صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۵۰۴۱۷

پرونده مفتوح در سیاست خارجی آمریکا

در سالروز خروج ناتو از افغانستان، بار دیگر پرونده شکست کاخ سفید در مدیریت این واقعه مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی آمریکا قرار گرفته است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

در سالروز خروج ناتو از افغانستان، بار دیگر پرونده شکست کاخ سفید در مدیریت این واقعه مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی آمریکا قرار گرفته است. در این میان، جمهوریخواهان تلاش می‌کنند بار این شکست را به صورت کامل بر دوش دموکرات‌ها و دولت بایدن بیاندازند، این در حالیست که دموکرات‌ها می‌گویند آنچه در افغانستان رخ داد مرهون سیاست‌های نامتوازن دوران ریاست جمهوری ترامپ در افغانستان و نظام بین الملل بوده است.
در هر حال، با توجه به نزدیک شدن به سال ۲۰۲۴ میلادی (زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در آمریکا)، جمهوریخواهان تلاش می‌کنند نهایت بهره برداری ممکن را از این پرونده در روند مبارزات انتخاباتی خود صورت دهند. یک نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا طرح استیضاح لوید آستین، وزیر دفاع این کشور را به دلیل آنچه «جرایم سنگین و جنایات» مربوط به خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان خواند، ارائه کرد. کوری میلز، نماینده جمهوریخواه که خواستار استیضاح آستین شده می‌گوید خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان با مدیریت آستین یک «عقب‌نشینی آشفته» بوده که به رها شدن شهروندان و متحدان آمریکایی منجر و به تلفات گسترده نظامیان و غیرنظامیان منتهی شده است.
در این طرح که در دومین سالگرد خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان ارائه شد، همچنین تاکید شده که آستین در انجام وظایف خود کوتاهی کرده است. طرح خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، در زمان دولت ترامپ و توافق دولت وقت آمریکا با طالبان امضا شد و بر اساس آن توافق، واشنگتن تعهد داد که در یک بازه زمانی مشخص، تمام نیرو‌های خود و ناتو را از افغانستان خارج کند. اما با پایان عمر دولت ترامپ، این جو بایدن بود که باید به این تعهد عمل می‌کرد و درنهایت دو سال قبل، تمام نیرو‌های خارجی پس از سال‌ها افغانستان را ترک کردند. در هر حال، نحوه خروج نیرو‌های ائتلاف و وضعیتی که بعد از آن در افغانستان روی داد، همواره انتقادات فراوانی را متوجه آمریکا و متحدان این کشور کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات