صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۵۰۵۳۴
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

سلیمانی: عوامل مختلف اقتصادی و سیاسی زمینه‌ساز کاهش نرخ خودرو شده‌اند

کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد خودرو گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که انتشار خبر تصویب آزادسازی واردات خودرو بخصوص خودروی کار کرده و دست دوم روی کاهش قیمت در بازار بسیار تاثیر گذاشته است.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با رسول سلیمانی

به گزارش خبرنگار اقتصادی بصیرت، بی‌شک یکی از مهمترین مطالبات متقاضیان واقعی خودرو کاهش قیمت‌هاست، چرا که قیمت خودرو در سال گذشته بنا به دلیلی که بخشی از آن افزایش انتظارات تورمی بود بالا رفت، اما در طی هفته‌های گذشته شاهد کاهش قیمت‌ها بوده‌ایم. کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد خودرو در گفتگو با بصیرت عمده‌ترین دلیل کاهش نرخ خودرو در بازار را مورد بررسی قرار داده است.

رسول سلیمانی کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد خودرو در گفتگو با بصیرت در خصوص چرایی کاهش نرخ خودرو در بازار گفت: یکی از اثر گذارترین موضوعاتی که منجر به کاهش نرخ خودرو در بازار کشور شده است را می‌توان به کاهش انتظارات تورمی از اوایل سال جاری ارتباط داد، در حالی که دلایل مختلفی در سال گذشته عامل افزایش نرخ خودرو و تنش‌زایی در این بازار بودند.

وی در این‌باره خاطر نشان کرد: جهش‌های ناگهانی در بازار خودرو که وابسته به مسائل مختلفی است با ایجاد ثبات اقتصادی و ارزی بسیار کاهش یافته و از بین رفته است. عدم وجود جهش‌های ناگهانی که به افزایش قیمت بسیار کمک می‌کرد بازار را از نوسانات آنی و هیجانی خالی کرده است به این خاطر بازار شاهد ثبات قیمتی و در برخی خودرو‌ها شاهد روند‌های کاهشی است.

کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد خودرو معتقد است: بازار خودروی کشور بعد از تشدید تحریم در سال ۹۷ روند افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرد، روندی که تا سال گذشته تداوم داشت، اما با رویکرد جدید دولت در موضوع ایجاد ثبات اقتصادی و دستور رئیس‌جمهور مبنی بر بهبود و تولید و عرضه بیشتر به نظر می‌رسد بخشی از آرامش کنونی بازار ناشی از این موضوع باشد.

وی در ادامه خاطر نشان شد: اگر هدف وزارت صمت در بازار خودرو یعنی «تثبیت جریان تولید و آماده‌سازی و احیای ظرفیت‌های موجود» تداوم یابد یعنی با این رویکرد تولید خودرو مورد توجه قرار بگیرد و در کنار این موضوع بحث بسیار مهم در اقتصاد کشور یعنی تثبیت نرخ ارز و کاهش نرخ ارز ادامه بیابد قطعاً می‌توان انتظار داشت این موضوع حل و فصل خواهد شد.

رسول سلیمانی کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد خودرو در ادامه بحث به سایر مولفه‌های تاثیرگذار بر کاهش قیمت در بازار اشاره کرد و گفت: در صورتی که انتظارات تورمی کاهش بیابد و وضعیت کنونی یعنی کاهش انتظارات تورمی تثبیت شود قطعاً بازار همچنان دچار آرامش خواهد بود.

وی در این‌باره افزود: به نظر می‌رسد بخشی از کاهش قیمت نیز ناشی از رکودی باشد که در بازار خودرو ایجاد شده است، بنا به اینکه مردم به صورت روشن نمی‌دانند وضعیت تورمی در آینده چگونه خواهد بود و تکلیف خود را در این موضوع که آیا خرید کنند یا دست نگه دارند، نمی‌دانند بنابراین بازار دچار رکود شده است.

وی در خصوص اثرگذاری واردات خودروی نو و کارکرده روی کاهش قیمت در بازار خودروی کشور گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که انتشار خبر تصویب آزادسازی واردات خودرو بخصوص خودروی کار کرده و دست دوم روی کاهش قیمت در بازار بسیار تاثیر گذاشته است.

سلیمانی در این‌باره تصریح نمود: واردات کالای اقتصادی یکی از مطالبات اصلی مردم است. متقاضیان و مصرف‌کنندگان اصلی خودرو به دنبال خرید خودروی اقتصادی هستند به این خاطر این موضوع نیز می‌تواند روی کاهش قیمت و ریزش قیمت‌ها اثر گذار باشد.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: بخشی از کاهش قیمتی که در بازار‌ها و کالا‌های مختلف از جمله مسکن و خودرو اتفاق افتاده را می‌توان به موضوع ثبات نرخ ارز که ناشی از توافقاتی نسبت داد که در سطح منطقه‌ای داشته‌ایم.

سلیمانی افزود: عادی‌سازی روابط منطقه‌ای و حضور ایران در سازمان‌های همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی پالس‌های خوبی به اقتصاد می‌دهد مبنی بر اینکه اقتصاد ایران وارد فضای مبادلات بین‌المللی می‌شود، بنابراین در کنار انتشار خبر واردات خودرو و مسائل مدیریتی اقتصاد داخلی، موضوعاتی که در فضای بین‌المللی دنبال می‌شود روی بازار خودرو و تداوم کاهش قیمت‌ها اثرگذار خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات