صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۵۰۴۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 7 شهریورماه 1402

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یک جوان بسیجی در نزدیکی تهران تلاشی دارد، فعالیت دارد، مثل شهید مصطفی صدرزاده. دو سه کتاب درباره ایشان نوشته شده که من خوانده‌ام: خب {آنجا} آدم می‌بیند که چطور بی‌تاب است در کار کردن و حرکت کردن. انسان اینها را نگاه کند و پیش برود. (1402/1/29)
 
▼ حرف روز
تجلی شور و شعور
بار دیگر افق یک ملت به وقت کربلا رسیده است و دل‌ها در تب و تاب زیارت گرم و به پیاده‌روی اربعین ختم شده است. فرقی نمی‌کند که شرایط برای رفتنت جور است یا نه! مهم آن است که هر کس نام حسین(ع) را شنیده و غم و عشقش بر دلش نشسته، آرزومند دیدار است. لذا حماسه دیگری در راه است که تنها حسین(ع) می‌تواند خالق آن باشد!
نباید فراموش کرد که هر حرکت اجتماعی اگر بخواهد ماندگار و اثرگذار باشد، باید با دو مؤلفه شور و شعور همراه شود. فقدان شور و عشق در فعالیت‌های اجتماعی مانعی است برای حرکت مؤثر و ایجاد خیزش عمومی. به واقع، شور به مثابه انرژی مثبتی است که نمی‌گذارد حرکت‌های اجتماعی از تاب و توان بیفتد و به تدریج به حرکتی محافظه کارانه و خنثی و بی‌اثر تبدیل شده و در نهایت به محاق و فراموشی سپرده شود!
از سوی دیگر، شعور و عقلانیت تضمین‌کننده درستی عملی و تطابق جهت حرکت با آرمان‌ها و اهداف است تا نگذارد حرکت‌های اجتماعی به اقدامی ضدارزش تبدیل شود. چه بسیار نهضت‌ها و جنبش‌های اجتماعی که در طول تاریخ با کمرنگ شدن شعور و عقلانیت، از مسیر حق خارج شده و حتی به ضد خود تبدیل شده‌اند.
در پیاده‌روی میلیونی اربعین حسینی نیز حضور توأمان شور و شعور است که این حماسه بزرگ را خلق کرده است. به فرموده رهبری، «حضور میلیون‌ها جوان مشتاق زیارت اباعبدالله(ع) نشان‌دهنده‌ این است که این راه، راه عشق است؛ منتها نه عشق مجنونانه، عشق همراه بصیرت؛ مثل عشق اولیا به خدا؛ اَللهُم ارزُقنی حُبکَ وَ حُب مَن یحِبکَ وَ حُب کُلِ عَمَلٍ یوصِلُنی اِلی قُربِک؛ این حب و این عشق، عشق همراه با بصیرت است؛ می‌داند، می‌فهمد و این جاذبه او را می‌کِشد، این مغناطیس او را می‌کِشد(1395/9/3).
حاصل این شور و شعور، تحول و تعالی ماهوی اربعین و تحقق ابعاد متعالی این حماسه بزرگ است. امروز این حرکت از یک مراسم معنوی صرف فراتر رفته و مرزهای سیاست و فرهنگ را نیز درنوردیده است. امروز اربعین به بزر‌گ‌ترین اجتماع جوانان انقلابی برای تقویت روحیه انقلابی و مبارزه با ظلم و جور استکبار جهانی بدل شده است. این باور را می‌توان در شعارها و نمادهای موجود در راهپیمایی اربعین مشاهده کرد. برای فهم بهتر باید گام به گام در این مسیر قدم زد تا به عینه مشاهده کرد که چطور روحیه انقلابی در این اعتکاف در جان جوانان مؤمن حک می‌شود و آنان را برای حضور در میدان‌های سخت و بزرگ آماده می‌کند. عاقبت این شور و شعور حسینی است که جهان و جهانیان را متحول خواهد کرد!
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
تمایز دو دیدگاه
روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور در عسلویه استان بوشهر، برداشت گاز از فاز 11، آخرین فاز باقی‌مانده از میدان مشترک پارس جنوبی با شکستن قفل 20 ساله توسعه این طرح آغاز شد.
گزاره‌های خبری: 1ـ روزنامه کیهان در 16 مهر 1398 به صحبت‌های وزیر نفت سابق اشاره کرده و نوشته است: «بیژن زنگنه(وزیر نفت دولت اعتدال) در حاشیه کنگره نفت و نیرو، با بیان اینکه «توتال و شرکت چینی به دلیل تحریم از طرح توسعه فاز 11 خارج شدند» گفته است، خروج آنها در یک فضای کاملا دوستانه صورت گرفت، چراکه تحریم‌ها اجازه فعالیت به آنها نمی‌داد!»
2ـ پس از این بی‌مهری‌ها بود که ایران خودش با تکیه بر متخصصان داخلی دست به کار شد. «جواد اوجی» وزیر نفت دولت سیزدهم یادآور شده است: «امروز وزارت نفت در همه بخش‌ها به خودکفایی دست یافته است. راه‌اندازی واحدهای شیرین‌‌سازی میعانات گازی فازهای 2 و 3، احداث خط لوله فاز 16 و احداث پالایشگاه فاز 14 از دیگر اقدامات بزرگی است که در دولت سیزدهم انجام شده است.» 
3ـ حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی روز دوشنبه در آیین افتتاح فاز 11 گازی میدان مشترک پارس جنوبی در عسلویه، راه‌اندازی این فاز را اقدامی بزرگ و ماندگار در حوزه صنایع نفت و گاز کشور دانست و اظهار کرد: «اجرای این طرح از سوی متخصصان توانمند داخلی در حالی صورت گرفت که شرکت‌های خارجی طرف قرارداد برای اجرای آن به بهانه تحریم تعهدات خود را رها کرده بودند و کشور تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت.»
گزاره تحلیلی: اگر بخواهیم فرامتن آنچه در فاز 11 پارس جنوبی اتفاق افتاد،‌ شرح دهیم می‌توان گفت:
1ـ خیانت عامل خارجی: پروژه فاز 11 در مرداد 1392 به شرکت ایرانی پتروپارس سپرده شد؛ اما با روی کار آمدن دولت یازدهم بیژن زنگنه، وزیر سابق نفت بدون هیچ دلیلی این پروژه را از پتروپارس گرفت و به کنسرسیومی از توتال فرانسه (50/1 درصد)، شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین (30 درصد) و شرکت پتروپارس (19/9 درصد) سپرد.
برخی از کارشناسان معتقدند شرکت توتال از ابتدا هم قصد توسعه فاز 11 پارس جنوبی را نداشت و با توجه به اینکه در بخش قطری میدان پارس جنوبی نیز مشغول کار است، عمداً دولت وقت ایران را سر کار گذاشت و هم اطلاعات مخزن را جمع‌آوری کرد و هم مانع توسعه آن در بخش ایرانی پارس جنوبی شد تا درآمد بیشتری از استخراج گاز در بخش قطر به دست آورد.
2ـ ضربه به اقتصاد کشور: با توجه به برآورد درآمد سالانه 5 میلیارد دلاری ایران از استخراج گاز از فاز 11 پارس جنوبی، معطلی هشت ساله دولت روحانی سبب عدم‌النفع 40 میلیارد دلاری ایران در این بخش شد.
3ـ توانمندی‌های فنی و مهندسان ایرانی: امروزه، صنعت نفت کشور به حضور و اقدامات مستشاران خارجی وابسته نیست. توانمندی‌های فنی و مهندسی متخصصان صنعت نفت کشور به سطحی رسیده که امروز جمهوری اسلامی به دیگر کشورها و به ویژه کشورهای تحت تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه نیز خدمات فنی و مهندسی ارائه می‌کند. توانمندی متخصصان ایرانی در ساخت و تکمیل پروژه‌های عظیم صنعتی از دیگر مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی در کنار اقتدار دفاعی نیروهای مسلح است.
نکته پایانی: افتتاح فاز 11 پارس جنوبی را باید بر اساس تمایز دیدگاه دولت فعلی و دولت قبل تحلیل کرد، دولت انقلابی برخلاف دوره گذشته که نگاه‌شان به دستان بیگانگان بود، با تکیه بر باور عمیق «ما می‌توانیم» و نگاه به دستان توانمند متخصصان داخلی و ظرفیت‌های موجود در کشور، درصدد حل مشکلات کشور است. حجت‌الاسلام رئیسی در این خصوص می‌گویند: «دولت گذشته حل مشکلات کشور را به اخم و لبخند بیگانگان گره‌ زده بود.»   
فرهاد کوچک‌زاده
 
 
▼ اخبار 
1ـ گستاخی استعمارگران
حدود چهار هفته پس از انقلاب نیجر، استعمارگران فرانسوی همچنان دنبال مداخله نظامی و مقابله با خواست مردم این کشور هستند. در حالی که 72 ساعت پیش دولت انقلابی از سفرای فرانسه، آمریکا و آلمان خواست تا خاک این کشور را ترک کنند، اما سفیر فرانسه با وقاحت و پررویی هرچه تمام‌تر حاضر به ترک «نیامی» نشده و می‌گوید قصدی هم برای ترک این کشور ندارد، به همین دلیل مردم نیجر با تجمع در برابر سفارت و پایگاه اشغالگران فرانسوی خواستار تخلیه این دو نقطه شده‌اند. شورای نظامی جدید حاکم بر نیجر پس از ضرب‌الاجل 48 ساعته به سفیر فرانسه برای ترک این کشور، آب و برق سفارت فرانسه در شهر نیامی، پایتخت نیجر را قطع و تأمین هرگونه غذا و کالا برای سفارت فرانسه را ممنوع کرد. بنابر گزارش‌ها، «اله عیسی حسومی بورئیما»، رئیس کمیته ملی حمایت از «شورای ملی حفاظت از میهن» از همه طرف‌ها و شرکا خواسته است، تأمین هر گونه محصولات غذایی، آب و برق به پایگاه‌های فرانسوی در نیجر را به حالت تعلیق درآورند. آنچه برای فرانسه و آمریکا به منزله کشورهای استعمارگر درباره انقلاب مردم نیجر غیر قابل باور است، حمایت قاطبه مردم از انقلابیون است که در واقع نظامیان و ژنرال‌های ارتش این کشور هستند که در طول سه دهه گذشته روابط بسیار نزدیکی با ارتش‌های این دو کشور داشتند؛ اما با وجود این روابط نزدیک در طول دست کم یک دهه گذشته، رفتارهای استعمارگرانه و خارج از عرف فرانسوی‌ها با مردم نیجر باعث شد تا این نظامیان راه خود را در پیش گرفته و علیه تداوم حضور خارجی‌ها و غارت منابع این کشور به انقلاب دست بزنند.
 
2ـ قیمت ماشین رو به افول
طبق داده‌های مرکز آمار ایران، در چهار ماه اخیر تورم ماهانه خرید وسایل نقلیه منفی بوده که شامل تورم منفی 9/2 درصدی در اردیبهشت، تورم منفی 8 درصدی در خرداد، تورم منفی 1/3 درصدی در تیرماه و تورم منفی 7/1 درصدی در مردادماه است. گفتنی است، آمار مذکور مربوط به کل وسایل نقلیه بوده و گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد، کاهش قیمت‌ها در بازار خودروهای سواری بیش از سایر وسایل نقلیه بوده است. ثبات نسبی اقتصاد کلان، کاهش نوسان‌های شدید در بازار ارز، افزایش تولید خودرو و تسریع در واردات خودرو، ازجمله دلایل خروج سفته‌بازان از بازار خودرو و رکود در این بازار است که باعث شده قیمت‌ها در بخش وسایل نقلیه و به‌ویژه بازار خودرو به روند کاهشی خود ادامه دهد.
 
3ـ خلع سلاح تروریست‌ها
سخنگوی وزارت خارجه گفته است: «گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب اقلیم کردستان عراق تا پایان شهریور خلع سلاح می‌شوند.» کنعانی گفته است: «در رابطه با حضور تروریست‌های مسلح در منطقه اقلیم کردستان عراق، بین ایران و عراق توافقی شکل گرفت. دولت عراق متعهد شده است که تا پایان شهریور ماه جاری گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه‌طلب در خاک عراق و در منطقه اقلیم کردستان عراق را خلع سلاح کند، اینها را از پادگان‌های نظامی خالی کند و پادگان‌ها را تعطیل کرده و به اردو‌گاه‌هایی که دولت عراق در نظر گرفته است منتقل کند. روابط ایران و عراق روابط کاملاً دوستانه، برادرانه و مبتنی بر حسن همسایگی است و مناسبات ایران و عراق، مناسبات گرم و دوستانه است.»
 
4ـ گفتید ما هم گفتیم
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: «بنای دولت سیزدهم از ابتدا این نبود که وضع گذشته و حال را مقایسه کند. با رویۀ عجیبی که برخی از مسئولان دولت قبل در پیش گرفتند، دولت ناچار شد برای تنویر افکار عمومی و روشنگری دست به آمارهای مقایسه‌ای بزند. در سال 1392 بدهیِ دولت پیشین به نظام بانکی 103 هزار میلیارد تومان بود، این عدد در پایان دولت قبل و سال 1398 به 655 هزار میلیارد تومان رسید.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
تروریست‌ها به تور افتادند/ رئیس مجمع نمایندگان ‌استان کرمان گفت: «نیروهای اطلاعاتی استان کرمان ریشه جریان بزرگ تروریستی را که با رژیم صهیونیستی هماهنگ بود، زدند.‌ اعضای این تیم تروریستی مرتبط و هماهنگ با رژیم صهیونیستی بودند ‌‌که می‌خواستند در کرمان و دیگر نقاط کشور اقدامات خرابکارانه انجام ‌دهند.»
 
ایران سلاح هسته‌ای ندارد/ «گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ادعای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای گفت: «ایران هیچ سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد. باید میان داشتن تسلیحات هسته‌ای و توانایی ساخت آنها تمایز قائل شد. ایران درخصوص برخی مسائل شفاف‌سازی نکرده و این مایه نگرانی است.»
 
اذعان انگلیسی‌ها به احیای داعش/ «جیمز کاریوکی»، معاون نمایندگی انگلیس در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به احیای هسته‌های ترور داعش در سوریه و عراق و گسترش آن در آفریقا گفت که داعش شاخه خراسان هم توانایی انجام حملات گسترده به اهداف در داخل و خارج از افغانستان را دارد.
 
به قهقرا می‌رویم/ «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در جریان نشست کنفرانس سفیران در پاریس گفت: «بر این باورم که امور بین‌المللی در حال پیچیده‌تر شدن است و به دنبال آن خطر تضعیف غرب و به شکل ویژه اروپای ما وجود دارد. باید در این زمینه شفاف باشیم.»
 
فرانسه پیگیر بازگشت به برجام/ «مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «ما خواهان شفافیت در فعالیت‌های هسته‌ای ایران و بازگشت به برجام هستیم. بازگشت به برجام تا زمانی‌ که آژانس بین‌المللی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت داشته باشد، خیلی اقدام خوبی است.»
 
افزایش تعداد هواپیماهای فعال/ رئیس سازمان هواپیمایی از افزایش تعداد هواپیماهای فعال به 250 فروند تا پایان سال خبر داده و گفته است: «در طول 20 ماه گذشته 60 فروند هواپیما به کشور وارد شده که 30 فروند از این هواپیماها تاکنون عملیاتی شده است.»
 
خودتان احمقید/ «سیدحسن نصرالله» نسبت به ادعای نتانیاهو مبنی بر حضور نیروهای ایرانی در کرانه باختری گفت: «اسرائیلی‌ها می‌گویند نیروهای حاضر در لبنان و کرانه باختری ایرانی هستند؛ آنها دنیا را احمق فرض کرده‌اند، در صورتی که خودشان احمق هستند.»
 
سلطان جدید جنگ‌ها/ شبکه 26 آرژانتین در تحلیلی از شرایط جدید جهانی گفت: «امروزه پهپادها قهرمانان بسیار مهم میدان نبرد هستند و از آنجا که ایران نمی‌خواهد کنار گذاشته شود، دائما در این حوزه پیشرفت می‌کند.»
 
اصلاح بانک‌های ناتراز/ وزیر اقتصاد گفت: «اصلاحِ بانک‌های ناتراز جزء محورهای قطعی بستۀ مهار تورم و رشد تولید است و هیچ تغییر و عقب‌نشینی در کار نیست.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات