صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۵۰۵۷۶

اقتصاد سیاسی مهاجرپذیری ما

در حالی که این روزها صدای اعتراض بسیاری پیرامون ورود پر تعداد مهاجرین به کشور بالا رفته و برخی خواستار اخراج و برخورد با این رویه شده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد که این مسئله را باید از دریچه اقتصادسیاسی هم نگریست و ریشه بی‌عملی‌ها در این حوزه هم به این موضوع بازمی‌گردد.

اقتصاد سیاسی مهاجرپذیری ما

از آن‌جایی که مناسبات در ایران به سمت صاحبان سرمایه سنگینی می‌کند و آنان در سیاست‌گذاری‌ها دست برتر را دارند، می‌توان تفسیر کرد که استقبال از مهاجرین در این سطح و ورود گسترده آنان، بی‌ربط با تامین ارزان‌قیمت نیروی کار نباشد.

سرمایه‌گذار برای کسب سود بیشتر و انباشت سرمایه، باید هزینه‌های تولید را به کمترین مقدار ممکن برساند و در حال حاضر نیل به این هدف با به‌کارگیری و استفاده از نیروی کار جامعه مهاجرین امکان‌پذیر است.

مهاجرین و به‌خصوص آنهایی که غیرقانونی وارد ایران شده‌اند همچون نیروی کار ایرانی، در پی ارتقا، رشد و طی‌کردن پله‌های ترقی نیستند و خواسته‌هایشان حداقلی است.همین که شغلی داشته باشند که کفاف امور روزمره‌شان را بدهد، جای خواب و سرپناهی باشد و در امنیت زندگی کنند کفایت می‌کند. دیگر خبری از سر و کله زدن کارفرما با کارگر ایرانی بر سر حق بیمه و سنوات و دستمزد و ... نیست؛ جای خوابی می‌دهد و اندک دستمزدی که جوابگوی قوت روزمره کارگر مهاجر باشد و بس! برنده این وضعیت، کارفرمایان و صاحبان سرمایه‌اند و بازنده مطلق، کارگران ایرانی که ورود گسترده مهاجرین، مشاغل را از آنان سلب خواهد کرد. 

این نگاهی است که فراتر از تفسیرهای موجود و دلایل مشهوری که پیرامون مهاجرپذیری و افزایش چشمگیر مهاجرین افغانستانی وجود دارد، بیشتر با واقعیت‌های عینی تناسب دارد. نه ادعاهای موهوم  و تفاسیر مطرح‌شده در خصوص پروژه‌های تغییر بافت جمعیتی ایران.

در کشور ما خواست صاحبان سرمایه‌ بر هر اولویتی مقدم است و تمامی سیاست‌گذاری‌ها و جهت‌گیری ها مستقیم و غیر مستقیم با منویات آن‌ها تنظیم می‌شود. این دولت و آن دولت هم ندارد و همه در یک مسیر قدم بر می‌دارند. واقعیت موجود این است که صاحبان سرمایه به‌جای نیروی کاری که دستمزد مکفی بخواهد، از بیمه برخوردار باشد، شان انسانی‌اش رعایت شود و در پی استیفای حقوق خود باشد، برده‌ای سر به‌ راه می‌خواهد که بی چون و چرا و با هر سازی برقصد و این شرایط جز با ورود گسترده مهاجرین میسر نیست و دولت ها هم برای تحقق این خواسته تلاش خود را به کار می بندند! 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات