صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۶۰۳۲
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

لزوم سازماندهی در مصرف بنزین/ راهکارهای بهینه‌سازی در مصرف بنزین چیست؟

نماینده اسبق ایران در اوپک: با توجه به اینکه قیمت سوخت در ایران بسیار پایین است دولت با اعطای کارت سوخت امتیازی به مردم داده تا بنزین را با قیمت‌های بسیار پایین خریداری کنند، در حالی که در کشور‌های دنیا قیمت بنزین بالاتر از نرخ بین‌المللی است.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با محمدعلي خطيبي

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifبه گزارش بصیرت، محمدعلی خطیبی کارشناس بازار انرژی و معاون سابق شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با بصیرت درخصوص ساماندهی کارت‌های جایگاه سوخت و آنچه در این موضوع حائز اهمیت است گفت: بی‌تردید ساماندهی کارت‌های جایگاه سوخت برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه راهکار مناسبی است، راهکاری که می‌بایست برای جلوگیری از مصرف زیاد بنزین پیش از این به کار گرفته می‌شد.

* وی در ادامه توضیح داد: از سوی دیگر یکی از مهمترین موضوعاتی که در ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌های توزیع بنزین می‌تواند اثرگذار باشد جلوگیری از قاچاق بنزین است، چرا که متأسفانه مصرف بنزین در ایران به دلایل مختلف از جمله قاچاق بسیار بالاست.

* وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد در حال حاضر ناچار به ساماندهی کارت‌های سوخت جایگاه‌های توزیع بنزین هستیم، به این خاطر که در شرایط فعلی، ساماندهی این وضعیت می‌تواند از واردات بنزین جلوگیری کند، بنابراین اگر این روند درست مدیریت شود ممکن است نیازی به واردات بنزین نباشد.

* کارشناس و تحلیلگر بازار انرژی خاطر نشان کرد: دولت به دنبال مدیریت درست و مصرف بهینه بنزین به عنوان یک سوخت مهم است بنابراین مردم باید کمک دولت باشند و به دولت کمک کند تا بتواند وضعیت بد مصرف سامان‌دهی شود و جلوی مصرف بی‌رویه و قاچاقی که منابع ملی را تلف می‌کند گرفته شود.

* محمدعلی خطیبی در خصوص افزایش مصرف بنزین در کشور گفت: مدتی است مصرف بنزین کشور بسیار زیاد شده به طوری که رقم‌ها بسیار عجیب است، اگر مصرف بنزین مدیریت نشود برای واردات ارز زیادی باید هزینه کنیم که در شرایط تحریمی به نفع اقتصاد کشور نیست.

* کارشناس و تحلیلگر بازار انرژی گفت: دولت باید مانع مصرف بی‌رویه و قاچاق بنزین شود، به همین خاطر نیازمند مدیریت صحیح هستیم بدون اینکه مردم به زحمت بیفتند، بنابراین ساماندهی کارت‌های جایگاه سوخت می‌تواند کمک‌کننده باشد.

* وی خاطرنشان کرد: عموماً در خصوص مصرف عادی بنزین نباید مشکلی داشته باشیم، بلکه قاچاق فشار زیادی بر منابع و مصارف بنزین وارد کرده است.

* محمدعلی خطیبی گفت: اصولاً در دنیا کارت‌های سوخت شبیه به آنچه در ایران وجود دارد، نداریم، کارت سوخت ابتکار ایران برای جلوگیری از قاچاق بنزین است. در صورتی که اگر قیمت بنزین واقعی باشد نیازی به وجود کارت بنزین نیست و قاچاق بنزین به صرفه نیست.

* وی بیان داشت: با توجه به اینکه قیمت سوخت در ایران بسیار پایین است دولت با اعطای کارت سوخت امتیازی به مردم داده تا بنزین را با قیمت‌های بسیار پایین خریداری کنند، در حالی که در کشور‌های دنیا قیمت بنزین بین‌المللی و حتی بالاتر از نرخ بین‌المللی است، چرا که قیمت بین‌المللی برای محموله‌های بزرگ است، بنابراین در بسیاری از کشور‌ها علاوه بر قیمت‌های بین‌المللی دولت‌ها مقداری به عنوان مالیات بر مبلغ می‌افزایند بنابراین قیمت بالاست.

* محمدعلی خطیبی توضیح داد: پایین بودن قیمت بنزین در ایران دلیل وجود کارت سوخت است امیدواریم دولت راهکار‌های قاطعی برای جلوگیری از قاچاق سوخت اتخاذ کند تا ناچار به واردات بنزین نشویم و میزان تولید کمتر از مصرف نشود.

* وی در پایان گفتگو در خصوص میزان مصرف بنزین در ایران گفت: تولید بنزین حدوداً ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون لیتر در روز است و مصرف در بعضی روز‌ها به ۱۳۵ میلیون لیتر نیز می‌رسد، مصرفی که بسیار نگران‌کننده است، عادی نیست و قاچاق محسوب می‌شود، بنابراین باید کاری برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه هر چه زودتر صورت داده شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات