صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۵۶۶۳۱
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

زنگنه: تولید خودرو‌های با مصرف پایین بنزین اولویت مهمی است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی: با واردات خودرو و با مدیریت بخش خصوصی حقیقی شاهد استانداردسازی و رقابتی شدن این صنعت و به تبع آن کاهش مصرف بنزین، ایمنی سرنشینان خودرو، کاهش تروما و معلولیت و کشته‌های جاده‌ای خواهیم بود
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با ایمان زنگنه

به گزارش بصیرت، افزایش مصرف بنزین یکی از نگرانی‌های عمده مهمی است که بعضا توسط مسئولین مطرح می‌شود. بصیرت در گفتگوی پیش رو با کارشناس اقتصادی درخصوص تولید خودرو‌های با کاهش مصرف بنزین و کمک به ارتقای صنعت خودروسازی و سایر مزایایی که خودرو‌هایی با مصرف کمتر بنزین به دنبال دارند به این موضوع مهم اشاره کرده است.

ایمان زنگنه کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بصیرت در خصوص اظهار نظر برخی از مدیرانی که در صنعت خودروسازی صاحب منافع هستند درباره موضوع افزایش نرخ بنزین در راستای کاهش مصرف مردم با بیان اینکه اینجا برخی مغالطه می‌کنند، گفت: در این موضوع شکی نیست که سرانه مصرف انرژی در ایران بالاست و به تبع مصرف بنزین نیز بالاست، لذا در برخی حوزه‌ها با کار فرهنگی و همچنین تولید وسایل خانگی و در و پنجره و طراحی منازل با توجه به استاندارد‌های روز به سمت کاهش مصرف انرژی حرکت کنیم، پس بخشی از این موضوع به تولیدات ما بازمی گردد که انرژی زیادی مصرف می‌کنند و بخشی هم به رفتار‌های مردم.

وی در این باره گفت: در خصوص مصرف بالای بنزین نیز عوامل متعددی دخیل هستند. هر چند نرخ بنزین باید استانداردسازی شود، اما باید به این موضوع توجه کرد که در ابتدای امر باید عوامل تاثیرگذار بر مصرف بالای بنزین را جست وجو و برای آن راه حل بیابیم، بعد به سراغ افزایش قیمت برویم.

ایمان زنگنه خاطر نشان کرد: برخی که در خودروسازی صاحب منافع هستند چنان از افزایش نرخ بنزین صحبت می‌کنند و مصرف بالا را به گردن مردم می‌اندازند گویی خود نقشی در ساخت و تولید خودرو‌های با مصرف بالای بنزین نداشته و مردم این خودرو‌های پرمصرف را تولید کرده‌اند!

وی در این باره یادآور شد: بی تردید انگیزه انسان‌ها تعیین کننده رفتار آن‌ها است مشخصا آقای میرسلیم در این حوزه تعارض منافع دارد و حرف وی را نمی‌توان تایید کرد چرا که، چون مسئولیتی دارد در این موضوع حتما منتفع است لذا نمی‌تواند درباره مصرف یا افزایش نرخ بنزین نظر دهد. قطع به یقین تعارض منافع باعث می‌شود صحبت رفتار و تصمیم ما متاسفانه در مسیر درست نباشد بنابراین اینکه به دلیل مصرف بالای بنزین یک باره و به سرعت به دنبال افزایش نرخ بنزین برویم سخن بسیار غلطی است چرا که در علم اقتصاد بر این موضوع تاکید شده «اصلاح قیمتی آخرین روشی است که باید پیش بگیریم».

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: اصلاح قیمتی متاسفانه لقلقه زبان بسیاری از مسئولین کشور شده است، اما به راه‌های دیگری که بهره‌وری زیادی ایجاد می‌کند بدون اینکه منجر به تحمیل فشار مالی به مردم و مخاطرات اجتماعی شود فکر نمی‌کنند. متاسفانه مسئولین یاد گرفته‌اند همه چیز را از طریق افزایش قیمت جبران کنند همین وضعیتی که امروز به آن مبتلا شده‌ایم متاثر از این نوع دیدگاه به حل مسائل اقتصادی است.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: بخشی از وضعیت فعلی اقتصاد ما که گرفتار تور‌های بالاست ناشی از اندیشه یک سویه مسئولین است که بدون علم و بررسی همه جوانب صحبت می‌کنند. خودروی ایرانی که حداقل دو برابر بیشتر از نُرم جهانی بنزین مصرف می‌کند مقصر است یا مردمی که مجبورند سوار این خودرو‌ها شوند؟

ایمان زنگنه توضیح داد: مردم ایران در شرایط مالی و قدرت خرید نیستند که بتوانند به روز‌ترین و کم مصرف‌ترین ماشین‌های دنیا را خریداری کنند، ضمن اینکه تحریم هستیم. خودرو‌های روز و برند‌های مطرح به راحتی وارد کشور نمی‌شوند و در دسترس همگان قرار ندارند پس مردم ایران در موقعیتی نیستند که بتوانند خودرویی با مصرف بنزین بهینه خریداری کنند. در حالی که اگر این شرایط مهیا شود آن زمان خواهید دید که مصرف بنزین تا چه اندازه کاهش می‌یابد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی معتقد است: با تاسف باید گفت بخش زیادی از مصرف بالای بنزین در ایران ناشی از تصمیمات برخی مسئولین در حوزه خودروسازی است که زیان کلانی در گستره ملی به ما تحمیل کرده است چرا که نتوانسته‌اند خودرویی متناسب با استاندارد‌های روز دنیا با مصرف پایین بنزین تولید کنند. به بیان دیگر خودرویی که تولید می‌کنند مصداق واقعی خودرو نیست، چرا که این مدل خودرو‌ها به مردم تحمیل شده است پس اصلاح قیمتی هنگامی که مردم تحت فشار‌های شدید معیشتی هستند حرف غلطی است، بلکه دولت باید به سراغ استفاده از راه حل‌های بدیل و نوآورانه عاجل برود تا منجر به ارتقای بهره‌وری خودرو‌های داخلی شود.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: از سمت دیگر برخی مانع واردات خودرو شده و سال هاست بر این مسیر سدی بزرگ با عنوان حمایت از تولید ملی درست کرده‌اند، مردم چاره‌ای ندارند برای اینکه اندوخته آن‌ها در قبال تورم مستهلک نشود برای حفظ دارایی خود خودرو بخرند یا استفاده کنند یا کنار بگذارند در حالی که اگر خودرو وارد شود و رقابت باشد با کاهش قیمت خودرو دیگر خودور برای جبران کاهش ارزش ریال دلالی نمی‌شود لذا خودروساز ایرانی مجبور میشود به سراغ استانداردسازی برود در حالی که امروز سخن گفتن از استاندارد‌های روز دنیا در خودرو‌های ما مزاح و طنز است.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: اولین راهکار برای حل مشکل مصرف بنزین باز کردن در‌های کشور به روی واردات خودروست؛ آن هم به دست شرکت‌های تولید کننده نه اینکه به هر کسی اجازه واردات خودرو داده شود چرا که مردم عامه تخصصی در حوزه واردات خودرو ندارند.

ایمان زنگنه معتقد است: اگر مدیریت خودروسازی از دولت به بخش خصوصی واقعی داده شود و خودروسازی از حیاط خلوت برخی مدیران خارج شود با واردات خودرو و با مدیریت بخش خصوصی حقیقی شاهد استانداردسازی و رقابتی شدن این صنعت و به تبع آن کاهش مصرف بنزین، ایمنی سرنشینان خودرو، کاهش تروما و معلولیت و کشته‌های جاده‌ای خواهیم بود، پس یک موضوع مطرح نیست، بلکه مصائب خودروسازی ما بسیار است که فقط و فقط با واگذاری به بخش خصوصی واقعی امکان رفع آن‌ها وجود دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات