صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۵۰۰۵۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 29 مردادماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یکی از بخش‌های مهم فعالیت دشمن مخدوش کردن چهره سپاه است، مخدوش کردن چهره‌ بسیج است؛ چرا؟ به همین علت؛ چون سپاه جذاب است، چون بسیج جذاب است؛ این جذابیت، آنها را نگران می‌کند، آنها را سراسیمه می‌کند، مجبورند مخدوش کنند. با خبر دروغ، با شایعه‌ دروغ، با انواع و اقسام حیله‌ها و شگردها می‌خواهند این الگوگیری وجود نداشته باشد، این یادگیری‌ها وجود نداشته باشد، این یارگیری‌ها وجود نداشته باشد.(1402/5/26)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
مجمع دزدها
به تازگی فیلمی از «علیرضا آخوندی» نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد که پارسال طی فراخوانی، 110 هزار یورو پول جمع کرده بود، منتشر شده است که مخاطب از او می‌پرسد «چرا پول‌ها رو خرج زندانیان و معترضین سیاسی داخل ایران نکردی؟» و با کمال وقاحت جواب می‌شنود «چون من زحمت کشیدم و سیاست‌های دولت‌های غربی را علیه مردم ایران تغییر دادم، پس این پول حق خودم بود.»
مدتی پیش نیز «مصی علی‌نژاد» به دادگاهی در ایالات متحده آمریکا شکایت کرده که جمهوری اسلامی ایران به روحیه او آسیب رسانده است و در ادامه دادگاه فدرال به نفع او رأی داده و به موجب این رأی مبلغ 3 میلیون و 325 هزار دلار معادل 170 میلیارد تومان از اموال بلوکه شده ایران‌ـ که حق مسلم مردم ایران است‌ـ باید به عنوان غرامت به وی پرداخت شود. چندی پیش نیز اسنادی از او منتشر شد که نشان می‌داد، 700 هزار دلار از دولت فدرال آمریکا پول گرفته است. اینها پول‌ها و دریافتی‌های آشکار است و بماند دریافتی‌هایی که به اسم دموکراسی و آزادی از سرویس‌ها و نهادها تیغ زده است. نمونه دیگر همین علی کریمی است؛ کسی که خودش را لیدر «زن، زندگی و آزادی» می‌دانست، آزادی را از نزدیک‌‌ترین زن زندگی خودش سلب و وی را راهی زندان کرده است.
آنچه گفته شد وصف طماعی یا کلاهبرداری یک فرد نیست، مشتی نمونه خروار از عاملان براندازی و تجزیه‌طلبی در ایران است. وصف حال و روز جماعت برانداز و تجزیه‌طلبی است که به اسم «زن، زندگی و آزادی» دکان دو نبش زده و کاسبی براندازی راه انداخته است. کاسب جماعتی، مانند فرخ‌نژاد که این هفته فیلم نیروی امنیتی جمهوری اسلامی را بازی می‌کند و هفته بعد ژست اپوزیسیون جمهوری اسلامی را می‌گیرد.
این روزها که به سالگرد اغتشاشات نزدیک می‌شویم، همین تکثرها و منفعت‌طلبی‌هاست که براندازان و تجزیه‌طلبان را از براندازی ناامید کرده است. همین تناقض‌گویی‌ها و رفتارهای متناقض است که کسی مانند اکبر گنجی را پشیمان می‌کند تا بنویسد: «سلطنت‌طلبان به امامزاده آمریکا و دولت‌های غربی دخیل بسته‌اند ... مگر می‌شود یک فرد فقط و فقط از یک بخش دولت آمریکا ماهی 10 هزار دلار حقوق دریافت کند و ادعای رهبری داشته باشد. مگر می‌شود فردی به نوشته فامیل نزدیک و مسئول مالی‌اش به مدت هشت سال ماهی 200 هزار دلار از سازمان سیا برای خود و نیروهایش بگیرد و ادعای رهبری داشته باشد. چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید.»
 
 
▼ گزارش روز
دیپلماسی در سرزمین حجاز
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران 26 مرداد سال جاری در رأس هیئتی به دعوت «فیصل‌بن‌فرحان» وزیر خارجه عربستان به این کشور سفر کرد. این سفر با هدف تسهیل و تسریع در روند اجرایی توافق میان دو کشور در اسفندماه سال گذشته در پکن و توسعه روابط در حوزه‌های گوناگون، به ویژه همکاری‌های اقتصادی صورت گرفته است. سفری که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و چهره‌های گوناگون حزبی و سیاسی اهمیت بسیاری است. البته این سفر به مذاکره با همتای سعودی محدود نشد و به دیدار با بن‌سلمان هم انجامید و ولی‌عهد سعودی از حجت‌الاسلام رئیسی برای سفر به ریاض دعوت کرد.
سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عربستان را باید ناظر به نکات تحلیلی زیر دانست:
نکته اول: این سفر در راستای همکاری‌های مهم منطقه‌ای و هماهنگی‌های بیشتر در زمینه روابط دو کشور صورت گرفت و همراهی هیئت اقتصادی با وزیر خارجه نشان‌دهنده عزم دو کشور برای توسعه روابط تجاری بود. ارتباط با عربستان قطعاً در بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از کشورهای عربی هم مؤثر است. به محض از سرگیری روابط ایران و عربستان استقبال سریع مصر و امارات برای برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران رقم خورد.
نکته دوم: تقویت روابط ایران و عربستان تأثیر بسیاری در تقویت امنیت منطقه خواهد داشت. البته کسانی در خارج از ایران به دنبال آن هستند که این موفقیت‌ها، کم‌رنگ جلوه داده شود و برخی در داخل نیز از سر آگاهی یا ناآگاهی، چنین روندی را دنبال می‌کنند. همین جریان است که وقتی یک سفر دیپلماتیک بین دو قدرت منطقه‌ای شکل گرفته است، به جای آنکه به اصل موضوع و تأثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی آن توجه داشته باشد، بر روی صندل ولی‌عهد سعودی خیره شده و حاشیه‌های زرد می‌بافد.
نکته سوم: احیای روابط دو کشور مهم همسایه، این امید جدی را ایجاد کرده که این اتفاق آغازی برای توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور باشد که همه کشورهای منطقه از آن منفعت می‌برند. پیش‌شرط تحقق این توسعه همکاری‌ها، رعایت حسن هم‌جواری و ایجاد اعتماد متقابل است. از دوره پهلوی و گردن زدن ابوطالب یزدی تا به امروز این سومین باری است که پس از قطع روابط دو کشور، دو طرف پشت میز تفاهم می‌نشینند تا مشکلات خود را رفع کنند. این فراز و فرودها و تجارب حاصل از آن می‌تواند بستری برای سیاست‌پیشگی معقول و مدبرانه و به دور از حواشی باشد. آنچه امروز منطقه به آن نیاز دارد، کاهش تنش بین قدرت‌های منطقه‌ای است. البته رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها که منطقه را با بحران و تنش می‌پسندند، این سفر را برنخواهند تابید.
نکته پایانی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حالی به عربستان سفر کرد که ایالات ‌متحده آمریکا در اقدامی سؤال‌برانگیز با تقویت حضور نظامی در منطقه خلیج‌فارس بار دیگر تحرکات ناامن‌ساز خود در منطقه را به بهانه ایجاد امنیت در خطوط کشتیرانی تجاری آغاز کرده است. تحولات سال‌های اخیر در سطح منطقه و عرصه بین‌المللی، شرکای سنتی آمریکا در حوزه خلیج‌فارس را با این واقعیت انکارناپذیر روبه‌رو کرده که ایالات‌متحده از نفوذ و توانایی گذشته خود به صورت قابل ملاحظه‌ای فاصله گرفته و نظم و نظام گذشته در نظام بین‌المللی‌ـ که ویژگی اصلی آن محوریت واشنگتن در تحولات جهانی بودـ در حال فروپاشی سریع است. بدیهی است که کاهش وابستگی امنیتی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به آمریکا طی سال‌های اخیر در افول هژمونی واشنگتن در منطقه ریشه دارد که مصادیق بارز آن را می‌توان در ناکامی‌های جدی آمریکا در جنگ عراق، افغانستان و سوریه مشاهده کرد.     
حسين عباسيان
 
 
▼ اخبار 
1ـ دشمن در بن‌بست راهبردی
در چند روز گذشته، مجمع فرماندهان سپاه برگزار شد. سردار سلامی، فرمانده کل سپاه در جلسه اختتامیه آن گفت: «قوی بودن سپاه به این دلیل است که مردمک چشم پاسداران قدرت‌های غیر الهی و غربی را ضعیف و بی‌ارزش می‌بیند. آمریکا در بن‌بست راهبردی قرار گرفته است؛ امروز دشمن به‌خوبی می‌داند که اگر تحریم کند، شکست می‌خورد و اگر تحریم نکند، باز هم شکست می‌خورد. امروز ما در تمامی ابعاد با دشمن درگیر هستیم، اما به دلیل آنکه خیلی قوی هستیم، سایه جنگ را حس نمی‌کنیم.» سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه نیز در این جلسه گفت: «امروز ما در نوک قله هستیم و سپاه به برکت امکانات و تجهیزات و مهم‌تر از همه ایمانی که دارد، با قدرت در همه امور پیش می‌رود. امروز محور مقاومت دست بالا را نسبت به رژیم صهیونیستی در اختیار دارد. به تازگی محور مقاومت با محوریت حزب‌الله توانسته است حق گاز خود را از رژیم اشغالگر قدس بگیرد و این میسر نمی‌شد مگر با مقاومت حزب‌الله لبنان. اسرائیل غاصب هم امروز در شرایط سختی هم از درون و هم از بیرون قرار دارد. در مدت اخیر روزانه 15 تا 30 حمله در کرانه باختری توسط نیروهای مقاومت علیه رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.»
 
2ـ یک بند تا شفافیت کامل
«قالیباف» رئیس مجلس در پاسخ به علت تعویق افتادن طرح شفافیت گفت: «فقط یک بند طرح شفافیت در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی‌مانده و آن، این است که گفته‌ایم موضوعات اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان که در مجمع بررسی می‌شود نیز باید شفاف شود؛ اما در این زمینه هنوز مجمع اعلام نظر نکرده و در آنجا مانده است؛ از این رو چون به خاطر یک بند نمی‌توانستیم بقیه قانون را نیز ابلاغ کنیم، تصمیم گرفتیم هر نماینده‌ای که مایل بود رأی خود را به‌صورت شفاف اعلام کند، این امکان برای او فراهم باشد و بسترهای آن را نیز در مجلس فراهم آوردیم.»
 
3ـ اروپایی‌های وحشت‌زده
روزنامه «نیویورک‌تایمز» در تحلیلی نسبت به احتمال رأی‌آوری ترامپ و تأثیر آن به ارتباط با اروپایی‌ها می‌نویسد: «احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری و بازگشت به کاخ سفید موضوع بحث‌های دولت‌های اروپایی است. اروپایی‌های غربی، به‌ویژه در آلمان، از این چشم‌انداز وحشت دارند که ترامپ در دوره قبلی‌اش تهدید به خروج از ناتو کرد، کمک به اوکراین را رد کرد و دستور خروج نیروهای آمریکایی از آلمان را صادر کرد. اگر ترامپ به قدرت بازگردد، ممکن است ناتو را به خطر بیندازد و یک مشکل وجودی برای اروپا ایجاد کند.»
 
4ـ گاو شکست‌خورده
«مردخای کدار» سرهنگ اطلاعاتی صهیونیست‌ها، که در اغتشاشات سال گذشته آرزوی تجزیه ایران را داشت، در گفت‌وگو با شبکه 14 اسرائیل اعتراف کرد: «چهره قدرتمند ما در خاورمیانه مخدوش شده؛ به همین علت عربستان به ایران و دار و دسته‌اش نزدیک شده است. توافق ایران و آمریکا نشان داد، واشنگتن اسرائیل را به حساب نمی‌آورد و این ناراحت‌کننده است. شبیه گاوی شدیم که در حال افتادن است و بازها و شاهین‌ها بالای سرش می‌چرخند.»
 
5ـ از پیش باخته
«وال‌استریت ژورنال» در گزارشی نسبت به تقابل چین و تایوان تحلیلی نوشته و گفته است: «تایوان همیشه به کوهستانی بودن خود متکی بوده است و آن را سپر دفاعی در برابر حملات می‌دانسته است. راهبرد تایوان به این صورت بوده که سمت شرقی در زمان حمله بتواند تا اندازه‌ای مقاومت انجام دهد که متحدانش برای نجات بیایند. افزایش برد پروازی چین، نقطه قوت تایوان را از بین برده است. تایوان در حال افزایش توان خود در جنگ‌های نامنظم است.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
رسوب 60 هزار میلیاردی/ 60 هزار میلیارد تومان از منابع بودجه عمرانی همچنان در حساب دستگاه‌های دولتی باقی مانده که باید نظارت‌های جدی‌تری بر روی این منابع انجام شود. طبق قانون، دستگاه‌ها تا شهریورماه مهلت دارند از این درآمدها استفاده کنند. با وجود این، اجرای حساب واحد خزانه و انتقال حساب دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی سبب خروج چند هزار میلیارد تومان منابع از نظام بانکی و در نهایت ناترازی بانک‌ها شده است. هم‌اکنون مجموع حساب‌هایی که به حساب واحد خزانه وارد شده، 21643 هزار حساب است که متعلق به 3800 دستگاه است و بیش از 300 هزار میلیارد تومان از بانک‌ها به حساب واحد خزانه رفته است.
 
شناوری با 110 گره دریایی/ دریادار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه در مجمع فرماندهان سپاه گفت: «رهبر انقلاب دستور دادند سرعت شناورهای تندرو را افزایش دهید. امروز ما در نیروی دریایی سپاه سرعت شناورهای تندرو را به 90 تا 110 گره دریایی رسانده‌ایم. موفق شدیم راکت‌اندازها را بر روی شناورهای تندروی 8 متری نصب کنیم. اولین کشوری در غرب آسیا هستیم که شناوری ساخته‌ایم که از روی باند آن، پهپاد به پرواز درمی‌آید.»
 
مغز جرم گرفته/ «جیمی‌ دور» تحلیلگر، طنزپرداز و مجری مطرح آمریکایی با تمسخر بایدن گفت: «یک قطعی ارتباط بین دهان و مغز او وجود دارد؛ مغزش طوری جرم گرفته که او حتی نمی‌تواند کلمات را تلفظ کند؛ خنده‌دار این است که همه، از جمله رسانه‌ها وانمود می‌کنند او دیوانه نیست!»
 
عوارض 45 هزار تومانی اربعین/ براساس قانون ابلاغی، زائران اربعین که از مرزهای زمینی به مقصد عراق از کشور خارج شوند، از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؛ اما زائرانی که از مرز هوایی خارج می‌شوند، باید عوارض 45 هزار تومانی را پرداخت کنند.
 
دهک‌بندی‌ها جدید می‌شود/ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: «طبق قانون هر شش ماه یک بار دهک‌بندی‌ها بررسی می‌شود، پایگاه رفاه ایرانیان موضوع دهک‌بندی یارانه آحاد مختلف را بررسی و به آنها اعلام می‌کند.»
 
دستیابی ایران به موتورهای رم جت/ وزیر دفاع در خبری اعلام کرد: «متخصصان کشورمان به فناوری موتورهای رم جت دست یافتند. از این نوع موتور در ساخت موشک‌های کروز سوپرسونیک استفاده خواهد شد.»
 
10 میلیون تن گندم تضمینی/ مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: «تا صبح روز شنبه 9 میلیون و 870 هزار تُن گندم از کشاورزان 31 استان خریداری شده و یک قدم تا 10 میلیون تُن فاصله داریم.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات