتاح این فاز روزانه 50 میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایشی کشور افزوده می شود.

 پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به‌عنوان آخرین پالایشگاه بخش خشکی این میدان مشترک گازی وظیفه پالایش گاز ترش برداشت‌شده از سکوهای این فاز در دریا را به‌عهده دارد. این پالایشگاه سیزدهمین پالایشگاه میدان مشترک پارس جنوبی است و با تکمیل آن دیگر پالایشگاهی برای این میدان مشترک ساخته نخواهد شد.
سکوهای این فاز پیش‌تر در موقعیت خود نصب شده بودند و چهار ردیف شیرین‌سازی گاز این پالایشگاه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ هم‌زمان با آغاز به‌کار دولت سیزدهم عملیاتی شدند. اعتبار اجرای مگاپروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی برای حفاری، ساخت و نصب سکوهای دریایی، تأمین و اجرای خطوط لوله دریایی و تأسیسات دریایی برابر با ۵.۲ میلیارد دلار بود.
با راه اندازی فاز ۱۴ پارس جنوبی به عنوان ایرانی‌ترین فاز در میان فازهای میدان گازی پارس جنوبی تاکنون ۶۲ میلیارد متر مکعب گاز شیرین تولید کرده است. همچنین تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات و ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن پروپان و بوتان و یک میلیون تن اتان به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار با راه‌اندازی این پروژه محقق خواهد شد.
محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک درباره اهمیت راه اندازی فاز 14 پارس جنوبی گفت: " راه اندازی فازهای پارس جنوبی از ابعاد مختلف قابل توجه است. افزایش تولید حدود 50 میلیون مترمکعب گاز و تولید میعانات و تولیدات «ال.پی.جی» با بهترین کیفیت ازجمله اقدامات نوآورانه ای است که با تکیه بر توان دانشمندان و متخصصان ایرانی انجام می شود؛ موضوعی که از نظر اقتصادی مطلوب است، زیرا ارزبری را به شدت کاهش می‌دهد و به استفاده از ظرفیت کاری متخصصان خارجی نیاز ندارد."

بررسی ها نشان می دهد که مهمترین تفاوت پالایشگاه فاز 14 در این است که این فاز به‌وسیله شرکت ها و کارشناسان ایرانی ساخته شده و قابل بهره برداری است و از توان متخصصان خارجی استفاده نشده و در شرایط تحریم چنین دستاورد بزرگی رقم خورده است.

ارزش ۳.۵ میلیارد دلاری سالانه فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی

وزیر نفت با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲.۷ میلیارد دلاری در بخش خشکی این فاز، از ارزش ۳.۵ میلیارد دلاری محصولات تولیدی از خوراک این پالایشگاه خبر داد و گفت: امروز به لطف پروردگار روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز (بیش از همسایه قطری) و ۷۵۰ تا ۸۰۰ بشکه میعانات گازی در روز از این میدان مشترک گازی برداشت می‌شود و ۳۷ سکوی دریایی وجود دارد که با توان متخصصان داخلی بنا شده است.

وی در تشریح دستاوردهای اجرای طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: از جمله دستاوردهای این فاز که تنها در بخش خشکی آن ۲.۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است، سالانه ۳.۵ میلیارد دلار ارزش فرآورده‌های تولیدی خواهد بود و با تکمیل این طرح روزانه بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه تزریق و نزدیک به ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌شود که ارزش هر بشکه آن بیش از نفت است.

وزیر نفت ادامه داد: با اجرای کامل این فاز سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن ال‌پی‌جی تولید می‌شود که خوراک مجتمع‌های پتروشیمی‌ها خواهد بود، یعنی جدای از افزایش گاز طبیعی کشور، خوراک پتروشیمی‌ها نیز تأمین می‌شود.

به گزارش ایسنا فاز ۱۴ پارس جنوبی به‌عنوان آخرین پالایشگاه بخش خشکی در میدان مشترک گازی پارس جنوبی شناخته می‌شود و سکوهای آن در فاصله ۱۰۵ کیلومتری از ساحل کنگان قرار گرفته‌اند، این فاز ۴۴ حلقه چاه دارد که گاز تولیدی از آن با استفاده از دو خط لوله دریایی به طول ۲۱۰ کیلومتر به سمت پالایشگاه فاز ۱۴ منتقل می‌شود.دو خط لوله دریایی به طول ۱۸ کیلومتر به‌عنوان ارتباط سکوهای اقماری با سکوهای اصلی است، خط لوله ۴.۵ اینچ مربوط به انتقال گلایکول از خشکی به سکوها و ۲۱۰ کیلومتر در مجموع طول این خط است که همه این خطوط در زیر دریا احداث شده و پالایشگاه خشکی هم در طول سه سال با ظرفیت پالایش روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز طراحی شد.

پس از اینکه گاز از چاه‌ها برداشت و به سمت پالایشگاه‌ها منتقل می‌شود، نخستین محصولی که استخراج می‌شود، ۵۰ میلیون متر مکعب در روز اتان است که با عنوان گاز به مصرف مردم و صنایع پتروشیمی می‌رسد. تصفیه اتان این پالایشگاه ۲ هزار ۷۵۰ تن ظرفیت سالانه دارد و تصفیه پروپان و بوتان که با عنوان خوراک گاز مایع در نظر گرفته و صادر می‌شود.

از اسکله بندر صادراتی سیراف پروپان ۱۱۰۰، بوتان ۱۸۰۰ تن، روزانه ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد که از نظر ارزش محصولات روزانه ۱۰ میلیون دلار ارزش دارد و  ارزش افزوده فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه سالانه ۳.۵ میلیارد دلار است.

از این رو راه اندازی فاز 14 پارس جنوبی در شرایط حساس کنونی، امیدها را در دوچندان کرد و شرایط را برای حل مشکلات کشور با نگاه به درون و توان داخلی هموار نمود. این وضعیت باعث شکست پروژه ناامید سازی جامعه ایرانی است که سالها دشمن با برنامه ریزی درصدد تحقق بخشی به آن بود.  بنابراین در شرایط تحریم این پیام را به مردم ایران صادر شد که با همکاری و نگاه به جلو برای حل مشکلات کشور، با اتکا به توانایی داخلی و بومی سازی می توان گام های بلندی برداشت، به همین دلیل باید خودباوری بیشتری داشت و از انجام کارهای بزرگ نهراسید. 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات